نتایج تحقیقات جدید نشان داد ابتلا به کووید ۱۹ تعداد اسپرم‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

کرونا؛ مقصر ناباروری مردان

یکی از موضوعاتی که ماه‌هاست درباره پیامدهای ابتلا به «کووید۱۹» مطرح می‌شود، اثر این ویروس بر قدرت باروری مردان است.
یکی از موضوعاتی که ماه‌هاست درباره پیامدهای ابتلا به «کووید۱۹» مطرح می‌شود، اثر این ویروس بر قدرت باروری مردان است.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۹۵

چنانکه در گزارشی با عنوان «نابارورسازی مردان، اتهام تازه کرونا» به قلم عسل اخویان‌طهرانی که ۱۲آبان۹۹ در همین صفحه منتشر شد به گمانه‌زنی‌های مختلف درباره اثر این ویروس بر باروری مردان پرداختیم.

حالا با گذشت یک‌سال از همه‌گیری کرونا و قطعی‌شدن بسیاری از یافته‌های علمی و شناخت ابعاد بیشتر این بیماری، دانشمندان با قاطعیت اعلام کرده‌اند ویروس کرونا می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود.

به‌طورکلی، مطالعه روی تأثیر انواع ویروس‌ها نشان می‌دهد ورود هر نوع ویروسی به بدن و درواقع، عفونت‌های ویروسی مزمن می‌تواند اسپرم‌ها را آلوده کرده و در نتیجه باروری مردان را تحت‌تأثیر قرار دهد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد وجود انواع ویروس‌های اچ‌آی‌وی، هپاتیتB یا C روی پارامترهای اسپرم از قبیل یکپارچگی دی‌ان‌ای و به‌ویژه میزان تحرک اسپرم‌ها تأثیر می‌گذارد و علاوه بر تأثیر روی باروری، احتمال سقط‌جنین را نیز افزایش می‌دهد.

انواع ویروس‌ها و عفونت‌های ویروسی قابلیت آن را دارد که تأثیری منفی روی قابلیت باروری مردان بگذارد که این عفونت‌های خطرناک قابل انتقال به همسر و نوزادان است.

محققان بنابر همین یافته‌ها و سابقه‌ای که از نقش ویروس‌ها در ناباروری مردان در دست داشتند در ماه‌های اخیر به بررسی تأثیر ویروس کرونا روی قدرت باروری مردان پرداختند.

کاهش تولید اسپرم طبیعی است

دانشمندان در یافته‌های خود دریافتند مواجهه با ویروس SARS-COV-۲ با اثر روی تعداد اسپرم‌ها و کاهش آنها موجب ناباروری در مردان می‌شود.

ابتلا به این بیماری ویروسی، احتمال مرگ و التهاب و استرس اکسیداتیو سلول‌های اسپرم را افزایش می‌دهد؛ البته هنوز تحقیقی درباره ظرفیت ویروس و این که تا چه مقدار باروری مردان را به خطر می‌اندازد، صورت نگرفته است اما آنچه مسلم است کووید ۱۹ با آسیب‌رساندن به سلول‌های بیضه که نقش تولید اسپرم را بر عهده دارد، قدرت باروری را کاهش می‌دهد.

در مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شده، محققان مشخص کرده‌اند به‌طور متوسط حدود ۵۰درصد تعداد اسپرم‌ها در هر میلی‌لیتر کاهش می‌یابد که در کاهش میزان تحرک اسپرم‌ها و عملکرد جنسی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

در حال حاضر مشخص نیست این مشکل تا چه اندازه می‌تواند حاد باشد و آیا عوارض ناباروری ایجاد شده در صورت ابتلا به ویروس کرونا برگشت‌پذیر است یا خیر اما این عفونت ویروسی به‌عنوان یک عامل زمینه‌ای برای ناباروری مردان به اثبات رسیده است.

به‌عنوان مثال، بیماری اوریون تأثیری درازمدت در قدرت باروری مردان دارد؛ البته محققان در بررسی‌های خود اعلام کرده‌اند که جای تعجب نیست که ویروس کرونا به‌طور موقت هم که شده میزان تولید اسپرم را تا حد زیادی کاهش دهد.

افراد مبتلا معمولا تا مدتی وضعیت جسمانی مناسبی ندارند و ایمنی کمی در برابر بیماری‌ها دارند که همین امر تعداد اسپرم را به‌طور موقت کاهش می‌دهد اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این کاهش تعداد اسپرم تا چه مدت ادامه دارد و آیا قابل برگشت است یا خیر؟

معمولا ویروس SARS-CoV-۲ برای ورود به سلول از یک ساختار سطحی به نام پروتئین اسپایک و اتصال آن به گیرنده ACE۲ استفاده می‌کند که در سلول‌های میزبان وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آران‌ای گیرنده ACE۲ در سلول‌های میکروبی و سلول‌های یاخته‌ای بیضه هم وجود دارد و از این طریق احتمال ورود ویروس کرونا به نواحی تناسلی هم ایجاد می‌شود. افزایش دمای بیضه‌ها به‌دلیل تأثیر غیرمستقیم التهاب ایجادشده در بیماران مبتلا به کرونا تأثیر منفی بر بیضه‌ها به جا می‌گذارد.

نکاتی مهم برای حفظ باروری در دوران کرونا

حتما در زمان قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ و عمومی از ماسک استفاده و مدام دست‌هایتان را ضدعفونی کنید. مراقب اضافه‌وزنتان باشید.

استعمال دخانیات، سیگار و مصرف مشروبات الکلی را کنار بگذارید. از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ خودداری کنید، این قبیل لباس‌ها روی گردش‌خون در نواحی تناسلی تأثیر گذاشته و دمای بیضه‌ها را بالا می‌برد که نتیجه آن کاهش تعداد اسپرم‌هاست و در نهایت ناباروری را به‌دنبال دارد.

از قرار دادن گوشی‌های موبایل در جیب شلوار یا نزدیک به نواحی تناسلی جدا خودداری کنید زیرا اشعه تابش‌شده از موبایل روی اسپرم‌ها تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این سعی کنید هنگام کار با لپ‌تاپ آن را روی پای خود قرار ندهید زیرا باعث بالارفتن دما در کیسه بیضه و نابودی اسپرم‌ها می‌شود. همچنین موادغذایی مقوی و سالم بخورید و مرتب ورزش کنید تا ایمنی بدنتان بالا رود.

برای حفظ باروری، ماسک بزنید

محققان همچنان به استفاده از ماسک توصیه می‌کنند و این‌بار وقتی قضیه ناباروری در مردان مطرح می‌شود با جدیت بیشتری بر این موضوع تأکید می‌کنند که افراد برای محافظت از قدرت باروری خود هم که شده باید در دوران همه‌گیری کرونا حتما از ماسک استفاده کنند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد در موارد خفیف ابتلا به کرونا معمولا باروری مردان مشکلی پیدا نمی‌کند و حجم ویروس به اندازه‌ای نیست که بتواند روی تولید میزان اسپرم تأثیر به‌سزایی بگذارد اما در مردانی که به نوع متوسط یا شدید کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند تا مدت زمان نامعلومی ممکن است از نظر باروری دچار مشکل شوند.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه جام جم 

منابع: Ncbi و india.com و Thenews.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها