زمانی که تصمیم به تاسیس و ثبت شرکتی را گرفتید یکی از اولین و مهم ترین مراحل آن انتخاب نام شرکت می باشد .طبق قانون شرکت ها نامی که برای شرکت انتخاب می نمایید باید در چهار چوب قوانین مربوط به نام شرکت ها باشد و تمامی اصول رعایت گردد وگرنه نمی توانید به ثبت برسانید.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۹۰

در ابتدا موسسان شرکت در لیستی حداقل پنج نام را به اولویت می نویسند و به اداره ثبت شرکت ها تحویل می دهند تا بازرسان اداره ثبت این نام ها را بررسی نمایند و بعد از انتخاب یکی از آنها به متقاضی اعلام نمایند.

انتخاب نام شرکت قبل از اقدام به ثبت شرکت

شما باید نامهایی را که در لیست خود اعلام می کنید تکراری نباشند یعنی از قبل شرکتی به آن نام در اداره ثبت، به ثبت نرسیده باشد.

برای جلوگیری از این اشتباه می توانید با موسسه ثبت شرکت ذهن ناب تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را کسب کنید.

راهنمای انتخاب نام شرکت

1-  در قدم اول نام انتخاب شده باید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.

2-  نام انتخاب شده باید تکراری نباشد و اگر قصد دارید از نام ترکیبی استفاده نمایید تاجایی که ممکن است سعی کنید شبیه نام های ترکیبی که قبلا مورد ثبت اداره ثبت شرکت ها رسیده است ،نباشد .یکی از بهترین روش های رفع مشکل تکراری بودن ،انتخاب نام های سه سیلابی می باشد . امکان مشابهت در نام های سه سیلابی بسیار کمتر می باشد .این موضوع بستگی به سلیقه افراد دارد می توانند برای نام های ترکیبی از دو سیلابی ها یا سه سیلابی ها استفاده نمایند .اما باید ابتدا به سایتilenc.ir مراجعه نموده و پس از مطمئن شدن از تکراری نبودن به ثبت آن اقدام نمایند.

3-  از دیگر مواردی که در نام گذاری شرکت ها باید به آن توجه نمود استفاده نکردن از نام های لاتین می باشد . ؛ نامی که انتخاب می کنید حتما باید ریشه فارسی داشته باشد و در یکی از لغت نامه های فارسی دهخدا یا عمید موجود باشد . آوردن واژه لاتین حتی در کنار نام های سه سیلابی نیزاشتباه است و حتما باید واژه مورد نظر معادل سازی شود . برای مٍال باید به جای استفاده از واژه آپارتمان از واژه فارسی کاشانه باید استفاده نمایید .البته استثناهایی نیز وجود دارد و استفاده از برخی از کلماتی که هنوز معادل سازی نشده اند بلامانع است مانند پترو .البته استفاده از نام پترو در ابتدای نام شرکت ممنوع است .

واژه های مانند برنیس، پرشین و رویال با وجود اینکه در فرهنگ دهخدا وجود دارند اما نمی توان از آنها در نام گذاری شرکت ها استفاده نمود.

کلمه مهر نیز از کلماتی است که در ابتدای نام شرکت نمی توان از آن استفاده نمود .

برخی از شرکت های محلی از نام های محلی خطه خود استفاده می کنند که این بلامانع است اما باید توجه شود که تنها از نام های محلی ناحیه خود می توانند استفاده نمایند .

چنانچه از کلمات سه سیلابی در نام شرکت بخواهید استفاده نمایید باید توجه داشته باشید که هر سه سیلاب باید جز اسامی خاص باشند. اسامی خاص به اسم هایی گفته می شودجمع بسته نمی شوندو شامل اسامی انسان ها ،حیوانات ،مکان ها و مناطق جغرافیایی می باشد . نکته :اسامی انسان ها برای نام گذاری شرکت مورد استفاده قرار نمی گیرد .

برخی از کلمات هستند که به وفور در ثبت شرکت ها مورد استفاده قرار گرفته اند و دیگر اداره ثبت شرکت ها استفاده از این نام ها را ممنوع اعلام کرده است.این نام ها عبارتند از :نوین ، ماندگار و…
در نام های سه سیلابی می توان در کنار سه سیلاب اسم یک صفت نیز استفاده نمود اما به هیچ وجه نمی توان بجای یکی از سیلاب ها از صفت استفاده کرد .

اگر در نام گذاری شرکت بخواهید از اعداد استفاده کنید تنها مجاز هستید اعداد را به صورت حروف بنویسید .مانند عدد شش .

واژگانی مانند ایثارگران و شاهد تنها در انحصار بنیاد شهدا و ایثارگران است و شرکت های دیگر مجاز به استفاده از این نام ها نیستند .

افرادی که می خواهند در نام شرکت خود از عناوین مربوط به فعالیت شرکت مانند گروه مهندسی یا تجارت استفاده کنند تنها می توانند کنار نام سه سیلابی معین از آنها استفاده نمایند .

در نامگذاری نام شرکت ها نمی توان از کلمات اختصاری و مخفف نام اصلی استفاده کرد .

به کار بردن نام شعرا و دانشمندان معاصر در نامگذاری شرکت قابل قبول نیست .

شما نمی توانید از نام های مشهور در نام گذاری شرکتی که می خواهید به ثبت برسانید استفاه نمایید . زیرا این کار سبب فریب افکار عمومی می شود .

برای به کاربردن کلماتی مانند بنیاد، انجمن،تبلیغات ، صندوق قرض الحسنه، ارشاد، گمرک، بهداشت ولیزینگ… باید ابتدا از مراجع ذیصلاح مجوز بگیرید .

جهت جلوگیری از سواستفاده های احتمالی به کار بردن کلماتی مانند ایران و دولت مجاز نیست .

تا حد امکان از به کار بردن حروف اضافه مانند «و»، «یا» در نام گذاری شرکت خودداری نمایید.

از نامهای متبرکه تنها در نامگذاری موسسه ­های خیریه، زیارتی و فرهنگی که دارای مجوز هستند می توان استفاده نمود.

زمانی که نام شرکت را به ثبت رساندید نمی توانید ان نام را به دیگر افراد یا شرکت ها انتقال دهید.
کلماتی مانند : باور - ملی - ایران ،ملت -جهاد -نفت - کشور، انتظام - نظام – پتروشیمی -دفتر – دادگستر- بنیاد –سازمان – مرکز – بهزیست – بانک – بسیج – آسانسور – آژانس-ایثارگران – شاهد – شهید- آزاده- جانبازان- تکنو – فامیلی -فیلتر – نیک- اورست – باور- میکروبرد – استار – تک – مدرن – پیک – امنیت- کارواش – فانتزی – شهروند – اقتصاد -میهن – جوانان – ایمان – دکوراسیون- ایثار – هدف – سپاه – تکنیک – دیتا- تک نو- تکنولوژی – مونتاژ- ونوس - ایتال – بیو- کنترل -تست – متریک – مترلژی را نمی توان به عنوانی شرکت اضافه نمود.

برای نام گذاری شعبه شرکت های خارجی ک می خواهند در ایران فعالیت نمایند ،ترجمه فارسی کلمه به کلمه اسم شرکتهای خارجی باید انجام شود .

در برخی از مواقع متقاضیان پس از انتخاب نام شرکت و ثبت آن ، تصمیم به تغییر نام شرکت می گیرند که نام شرکت را تغییر دهند .برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید .

برای تغییر نام شرکت ،تشکیل مجمع عمومی فوق العاده شرکت الزامی می باشد . پس از تشکیل این مجمع باید با اکثریت آراء این تصمیم را بگیرند.سپس بعد از تایید نهایی باید صورتجلسه تغییر نام را تنظیم کردهتمامی اعضا آن را امضا کنندو بدین گونه مراحل تغییر نام شرکت آغاز می شود.

برای کسب اطلاعت دقیق می توانید با موسسه ثبت برند و ثبت شرکت ذهن ناب تماس بگیرید :

اطلاعات تماس با موسسه ذهن ناب

 آدرس : تهران میرداماد غربی کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت خیابان ولی عصر (نرسیده به ولی عصر) پلاک ۳۴۹ طبقه ۱۲ واحد شمالی واحد ۲

همراه: 09122938218

همراه: 09356610070

دفتر: 02188660581

نامی که برای تغییر نام شرکت انتخاب کرده اید باید شرایط زیر را داشته باشد :

  • نام انتخاب شده باید ریشه فارسی داشته باشد و در یکی از لغت نامه های دهخدا یا معین وجود داشته باشد .
  • نام انتخابی باید قبلا به ثبت نرسیده باشد و تکراری نباشد .
  • نام انتخابی جدید باید سه سیلابی و به صورت حروف باشد.
  • استفاده از اسامی خاص ممنوع است .
  • نام انتخابی به گونه ای باشد که باعث فریب افکار عمومی نشود.
  • استفاده از نام کاشفان، شاعران و داشمندان معاصر مجاز نمی باشد.
  • استفاده از برخی کلمات عربی که در گفتگوهای روزمره زیاد مورد استفاده قرار می گیرند مجاز می باشد.
  • اگراز کلمات ملی مانند تهران استفاده نمودید باید ابتدا از فرمانداری مجوز کسب نمایید .

درخواست تغییر نام شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نمونه ای از شرکت های بازرگانی می باشد که فعالیت آنها در زمینه تجاری بوده و هر یک از شرکا مقداری سهام به شرکت آورده اند . با توجه به این سهام مسئولیت شرکا در شرکت تعیین می گردد .

مدارک لازم برای تغییر نام شرکت های سهامی خاص

جهت تغییر نام شرکت های سهامی خاص مدارک زیر مورد نیاز می باشد :

  • ارائه کپی از روزنامه رسمی شرکت و آگهی تاسیس آن
  • کپی مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه همه ی اعضا شرکت مورد نیاز است.
  • در صورت داشتن هرگونه تغییر در شرکت ارائه کپی آگهی آخرین تغییرات مورد نیاز است .

 ارائه درخواست تغییر نام شرکت مسئولیت محدود

برطبق ماده ۹۵ قانون تجارت : شرکت با مسئولیت محدود عبارتست ازشرکتی که در آن دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری جمع می شوند.در شرکت با مسئولیت محدود ،سرمایه به سهام تقسیم نشده و میزان مسئولیت هر یک از شرکا در برابر قروض و تعهدات شرکت به میزان سهمی بستگی دارد که به شرکت وارد نموده اند .

مدارک لازم جهت تغییر نام شرکت بامسئولیت محدود:

  • ارائه یک عدد از کپی مدارک شناسایی که شامل کارت ملی و شناسنامه همه ی اعضا شرکت باشد.
  • ارائه یک برگ کپی از روزنامه رسمی و آگهی تاسیس
  • در صورت ایجاد تغییر در شرکت ارائه کپی آگهی آخرین تغییرات مورد نیاز است .

اطلاعات تماس با موسسه ذهن ناب

 آدرس : تهران میرداماد غربی کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت خیابان ولی عصر (نرسیده به ولی عصر) پلاک ۳۴۹ طبقه ۱۲ واحد شمالی واحد ۲

همراه: 09122938218

همراه: 09356610070

دفتر: 02188660581

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها