نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه این ایران نیست که از برجام خارج شده و دیگران را وادار به نقض آن و قطعنامه ۲۲۳۱ کرده، گفت: طرف خاطی و ناقض برجام باید به تعهداتش برگردد.
کد خبر: ۱۳۰۵۳۵۱

به گزارش جام جم آنلاین از فارس،‌ «اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در نشست عالیرتبه کنفرانس خلع سلاح در پاسخ به اظهارات غیر منطقی مقامات غربی در این نشست اعلام کرد: قبل از انتظار از ایران به عنوان طرف متضرر برای بازگشت از اقدامات جبرانی خود که طبق مفاد برجام و پس از خروج آمریکا و عدم پایبندی اساسی کشورهای اروپایی به توافق، اتخاذ شده است، این طرف خاطی و ناقض برجام است که باید به تعهدات خود بازگردد.

وی با اشاره به مواضع اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران صرفا در قبال اقدام به عمل به تعهد، گام عملی در جهت بازگشت به تعهدات را بر می‌دارد.

بقایی هامانه همچنین خاطرنشان کرد: اینکه از ایران که طرف متعهد به برجام است و بر اساس مفاد خود برجام صرفا اقداماتی جبرانی را انجام داده، خواسته می‌شود که به برجام پایبند باشد، نه تنها ناعادلانه، منحرف کننده و غیرمسئولانه، است بلکه نشان از رویکرد متکبرانه و زورمدارنه دارد.

این ایران نیست که از توافق خارج شده و دیگران را وادار به نقض آن و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌کند

وی ادعاهای چند روز پیش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و برخی مقامات اروپایی که از ایران خواسته‌اند تعهداتش را به صورت کامل اجرا کند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مضحک است که از ایران تقاضای بازگشت به پایبندی کامل به تعهدات می‌کنید، در حالی که خود همچنان خارج از توافق و در نقض فاحش مفاد آن هستید یا با مماشات با ناقض اصلی، به هیچ یک از تعهداتتان عمل نکرده‌اید.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: این ایران نیست که از توافق خارج شده و دیگران را وادار به نقض آن و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌کند، این ایران نیست که در نقض کامل اصل بنیادین وفای به عهد است و این ایران نبود که از تعهدات خود با مماشات با طرف زورگو شانه خالی کرد.

بقایی هامانه یادآور شد: آمریکا به عنوان طرف خاطی، همچنان خارج از برجام و با تداوم میراث جنایتکارانه و متخلفانه ترامپ، ناقض اصلی تمامی تعهدات و توافقات انجام شده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو گفت: حرف کافی است و آنچه اهمیت دارد اقدام مشخص در راستای اجرای تعهدات است.

وی تصریح کرد: بار مسئولیت برای بازگشت، شروع مجدد اجرای تعهدات و جبران خساراتی که وارد کرده و نیز تضمین اینکه دوباره دبه در نیاورد، بر دوش طرف خاطی است.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی خطری بزرگ برای صلح و امنیت منطقه و جهان

بقایی هامانه همچنین اظهار داشت: ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی که همچنان از زخم‌های سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام رنج می‌برد، تاکید می‌کند که تنها تضمین علیه استفاده یا تهدید به استفاده از چنین تسلیحاتی، نابودی کامل و غیر قابل بازگشت آنها توسط کشورهای دارنده این تسلیحات است.

وی به عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد جهان عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و طرح ایران برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه اشاره کرد و آمریکا و متحدان غربی‌اش را به دلیل حمایت و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای و ناکام گذاشتن هر ابتکاری در راستای تحقق این طرح، مقصر خواند و برنامه تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم را مانع اصلی تحقق چنین منطقه‌ای در خاورمیانه برشمرد.

بقایی هامانه همچنین تلاش‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای توسعه تاسیسات ساخت بمب‌های هسته‌ای را خطری بزرگ برای صلح و امنیت منطقه و جهان عنوان کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ژنو در این نشست بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران که بارها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شده، اشاره کرد و گفت: مخالفت ایران با سلاح‌های هسته‌ای بر بنیان‌های مستحکم دینی، اخلاقی و واقعیت‌های ژئوپولتیکی استوار است و بر همین اساس، ایران نهایت شفاف سازی را در مورد برنامه هسته‌ای خود برطبق تعهدات بین‌المللی داشته است.

وی به برجام نیز اشاره کرد و گفت: برجام به عنوان سازوکار دیگری برای اطمینان دادن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و رفع نگرانی‌های واقعی یا ساختگی مورد مذاکره و توافق قرار گرفت.

لازم به ذکر است که بخش عالیرتبه کنفرانس خلع سلاح هر سال در اسفندماه در ژنو برگزار می‌شود و مقامات ارشد کشورها به تبیین مواضع خود در حوزه‌های مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی می پردازند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست طی سخنانی اعلام کرد که اگر ایران به برجام برگردد، آمریکا نیز چنین می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که ایران باید به تمامی تعهدات خود ذیل برجام بازگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها