اعلام نظر نخست وزیر سوریه در مورد هدف قرار گرفتن هفت نفتکش که به سمت این کشور در حال حرکت بودند نگرانی‌هایی را دامن زده است.
کد خبر: ۱۳۰۱۷۲۹

به هر صورت آقای حسین عرنوس مسؤول اجرایی سوریه است و باید درباره کمبودهایی که این کشور دچار آن است توضیحات لازم را بدهد. واقعیت آن است که سوریه طی چند سال اخیر درگیر پیچیده ترین جنگ چریکی با مخوف‌ترین و خشن‌ترین گروه‌های تروریستی شده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این جنگ به مثابه جنگی جهانی است، چون علاوه بر تروریست‌ها، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی و ارتجاع عرب هم آتش‌بیاران این معرکه هستند اما با این وصف، دولت این کشور توانسته در این عرصه به موفقیت‌های بزرگی در اداره این جنگ و حل مشکلات مردم این کشور و همچنین شکست جریان‌های تروریست و نیروهای اجیر شده غربی و عربی دست پیدا کند.

این نکته هم قابل تامل است که جنگ در سوریه همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده و به نظر می‌رسد با توجه به موفقیت‌ها، مردم این کشور همچنان مجبورند هزینه‌هایی را در قبال این موفقیت بپردازند. تقریبا به صورت هفتگی اسرائیلی‌ها نقاطی از سوریه را مورد هدف قرار می‌دهند.

دلیل این کار هم کاملا مشخص است. به هر صورت رژیم اشغالگر قدس نگران قدرتمندتر شدن سوریه است و اگر این کشور قوی شود برای اسرائیل این نگرانی وجود دارد که سوریه بالاخره توانایی آزادسازی بلندی‌ های جولان را پیدا کند.

ضرورت آزادسازی جولان نه تنها از سوی مردم و دولت سوریه بلکه از سوی مجامع بین‌المللی مثل مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم به رسمیت شناخته شده است.

این مجمع به صورت سالانه حداقل دو بار با انتشار قطعنامه‌هایی بر آزادسازی مناطق اشغال شده سوریه تاکید می‌کند و شورای امنیت هم این حق را هم به صورت جداگانه و هم به صورت تلویحی برای آزادسازی جولان تایید می‌کند.

قدرتمندتر شدن سوریه آثار دیگری هم مثل توانمندسازی حزب‌ا... و حماس را در پی دارد بنابراین هدف از این اقدامات ایذایی و وارد کردن ضرباتی مثل هدف قرار دادن نفتکش‌ها، تضعیف بنیه اقتصادی سوریه و ضربه زدن به ورود سوخت به این کشور و به ستوه آوردن مردم سوریه است.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که گرچه سوریه از سوی برخی کشورها در تحریم به‌سر می‌برد اما با این وصف هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها به صورت علنی و آشکار آن هم در دریای سرخ که معبر بزرگی است تبعات متعددی دارد و عواملی که دست به این اقدام زدند نمی‌خواهند این تبعات را بپذیرند و از این رو هیچ کشور یا جریانی مسؤولیت هدف قراردادن این نفتکش‌ها را نپذیرفته است.

سوریه در سال‌های اخیر اهداف مختلفی برای ادامه مقاومت خود در قبال این جنگ ویرانگر دنبال می‌کند. هدف اصلی، حفظ تمامیت ارضی و هدف دیگر به دست آوردن امنیت و دستیابی به اقتداری است که بازدارندگی در پی خواهد داشت.

نکته دیگر این‌که سوریه هم در چند سال اخیر توانسته تا حدود زیادی به بازسازی بپردازد و موفقیت‌های خوبی را در تامین خواسته‌های مردم این کشور کسب کند حتی گام‌های مهمی هم برای کلید زدن رونق اقتصادی سوریه برداشته شد.

طبعا وقوع اتفاقاتی از قبیل ایجاد مشکل برای تامین سوخت مردم سوریه با هدف جلوگیری از رسیدن به این توانایی و کامیابی‌ها و همچنین تحت فشار قراردادن مردم و دولت این کشور است.

جعفر قناد باشی - تحلیلگر مسائل منطقه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها