قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور:

ایران بیش از ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می کند

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۴۲.۳ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری و وارد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۱۷۹۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، منصور کبگانیان شامگاه سه شنبه در حاشیه یکصد و چهل و سومین نشست شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور با عنوان «بررسی وضعیت و چالش های تولید و خرید واکسن کرونا» افزود: طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در نشست امروز واکسن کووید ۱۹ از سه طریق در حال تهیه است.

وی که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مسوولان دستگاههای ذیربط و متخصصان مربوط به واکسن کرونا سخن می گفت اظهار داشت: میزان ۱۶.۸ میلیون دوز از طریق کواکس است که شرط ما برای سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) این بوده است که این واکسن با پلتفرم فایزر آمریکایی نباشد.

کبگانیان ادامه داد: رقم بعدی ۲۵ میلیون دوز واکسن از طریق واردات به غیر از سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) است که به نظر می رسد این رقم پوشش خوبی برای سنین مختلف جامعه باشد.

وی با بیان اینکه جمع واکسن وارداتی که قرار است وارد کشور شود حدود ۴۲.۳ میلیون دوز است اضافه کرد: البته پیش بینی می شود که ۲۵ میلیون دوز واکسن نیز تا اردیبهشت یا حداکثر خردادماه سال ۱۴۰۰ از سوی تولیدکنندگان و فناوران داخلی و شرکت های دانش بنیان در عرضه شود.

وی همچنین با اشاره به حضور تمام دستگاه های ذیربط و دست اندرکاران حوزه واکسن از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته های مختلف و معاونت پژوهشی این وزارتخانه، ستاد اجرایی فرمان امام و واکسن سازی های مختلف کشور بخصوص واکسن سازی های دارای سابقه همچون رازی و پاستور و همچنین محققان و دانشمندان و از فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نشست امروز گفت:مطالب بسیار مفیدی در حوزه تولید و هم خرید واکسن مطرح شد که البته هیچکدام از اقدامات محققان داخلی متوقف نمی شود و برای هرکدام از این محورها جمع بندی خاص صورت گرفت.

واکسن کرونا از دشمنان خریداری نمی شود

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید براینکه، در نشست امروز عدم خرید واکسن از معدود کشورهایی که دشمن شناخته شده ایران هستند مورد تاکید قرار گرفت افزود: چراکه برخی از این واکسن ها بر پایه پلتفرم های ناشناخته هستند.

کبگانیان در عین حال حمایت از تولید ملی واکسن در کنار خرید این محصول را از کشورهای تولید کننده بسیار ضروری دانست و گفت: این مهم جز وظایف ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است.

۹ شرکت ایرانی در حال تهیه واکسن کرونا

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین اظهارکرد: شاید فاز اضطراری تولید واکسن کرونا به یکسال تقلیل پیدا کرده باشد که به طور معمول برای تهیه چنین واکسنی پنج سال زمان ارائه مجوزها لازم است.

کبگانیان افزود: البته مشاهده سابقه تاریخی تولید برخی از واکسن ها همچون واکسن ابولا در دنیا نشان می دهد که تاییدیه آن ۲۰ سال نیز به طول انجامیده است، یا بیماری های واگیر دار به ۱۵ سال و برخی نیز چند دهه زمان برده است.

وی ادامه داد: به دلیل پاندمی فعلی، سازمان های تایید کننده و ناظر، فاز اضطراری را انجام می دهند تا محصول دارای تاییدیه هایی باشد، اما تاییدیه های نهایی و ملی تنها از سوی معدودی کشورها همچون عربستان سعودی صورت گرفته که البته جای سوال دارد.

کبگانیان با بیان اینکه، در کشورمان خوشبختانه ۶ موسسه توسط نظام جمهوری اسلامی ایران برای تولید واکسن و پلتفرم های آن حمایت شده اند، افزود: اگر بخواهیم آمار کلی را ارائه کنیم به این صورت است که ۹ شرکت ایرانی در حال تولید ۶ نوع واکسن در چهار پلتفرم هستند به عبارت دیگر در آینده نزدیک ایران تمامی تکنولوژی ها و پلتفرهای واکسن را خواهد داشت که به برخی فازها در اسفندماه و برخی دیگر نیز خرداد سال ۱۴۰۰ دسترسی خواهیم داشت.

کبگانیان تصریح کرد: این پلتفرم ها برخی برپایه ویروس کشته شده است که مقداری ایمن تر است، همچنین پلتفرم ناقل ویروسی که روش دیگری است ، پلتفرم mRNA که ناشناخته تر است و توسط کمپانی فایزر تهیه شده و هنوز تمام زوایا و ابعاد آن شناخته شده نیست و پلتفرم پروتئین پایه که ما با دولت کوبا برای تهیه این نوع واکسن همکاری خوب و موفقی داشته ایم.

فازهای حیوانی و بالینی تولید واکسن موفقیت آمیز بوده است

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین اظهارکرد: علاوه بر واکسن سازان دولتی در واقع موسسات و بخش خصوصی فعالی ایجاد شده اند که بعد از این مرحله در چندماه آینده پیش بینی شده که سه یا حداکثر شش ماه آینده نه تنها واکسن سازان رقابتی قوی و بخش خصوصی فعال در این زمینه خواهیم داشت بلکه به طور کلی شاهد تولید کننده های دارو با تکنولوژی های جدید خواهیم بود.

کبگانیان با بیان اینکه، درحال حاضر تولید دارو در کشور با تکنولوژی های سنتی است، در عین حال گفت: البته بعلت فشار دوران کرونایی پیشرفت های مناسبی در این حوزه شکل گرفته است.

وی با تاکید براینکه، در تهیه واکسن گلوگاه جدی موضوع فازهای بالینی و فازهای حیوانی است افزود: این مهم درحال طی شدن است و نگرانی و دغدغه ما در این جلسه بیشتر هجوم به سمت تولید انبوه یا تولید صنعتی یک تا دو میلیون دوز واکسن است.

پیشرفت شرکت های دانش بنیان در ساخت تجهیزات پزشکی

کبگانیان با اشاره به مطرح شدن چالش هایی از سوی محققان در نشست امروز مبنی بر نبود برخی تجهیزات برای تولید انبوه واکسن گفت: برخی از وسایل را پیش از این ما در کشور داشتیم و برخی از این تجهیزات بدلیل تحریم های ظالمانه کشور با مشکل مواجه است.

وی تاکید کرد: البته وجود این تحریم ها برای کشور باعث شکل گیری شرکت های دانش بنیان متشکل از محققان و جوانان در حوزه سلامت شد و در حال حاضر می توانیم ادعا کنیم از بابت تجهیزات مشکلی برای فاز تولید انبوه دارو و واکسن نداریم.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین همچنین با اشاره به گزارش مطرح شده در نشست امروز از سوی بنیاد برکت تصریح کرد:فاز تولید انبوه واکسن را آنها در چند روز اخیر شروع کرده اند و فیلم های سه روز گذشته این تولیدات در نشست امروز به نمایش گذاشته شد.

وی همچنین گفت: البته با وجود گزارش مطرح شده در خصوص پیشرفت ها در تولید علم و فناوری بخصوص حوزه پژوهشی و پزشکی که این خود باعث افتخار است، خرید واکسن به دلیل مصالح ملت قطع نشده است.

درخواست از مجلس و دولت برای توجه به بودجه ساخت واکسن

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین همچنین با بیان اینکه، پس از این گزارش ها چهار مصوبه در نشست امروز داشتیم که به مرحله اجرا در خواهد آمد، افزود: از مجلس شورای اسلامی و دولت درخواست کردیم با وجود اینکه لایحه بودجه به مجلس رفته است، این دو نهاد توجه ویژه ای به ساخت واکسن در قانون بودجه 1400 داشته باشند.

کبگانیان همچنین گفت:دومین مصوبه مربوط به حمایت از شرکت های تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای کار بر روی فاز سوم انسانی واکسن کرونا بود، چراکه رقم سنگینی است و برخی شرکت ها درخواست کمک کرده اند.

الزام دولت برای تهیه گزارش ساخت صنعتی ویروس ها

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین همچنین با بیان اینکه، مصوبه سوم امروز ستاد انجام یک کار پژوهشی تحت عنوان «تولید ویروس های صنعتی و خطرات و ریسک های آن برای آینده بشریت» بدون هیچگونه قضاوت سیاسی است.

افزود: این وظیفه که شایعات زیادی حول محور آن در جامعه شکل گرفته است امروز برعهده مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گذاشته شد.

وی گفت: در این خصوص گزارش های متناقضی وجود دارد که البته نمی شود قضاوت کرد، ولیکن کشوری همچون ایران که بدون دشمن نیست باید اطلاعات لازم را در این خصوص داشته باشد که البته به نظر می رسد انجام اینگونه اقدامات منفی دامن کل بشریت را می گیرد.

واگذاری وظیفه تهیه پیوست رسانه ای واکسن به شورای عالی انقلاب فرهنگی

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین با اشاره به چهارمین مصوبه نشست امروز این ستاد با اشاره به شکل گیری برخی اخبار رسانه‌های داخلی و هجمه‌های رسانه‌ای در زمینه تولید، خرید یا عدم خرید واکسن افزود: به طور حتم موضوع خرید و تولید واکسن نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد.

کبگانیان در ادامه تصریح کرد: وظیفه تهیه پیوست رسانه‌ای در نشست امروز به ستاد مهندسی فرهنگی در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد که این اخبار پس از تهیه به ستاد راهبری ارسال و قابل استناد و استفاده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی۳۱۳
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
۰
۰
واکسن های خارجی اصلا قابل اعتماد نیستند چه آمریکائی چه اروپائی و چینی و روسی یا هندی چون سازمان بهداشت جهانی همه این واکسنها را با ضرب العجل تایید کرده ومراحل تکمیلی را نگذراند هیچ کدام. من خودم واکسن نمیزنم مگر واکسن بنیاد برکت

نیازمندی ها