سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور دعوت نمایندگان ارشد اروپا برای شرکت در نشستی با حضور گروه ١+۵ و ایران پیرامون آغاز مذاکرات درباره توافق هسته‌ای را، خواهد پذیرفت.
کد خبر: ۱۳۰۴۷۰۵

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در اقدامی قابل توجه گفت که پیش از هر اقدام محسوسی از سوی هر یک از طرف های توافق هسته ای برای بازگشت به پایبندی به توافق، آماده مذاکره با ایران و دیگر طرف های توافق است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این باره گفت: آمریکا دعوت نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست ١+۵ و ایران به جهت مذاکره پیرامون راهکاری دیپلماتیم برای توافق هسته ای ایران را می پذیرد.

گروه ١+۵ اشاره به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان دارد.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که تمایلشان به مشارکت در نشستی با حضور اعضای توافق، به معنای اعلام رضایت برای آغاز مذاکرات هسته ای نبوده و در عوض فقط اولین قدم دیپلماتیک برای پیدا کردن راه مذاکره پیرامون مسائل مهم است.

این مقام ارشد وزارت وزارت امور خارجه آمریکا افزود: تا زمانی که ننشینیم و گفتگو نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد. مشارکت ما در نشست و گفتگویمان به معنای این نیست که موفق خواهیم شد، اما می دانیم که اگر این قدم را برنداریم، شرایط از بد به بدتر تغییر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اظهارات پرایس در پی این مطرح می شود که هنوز دعوتی رسمی از سوی هیچ کشور اروپایی برای برگزاری چنین نشستی انجام نشده است.

وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به رایزنی پرداختند که وزارت خارجه آلمان روز پنجشنبه در این باره در توییتر نوشت: امروز در نشستی اعتمادآمیز، هایکو ماس، ژان ایو لودریان و دومینیک راب از آمادگی دولت آمریکا برای گفت‌وگو درخصوص ایران استقبال کردند. سه کشور اروپایی به حفظ برجام و بررسی همه گزینه‌ها در این زمینه ادامه خواهند داد. سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند که از بیش از این توافق را تضعیف نکند.

علاوه بر این، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ مشترکی نوشتند: درخصوص ایران سه کشور اروپایی و ایالات متحده منافع اساسی خود در خصوص حفظ نظام عدم اشاعه هسته‌ای را به اشتراک گذاشتند. در این خصوص سرانجام برجام دستاوردی در دیپلماسی چندجانبه بود. سه کشور اروپایی از عزم ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی و ازسرگیری گفت‌وگوهای عمیق و قابل‌اتکا بین تروئیکای اروپا و آمریکا استقبال کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: سه کشور اروپایی بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام تاکید کردند. وزیر خارجه آنتونی بلینکن تاکید داشت که مطابق با گفته‌های جو بایدن، اگر ایران به پایبندی دقیق تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده نیز همینکار را خواهد کرد و حاضر است که در این خصوص به گفت‌وگو با ایران مشغول شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها