مسئول گروه تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام:

واکسن «کوو ایران برکت»، ویروس کرونای انگلیسی را خنثی کرد

شیوع ویروس کرونای انگلیسی تا امروز در ۶۰کشور و ویروس جهش‌ یافته آفریقایی تا به حال در ۲۳کشور جهان تایید شده است.
کد خبر: ۱۳۰۲۲۰۹

طبق اظهارات مسؤولان کشورمان ما نیز از این ویروس سهمی شش‌تایی داشته‌ایم و تاکنون شش‌نفر از هموطنان‌مان به این ویروس مبتلا شده‌اند که از ویژگی‌های بارز آن، مبتلا کردن جوانان و افراد کم سن و سال به مراتب بیشتر از کرونای چینی است.

با این وصف، افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا و بالا رفتن تعداد ابتلای کودکان در برخی استان‌ها می‌تواند زنگ خطری برای طغیان این ویروس در کشور ما باشد؛ موضوعی که طبق اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهوری درباره افزایش آمارها باید آن را جدی بگیریم، چرا که می‌تواند نشانه‌ای از فراگیر شدن نوع انگلیسی ویروس در کشورمان باشد.

در این میان شاید بررسی آمار بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌های اطفال طی یک هفته تا ۱۰روز گذشته بتواند دلیل مناسبی برای رد یا تایید این احتمال باشد؛ بررسی‌هایی که نتیجه‌اش هرچه باشد باز هم نمی‌تواند نشانه‌ای صددرصدی برای گسترش ویروس انگلیسی در کشور باشد اما به هرحال با توجه به آماری که وزارت بهداشت انگلستان ارائه کرده از زمان شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا، تعداد کودکان مبتلا به این بیماری در انگلیس بیشتر شده، پس طبیعتا چنین احتمالی می‌تواند برای کشور ما هم وجود داشته باشد.

در حالی که آمارهای اعلام‌شده در کشورمان نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس انگلیسی در کشور افزایش نیافته و همه اطرافیان این شش نفر و کسانی که با آنها رفت و آمد داشتند، تحت بررسی و مراقبت قرار گرفتند، تست دادند و قرنطینه شدند اما شخصا فکر می‌کنم طبق شواهد، بعید است تعداد مبتلایان به ویروس انگلیسی، همان شش نفر مانده باشد و احتمال این‌که افراد دیگری هم گرفتار ویروس جدید شده باشند وجود دارد.

اما واقعیت این است خطری که امروز جامعه را تهدید می‌کند، نه وجود ویروس انگلیسی بلکه جدی‌نگرفتن احتمال این موضوع است و همین می‌تواند باعث عادی‌انگاری‌ها و در نهایت موجب رعایت نشدن پروتکل‌ها و حتی شتابزدگی در لغو محدودیت‌ها باشد.

طی یک ماه گذشته، درباره مراقبت‌های جدی در برابر ویروس انگلیسی هشدارهای فراوانی داده بودیم؛ این‌که ما باید پروازهای خارجی‌مان را به طور کامل کنترل می‌کردیم و نظارتی دقیق بر فرودگاه‌ها و مسافران اروپایی داشتیم اما متاسفانه تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام در کشور ما عادی شده و این نظارت‌ها به دلایل مختلف اجرایی نمی‌شود البته حالا هم دیر نشده و می‌توانیم با تست سریع (Rapid taste) که تولید داخل هم هست، همه افرادی را که از خارج کشور وارد می‌شوند کنترل کنیم؛ تستی که بیشتر از ۲۵تا ۳۰دقیقه زمان نمی‌برد و مراقبتی جدی از افراد مشکوک مبتلا به ویروس انگلیسی به حساب می‌آید. در نهایت نباید فراموش کنیم آنچه از ویروس انگلیسی مهم‌تر است این که با رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم هر نوعی از ویروس کرونا را کنترل کنیم.

حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها