عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد

چرا جلسه مجمع تشخیص برای بررسی FATF تشکیل نشد؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز هم اقتصاد ما بهتر می‌چرخد هم سانتریفیوژها، گفت: آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای از بین رفت دیدند وقتی اراده کنیم در عرض یک هفته در همه تولیدات‌مان چه کاری انجام می‌دهیم.
کد خبر: ۱۳۰۵۹۸۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به روزهای پایانی سال ۹۹ گفت: مردم باید به شرایط بهداشتی توجه داشته باشند چرا که همه می‌دانند باید روزهای عید روزهای پرنشاطی در زندگی مردم باشد. اما در عین حال عواقب آن نباید به گونه ای باشد که در روزهای بعد با شیوع این ویروس در کشور مواجه باشیم.
 
روحانی افزود: در این ایام بسیار مهم اولین وظیفه دولت این است که در پایان سال همه طرح‌هایی که امسال قابل افتتاح است را افتتاح کند تا مردم آثار و ثمرات آن را در همین روزهای پایانی و مخصوصا سال آینده که سال پایانی دولت دوازدهم است، ببینند.
 
رییس جمهور اضافه کرد: روز دوشنبه افتتاح بسیار مهمی داشتیم و اینکه دولت قادر است در یک روز دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طرح را به افتتاح برساند، بسیار مهم است، طرح‌هایی که به حقوق مردم بستگی دارد. چاه‌ها و میدان‌ها و منابع مشترک به گونه ای است که اگر همسایگان ما برداشت کنند و ما استفاده نکنیم، آن منبع خالی می‌شود. ما اگر از سهم خود بهره‌برداری نکنیم زمان می‌گذرد و سهم از دست ما می‌رود. هم همسایگان ما حق دارند از سهم خود استفاده کنند و هم ما حق داریم از حقمان استفاده کنیم.
 
روحانی افزود: هر آنچه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر آنها تاکید می‌کند، یک نگاهش به زندگی مردم و توسعه تولید و یک نگاهش احقاق حقوق مردم است که این حق آنها از دست نرود. مردم حقوقی دارند. تجارت با دنیا حق آنها است.
 
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی که دستور مقام معظم رهبری است، برون‌گرایی است. باید محصولات صادر شود. اگر قلدری مانع صادرات کالاها و تولیدات شود یا اجازه ندهند مابه‌ازای آن و پولش برگردد، معنای آن انزوا و از بین رفتن حقوق مردم است. اینکه دولت برای ایجاد و حفظ برجام اقدام کرد، به همین خاطر است.
 
وی با اشاره به افتتاح برداشت از میدان نفتی مشترک با عراق گفت: در افتتاح پنجشنبه یک مسئله مهم حق مردم بود. ما یک چاه و یک میدان مشترکی که اول این دولت، تولید ما از این میدان صفر بود را شروع کردیم.
روحانی ادامه داد: در افتتاح اول این میدان مشترک اواخر سال ۹۵، توانستیم روزانه ۳۰ هزار بشکه برداشت کنیم و پنج شنبه فاز دوم آن را افتتاح کردیم وکه میزان برداشت ۶۵ هزار بشکه شده است. یعنی این میدانی که صفر بود و از آن هیچ استفاده ای نمی کردیم این دولت توانست روزانه ۶۵ هزار بشکه از آن استخراج کند اما از آن طرف هم حق مردم مساله مهمی است. هم حقوق مردم را باز می‌ستانیم هم حفظ و نگهداری می‌کنیم.  در غرب کارون هم همینطور بوده است که ما و عراق از آن برداشت می کنیم و در این دولت ما توانستیم ۵ نسبت به قبل برداشت کنیم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به طرح های افتتاح شده از سوی دولت گفت: این طرح ها به عموم مردم مربوط می شود و تاکید می‌کنم هر آنچه دولت یازدهم و دوازدهم بر آن تاکید می کند از مسائل سیاسی تا مسائل اقتصادی و ... به نفع رفاه، زندگی مردم و توسعه تولید است و یک نگاهش احقاق حقوق مردم است که حقوق مردم از دست نرود.
 
وی ادامه داد: تجارت با دنیا حق مردم است این که اقتصاد ما برونگرا باشد دستور مقام معظم رهبری است. اقتصاد مقاومتی یعنی در درون کار و تولید کنیم و بعد محصول را به بیرون صادر کنیم.
 
روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم برای ایجاد برجام و برای حفظ برجام تلاش کرد. دولت یازدهم این توافق مهم را به وجود آورد و دولت دوازدهم این توافق را حفظ کرد. حال باید یکجایی صحبت کنیم که چه اقدامات مهمی توسط دولت و با هدایت مقام معظم رهبری صورت گرفته تا این کار بزرگ انجام شود.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: اگر ما یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل کنیم، امروز و فردا کنیم حقوق مردم را پایمال کردیم. مهمتر اینکه این مسئله حق همه مردم است که تحریم ها برداشته شود و مردم آزاد شوند. همه باید تلاش کنیم، البته وظیفه دولت است که این کار را انجام دهد.
 
وی با اشاره به تغییر دولت در آمریکا افزود: لحن دولت آمریکا یک مقدار تغییر کرده و بایدن به برخی مسائل اعتراف کرده و در برخی مسایل اقدام عملی هم کرده و نامه غلطی که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفته است اما در زمینه تحریم که مسئله اصلی ما است هنوز ندیدیم که یک قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته شود.
 
روحانی تاکید کرد: به نظر من برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم خیلی آسان است و هم خیلی سخت است اگر اراده جدی در همه طرف‌های برجام و مخصوصا ایران و آمریکا باشد این کار انجام می شود و در همین هفته می شود کار را تمام کرد.
 
وی گفت: صهیونیست ها ترامپ را اغفال کردند و در یک مسیر غلط بردند حال اگر دولت فعلی آمریکا قبول دارد که دولت قبلی شان اشتباه کرده هم باید واضح تر و صریح تر بگوید و هم باید عمل و جبران کند با صدا، شعار و سخنرانی کار پیش نمی‌رود آمریکایی ها شعار می دهند که می‌خواهیم به برجام برگردیم اما این کافی نیست باید در این کار عمل باشد.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: برجام یکی از مهمترین کارهای تاریخ سیاسی ایران است. در برجام کار بزرگی انجام دادیم، امروز انرژی اتمی ما دارد تولید می کند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید خلاف قانون است، قبلا هم تولید می‌کرد اما قطعنامه‌های سازمان ملل بالای سر ما بود و این کار ما را با نامشروع می دانستند.
 
وی گفت: آنهایی که می گفتند صنعت هسته‌ای از بین رفت دیدند وقتی اراده کنیم در عرض یک هفته در همه تولیداتمان چه کاری انجام می دهیم. این که از روز اول ما با مردم عهد بستیم هم سانتریفیوژ می چرخد و هم چرخ اقتصاد می‌چرخد این  را عمل کردیم و تا امروز هم همین بوده است.
 
روحانی گفت: امروز هم اقتصاد ما بهتر می چرخد هم سانتریفیوژها. شما می‌بینید هر هفته ده ها هزار میلیارد تومان در سراسر کشور طرح و پروژه افتتاح می‌شود، فقط دوشنبه ۷۸ هزار میلیارد تومان افتتاح داشتیم آن هم در شرایط جنگ اقتصادی. می‌بینیم که اقتصاد ما بهتر می چرخد و از آن طرف هم سانتریفیوژها بهتر می چرخند پس می‌شود هم در صنعت هسته‌ای که برای ما مهم است رشد بیشتر داشته باشیم و هم این صنعت را مشروع کنیم البته این ادعای بود که داشتند و این مسائل را برداشتیم.
 
روحانی با اشاره به فعالیت های دولت در حوزه اقتصاد، گفت: اگر جنگ اقتصادی نبود همه می دیدند که کشور چه می‌شد.
 
وی ادامه داد: یک زمانی آی آر یک می چرخید و امروز آی آر 2، آی آر 4، آی آر 6، آی آر 8 و امروز هم آی آر 9 می چرخد، بنابراین هم در صنعت هسته ای که برای ما مهم است رشد بیشتری داشته باشیم و هم این صنعت را مشروع کنیم. البته آنها در سازمان ملل این ادعا را داشتند که ما این مسایل را برداشتیم و تولید را بی‌هزینه کردیم و باز هم ادامه می‌دهیم.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: ۱+۴ امروز وظیفه سنگینی بر دوش دارد، ابراز داشت: آنها باید بدانند سه سال در جنگ اقتصادی ایستادیم. این ما هستیم که در این مدت برجام را حفظ کردیم. ما ایجادکننده برجام و حافظ برجام هستیم ولی آنها علیه ایران تحریم غیرقانونی وضع کردند، حالا باید قانون را اجرا کنند و جبران کنند. اگر این کار را کردند و ما فردایش به تعهدات‌مان عمل نکردیم حق با آنهاست و می توانند به دنیا بگویند ایران به تعهداتش عمل نکرد.
 
روحانی در ادامه با اشاره به هفته درختکاری هم گفت: هفته درختکاری یعنی این که کشور را سرسبز کنیم و به پیشواز نوروز برویم و هوا را سالم‌تر کنیم. یکی از افتخارات دولت این است که در توسعه محیط ‌زیست شتاب زیادی داشتیم و ده‌ها طرح انجام شده است.
 
رییس‌جمهور تصریح کرد: در بخش کشاورزی در این دولت، ۲۵ هزار میلیون تن محصولات کشاورزی را افزایش دادیم، در آغاز دولت یازدهم، محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود و امروز ۱۲۳ میلیون تن است و امیدواریم تا پایان دولت به این میزان به ۱۳۰ میلیون تن برسد.
 
وی گفت: آبیاری قطره‌ای در همه دولت‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بود اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است. یعنی با آب کمتر، محصول بیشتر، بهتر و با کیفیت‌تر تولید می‌کنیم. در تمام دولت‌ها، میزان گلخانه‌ها هشت هزار و ۹۰۰ هکتار بود اما امروز نزدیک به ۲۰ هزار هکتار گلخانه داریم و تا آخر دولت ممکن است به ۲۴ هزار هکتار برسد. در جنگلکاری هم از ۳۲ هزار هکتار عبور کردیم.
 
وی در بخش دیگری گفت: این ایام، ایام نیکوکاری است. مردم همیشه محرومان را یاری کرده‌اند. مظاهری هم دارد. شاید کمک به تکدی‌گری را نیکوکاری بدانند که این درست نیست. باید آن را جمع کنیم، هر چند کمتر شده است. کمک به مردم در دوران کرونا را دیدید، چه مساوات و کمکی در میان اقشار و خیرین انجام شد.
 
تعداد سازمان‌های خیریه تا پیش از دولت یازدهم، چهار هزار و ۳۰۰ تشکل بودند. در این دولت، پنج هزار و ۵۰۰ تشکل خیریه‌ای جدید شکل گرفته است.۲۲ هزار سمن در این دولت در بخش‌های مختلف شکل گرفته است.
روحانی در بخش دیگری هم تاکید کرد: FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی درخصوص مسائل مالی و تراکنش‌ها انجام می‌دهد و همه کشورها در آن هستند. اگر بد است، چطور در آن حضور دارند؟
 
وی افزود: همه اتحادیه اروپا در آن هستند. همه شرق، روسیه و چین، ترکیه و همسایگان ما در آن هستند. چطور می‌شود همه دنیا نسبت به آن اجماع داشته باشند و همه تلاش می‌کنند، رتبه بالاتری در این گروه مالی به دست آورند و ما تماشا می‌کنیم؟
 
رئیس‌جمهور گفت: البته دولت اقدامات خود را انجام داده است. چهار لایحه را تهیه کرد. کار دولت و مجلس انجام شده است. حتی شورای نگهبان هم اقداماتش را انجام داده است. دو لایحه کارش تمام و ابلاغ شده و دو لایحه مربوط به کنوانسیون‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته‌اند.
 
وی با بیان اینکه همه باید با مردم واضح صحبت کنند، اظهار داشت: وقتی عدد ریسک کشور از شش به هشت می‌رود، یعنی مردم باید از جیب‌شان بیشتر پول دهند و برای نقل و انتقالات مالی، پول بیشتری باید پرداخت کرد. باید بدانیم تمام کشورهای دوست‌مان که با ما کار کرده و حتی کار بانکی محدود دارند، می‌گویند اگر به FATF ملحق نشویم، ارتباطات بانکی ما قطع می‌شود و این یعنی ما به قرن پیش برگردیم.
 
روحانی گفت: وقتی قانونی را وضع و اجرا می‌کنیم، تمام مشکلات عالم بشریت را حل نمی‌کند، اگر این لوایح اجرا نشد، به مردم توضیح بدهیم، چقدر هزینه دارد و چه کسی آن را می‌پردازد. از مجلس سابق تشکر می‌کنم که با ما همراهی کرد و با رای خوب این لوایح را تصویب کردند.
 
وی افزود: دو لایحه در اختیار مجمع است. معتقدم شرایطی است که مجمع قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم باید نشان دهند. هر چقدر زودتر لوایح مربوط به FATF تصویب شود، این به نفع ما است.
رئیس جمهور با اشاره به روند بررسی اف ای تی اف در مجمع گفت: طبق زمانبندی، مجمع برای بررسی آن لوایح به نتیجه نرسید و دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد که این زمان را تمدید کنند. ایشان هم محبت کردند و این زمان تمدید شد. مقام معظم رهبری راه را باز کردند و هرچه زودتر این لوایح تصویب شود، به نفع کشور و مردم است.
 
وی اظهار داشت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام افراد دلسوزی هستند که مقام معظم رهبری به آنها حکم داده است.  FATF هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد. تحریم باشد و نباشد، این لوایح لازم است. تحریم نباشیم، لازم‌تر است. برجام باشد یا نباشد، این لوایح لازم است. این لوایح ربطی به برجام ندارد.
 
رئیس دولت دوازدهم گفت: امیدواریم با همکاری همدیگر و عزیزان مجمع تشخیص از این پیچ عبور کنیم و مابقی مسائل را حل و فصل کنیم. مجلس هم لایحه بودجه را به تصویب رسانده و شورای نگهبان هم به تصویب برساند تا از ابتدای سال آینده آن را اجرا کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها