سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

هیچ حق و امتیازی برای ادامه فعالیت‌های راستی آزمایی به آژانس ندادیم

با توجه به اظهارنظر اخیر آقای عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان مبنی بر بررسی پیشنهاد حضور ایران در نشست غیررسمی با حضور آمریکا باید گفت به هیچ‌وجه نباید هیچ‌گونه مذاکره‌ای چه در سطح رسمی و چه در سطح غیررسمی با حضور آمریکا انجام شود.
کد خبر: ۱۳۰۵۰۴۵

در صورت برگزاری چنین مذاکره‌ای اگر محتوای آن غیر از موضوعات مرتبط با مذاکرات قبلی باشد این به منزله عدول و تخطی از اصول حاکم بر مذاکرات بین‌المللی است زیرا وقتی کشورها بر سر موضوعی به تفاهم رسیدند دیگر بر سر موضوعات دیگر بحث و گفت‌وگو نمی‌کنند، مگر این‌که طرفین قصد داشته باشند حوزه تعهدات و الزامات خود را تغییر دهند.

این در حالی است که براساس سیاست‌های اعلامی جمهوری اسلامی، تهران هیچ‌گونه تصمیمی برای تغییر مواضع خود در حوزه برجام ندارد.

موضوع بازگشت آمریکا به برجام هم از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه و دقت کافی شود. با توجه به خروج این کشور از برجام اگر بنا باشد مذاکراتی صورت گیرد، گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو ۱+‌۴ است و اگر قرار باشد این گفت‌وگوها تبدیل به مذاکرات ایران و ۱+۵ شود باید فرآیند مشخصی را طی کند و آن هم بحث بازگشت آمریکا به برجام است.

موضوع بازگشت ایالات متحده به برجام هم براساس سیاست ایران منوط به لغو تحریم‌هاست. از سویی دیگر، حتی بحث بازگشت آمریکا به برجام هم از سوی کاخ‌ سفید اعلام نشده و صرفا بحث حضور آنها در مذاکره مطرح است.

طبق گفته آقای عراقچی، این حرکت را حتی به عنوان یک اقدام هم نمی‌توان به حساب آورد تا براساس آن بتوانیم بر پایه آن، موضوع گفت‌وگو را مطرح کنیم. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی کسانی که معتقدند ایران باید سیاست اقدام در مقابل اقدام را در پیش بگیرد و چون آمریکا بحث مذاکره را مطرح کرده ایران هم در مسیر مذاکره گام بردارد، باید سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را اعتبارسنجی کنند و بدانند برای این حرکت کم ارزش و سطحی نباید واکنشی فراتر از انتظار از خود نشان دهیم.

در حال حاضر و در شرایطی که مصوبه مجلس به‌خوبی اجرا می‌شود و حتی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پذیرفته که دولت ایران باید براساس هماهنگی با مجلس در این حوزه عمل کند به نظر نمی‌رسد بیان برخی اظهارات که نشان‌دهنده دوگانگی در داخل کشور است، چندان مناسب باشد.

الهام امین‌ زاده - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها