داریل كیمبال، رئیس موسسه كنترل تسلیحاتی آمریكا در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

ایران حرف از «تضمین» نزند

تحلیلگران بین‌المللی در گفت و گو با ما از ثمرات ۴۲ سالگی انقلاب اسلامی ایران می‌گویند

انقلابی فراتر از باور غربی‌ها

فرا رسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مولد تحلیل‌ها و نظرات متنوعی در تایید استواری و قدرت این انقلاب عظیم بوده است.
کد خبر: ۱۳۰۳۸۰۶

بقای موثر و حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی، آن هم در سایه انواع هجمه ها، فشارها و تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان، نشان دهنده عزم ملت و نظام ایران در مواجهه با توطئه دشمنان و ایستادگی در برابر تهدیدات آنهاست.

در این خصوص روزنامه جام‌جم، با برخی تحلیلگران بین‌المللی در خصوص ماهیت انقلاب اسلامی ایران گفت و گو کرده است:

انقلاب ایران نقطه عطفی در معادلات جهانی بود

دکتر عدنان منصور، وزیر امور خارجه سابق لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: من انقلاب مقدسی که امام خمینی (ره) در ایران ایجاد کرد را محدود به این کشور ندانسته و کماکان هم نمی‌دانم. مخاطب این انقلاب، فقط مردم ایران نبودند. این انقلاب، نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل و معادلات جهانی بودو دنیا را تحت تاثیر قرار داد. این انقلاب توانست سرنوشت منطقه را تغییر دهد و مانع از تحقق بسیاری از نقشه‌های و توطئه‌های شوم دشمنان در منطقه ( غرب آسیا) شود. این انقلاب، یک انقلاب پویاست و همین مساله، رمز بقای آن است.

عدنان منصور ادامه داد:انقلاب اسلامی ایران نقش به‌سزایی در تبلور گفتمان مقاومت و ایجاد انگیزه مقاومت در برابر دشمنان ملت ایران داشت. همین انگیزه‌ها سبب شد تا مقاومت در لبنان و فلسطین به پیروزی‌های متعددی در برابر اشغالگران دست پیدا کند و حتی شاهد بیرون راندن صهیونیست‌ها از جنوب لبنان بودیم.

ایران پس از ۴ دهه به یک بازیگر مهم تبدیل شده است

ناصر قندیل سردبیر روزنامه البناء، به پیشرفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید:پیشرفت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران واقعا ملموس و قابل تقدیر است. این موضوع، به ماهیت انقلاب ایران باز می‌گردد. ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است، قدرتی که در طول ۴ دهه اخیر در رابر انواع توطئه‌ها و هجمه‌ها علیه امنیت خود و منطقه ایستاده است. این در حالیست که بسیاری از ائتلاف‌ها و اتحادهایی که از وی دشمنان منطقه و در تقابل با انقلاب اسلامی ایجاد شد، از بین رفت. این نشان دهنده سربلندی و قدرت انقلاب اسلامی ایران پس از ۴۲ سال است.

نماینده سابق پارلمان لبنان می‌افزاید:انقلاب ایران، فراتر از باور غربی‌ها بوده است.ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته و اخیر نهایت تلاش خود را در راستای مهار حرکت به رو جلوی منطقه‌ای ایران صورت دادند اما امروز شاهد شکست آنها هستیم.در مقابل، شاهد حرکت گسترده و رو به جلو انقلاب اسلامی ایران هستیم. روندی که کماکان ادامه خواهد داشت.

انقلاب اسلامی ایران را مبنای تحول در جهان می‌دانم

دکتر طلال عتریسی نظریه پرداز و استاد علوم سیاسی دانشگاه دولتی لبنان در گفت و گو با جام‌جم، از بعد دیگری انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر معادلات جهانی را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد:امام خمینی(ره)، نسبت به قابلیت و قدرت انقلابیون و ماهیت و ذات انقلاب اسلامی در ایجاد تغییرات بنیادین فکری و اساسی در جهان باور داشت. ایشان با همین باور عمیق، توانستند انقلاب اسلامی ایران را رهبری کرده و به پیروزی برسانند. امام خمینی(ره)، به درستی معتقد بودند که اسلام برای اداره جامعه و فرد برنامه دارد و اسلام واقعی، اسلامی پویا و مولد می‌باشد، نه اسلامی ایستا و ساکن.

عتریسی در ادامه تاکید کرده است:قویا معتقدم که در کنار اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، روش و مشی زندگی ایشان تاثیر به سزایی در ترویج الگوهای انقلاب اسلامی در سرتاسر منطقه و دنیا داشت. ایشان بر خلاف بسیاری از رهبران جهان که در صدد سلطه بر مردم و کشورهایشان هستند، به تربیت متعالی جامعه و افراد فکر می‌کردند و دغدغه اصلی ایشان همین مساله بود. بنابراین، انقلاب اسلامی ایران را مبنای نوعی تحول فکری و حکومتداری در جهان می‌دانم.

ایران پس از انقلاب، هرگز زیر بار زورگویی آمریکا نرفت

استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی، به مقاومت ۴۲ ساله جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای غرب و متحدان آن اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید:ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب در این کشور، زیر بار ستم و زورگویی ایالات متحده نرفت. این‌که مطرح می‌شود احزاب آمریکایی در طول سال‌های گذشته و اخیر، در تقابل با اصل نظام ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند واقعیت ندارد. دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هر دو در صدد براندازی نظام ایران و انقلاب این کشور هستند و در این خصوص تفاوتی میان دو حزب سنتی آمریکا وجود ندارد.

لندمن در ادامه تاکید دارد:با همه این اوصاف، ایران قدرتمندانه در برابر ایالات متحده و هر یک از روسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواهی که از سال ۱۹۷۹ تا کنون بر سر کار آمده‌اند، ایستاد. در مقابل، شاهد هستیم که ایالات متحده آمریکا به سبب اعمال سیاست‌های ظالمانه، ناعادلانه و غیر قابل توجیه خود در جهان، روز به روز نزد مردم دنیا منفور تر می‌شود.

حسین یاری - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها