کاشت دندان یک روش بسیار مناسب برای جایگزینی و یا ترمیم دندان های از بین رفته می باشد. همه ی ما می دانیم که از بین رفتن دندان ها ظاهری نامناسب داشته و در کنار اینکه لبخندی زیبا را از افراد می گیرد بلکه سبب از بین رفتن اعتماد به نفس آن ها شده است.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۷۳

انواع روش های کاشت دندان

 
کاشت دندان یک روش بسیار مناسب برای جایگزینی و یا ترمیم دندان های از بین رفته می باشد. همه ی ما می دانیم که از بین رفتن دندان ها ظاهری نامناسب داشته و در کنار اینکه لبخندی زیبا را از افراد می گیرد بلکه سبب از بین رفتن اعتماد به نفس آن ها شده و اغلب می بینیم افرادی که دندان های خود را از دست داده اند تمایلی به ایجاد روابط اجتماعی ندارند! در کنار تمامی این مشکلات در صورتی که فردی دندان های خود را از دست داده باشد و اقدامی برای جایگزین کردن آن ها نکند به مرور زمان مشکلاتی در معده و گوارش وی به وجود می آیند. کاشت دندان انواع مختلفی دارد که افراد از طریق هر یک از آن ها می توانند دندان هایی یکدست و لبخندی زیباتر داشته باشند.
 

انواع کاشت دندان

 
1-    ایمپلنت دندان
 
ایمپلنت دندان یکی از روش های رایج و پرکاربرد کاشت دندان بوده و پایه ای از جنس تیتانیوم است که همین جنس تیتانیوم سبب سازگاری آن با سلول های بدن می شود. ایمپلنت دندان همچون یک میله بوده و دندانپزشک برای جایگذاری آن ابتدا سوراخ کوچکی در فک بیمار ایجاد کرده و سپس آن را داخل سوراخ به وجود آمده قرار می دهد. ایمپلنت دندان از آنجایی که در استخوان فک در زیر لثه قرار می گیرد سبب می شود تا دندان مصنوعی و یا روکش دندان بتواند در محل خود محکم قرار گرفته و تکان نخورد، در واقع ایمپلنت ها همچون ریشه ی دندان عمل می کنند.
 
2-    بریج دندان
 
اگر فردی بخواهد از این طریق اقدام به ترمیم دندان های آسیب دیده ی خود نماید باید دندان های مورد نظر خود را روکش کند. در صورتی که تاج دندان فردی از بین رفته و در نهایت دندان وی از مقاومت کافی برخوردار نباشد می تواند از طریق روکش دندان های خود مشکل به وجود آمده را برطرف نماید. روکش های موجود برای استفاده به سه صورت 1-سرامیکی 2-فلزی 3-ترکیبی از سرامیک و فلز هستند که پزشک با بررسی شرایط بیمار و برخی از عوامل یکی از آن ها را انتخاب می کند:
 
انواع روش های کاشت دندان
                                                    
1) روکش سرامیکی
روکش های سرامیکی همانطور که از نامشان مشخص است از جنس نوعی چینی همچون پرسلن می باشند. از جمله مزایای این نوع از روکش ها می توان به داشتن ظاهر طبیعی آن ها اشاره نمود. روکش های سرامیکی با آنکه ظاهری طبیعی و زیبا دارند اما متاسفانه استحکام و مقاومت کافی را ندارند.
 
2) روکش های فلزی
روکش های فلزی از ترکیبات چندین فلز همچون پلاتینیوم، طلا و... تشکیل شده اند که می توان گفت در مقایسه با سایر روکش ها بهترین هستند. از روکش های فلزی در شرایطی دندان ها به تراش کمی نیاز دارند استفاده می شود. این روش ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و متاسفانه تنها ویژگی منفی که دارند ظاهر نازیبایشان است.
 
3) روکش های فلزی-سرامیکی
روکش های فلزی-سرامیکی که به روکش های FPM نیز معروف هستند همانطور که از نامشان نیز مشخص است هم از فلز و هم از سرامیک تشکیل شده اند، بنابراین استحکام و مقاومتشان نیز بین روکش های فلزی و سرامیکی می باشد. این روکش ها همچون روکش های سرامیکی دارای زیبایی ظاهری و همچون روکش های فلزی دارای استحکام و مقاومت می باشند.
 

3-    دندان های مصنوعی

 
دندان مصنوعی که به برساخته نیز معروف هستند یکی دیگر از انواع روش های کاشت دندان می باشند که از مواد پلاستیکی(اکریلیک) و فلزی تهیه می شوند. دندان های مصنوعی با توجه به نوع دندان ها، رنگ آن ها و تمامی شرایط دندان های هر فرد به طور جداگانه ساخته شده و انواع مختلفی نیز دارند که اکنون به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:
 
1) دندان مصنوعی ثابت
دندان مصنوعی ثابت یا همان ایمپلنت دندان از جمله گزینه هایی است که پس از جایگذاری آن ها در دهان همچون دندان های طبیعی فرد بیمار بنظر می رسند. برای جاگذاری دندان مصنوعی ثابت ابتدا قلابی از جنس فلز را در استخوان فک کاشته و پس از اینکه استخوان موجود در اطراف قلاب رشد کرد، دندان مصنوعی ثابت را به آن وصل می کنند. از جمله مزایای این دندان ها طبیعی بودنشان بوده و از جمله معایبی که دارند نیز می توان به قیمت نسبتا بالای آن ها اشاره کرد.
 
انواع روش های کاشت دندان
                                           
2) دندان مصنوعی کامل
 دندان های مصنوعی کامل برای افرادی که تمامی دندان های موجود در فک بالا یا فک پایین و یا دندان های هر دو فک خود را از دست داده اند بسیار مناسب می باشد. این نوع از دندان های مصنوعی شامل دندان ها و لثه های پروتزی هستند که به دو نوع معمولی و فوری تهیه می شوند.
 
3) دندان مصنوعی جزئی
دندان های مصنوعی جزئی برخلاف دندان های کامل برای افرادی کاربرد دارد که تنها چند دندان خود را از دست داده اند. هنگامی که فردی تنها یک یا چند عدد از دندان های خود را از دست می دهد برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ی خود می تواند از این نوع کاشت دندان کمک بگیرد.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها