از مراقبت‌های مورد نیاز افراد مبتلا به ایدز در دوران کرونا چقدر می‌دانید؟

راهنمای نبرد در ۲ جبهه ایدز و کرونا

وقتی وزیر بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشورمان خبر داد و گفت که او در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری است و حال عمومی خوبی دارد، درواقع داشت خبر خوبی به ملت می‌داد، از این باب که هیچ پنهان‌کاری‌ای وجود ندارد و در مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی، عزمی برای مهار وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۴۹

البته شاید با وجود این توضیحات، ورود ویروس انگلیسی به کشورمان، برخی از مردم را نگران کرده باشد؛ به‌طوری‌که احساس کنند در موقعیت خطیری قرار گرفته‌اند.

با این‌که نباید نسبت به ورود این ویروس به کشور بی‌تفاوت بود اما نباید با آن با وحشت برخورد کرد. پیشتر گفته شده بود که ویروس جهش‌ یافته کرونا در انگلیس یک ویژگی مهم دارد و آن این‌که سرعت انتشار آن نسبت به ویروس کووید ۱۹ تا ۷۰ درصد بیشتر است.

این ویژگی در‌واقع به ما این پیام را می‌دهد كه اگر در معرض این ویروس جهش‌یافته قرار بگیریم، با احتمال بیشتری به كرونای نوع جدید مبتلا می‌شویم.

این پیام به ما می‌آموزد که به جای وحشت کردن، رعایت پروتکل‌ های بهداشتی را جدی‌تر از قبل در دستور کار قرار دهیم و با بالا بردن حساسیت‌هایمان نسبت به این بیماری، از هر‌گونه سهل‌انگاری یا عادی‌انگاری دست بکشیم.

درواقع با ورود ویروس ناخوانده انگلیسی به کشور، ما باید بیشتر از قبل به ماسک زدن، شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و دوری از تجمعات پایبند باشیم، چرا که فعلا تنها راه‌های مصون ماندن از ابتلا به این بیماری، همین چند اقدام ساده ولی مهم است.

شاید عده‌ای معتقد باشند که از حالا به بعد که می‌دانیم ویروس جدید به کشورما نیز وارد شده، باید همچون انگلیس و برخی کشورهای اروپایی، قرنطینه و محدودیت‌های شدید را اعمال کنیم. ولی از یک‌سو تصمیم در این‌باره به ستاد ملی مقابله با کرونا مربوط است که همه جوانب را می‌سنجد و محدودیت‌ها را اعمال می‌کند و از سوی دیگر ما و انگلیس اکنون یک تفاوت عمده با هم داریم.

تفاوت این است که آمار ابتلاها در انگلیس روندی صعودی دارد ولی در کشور ما آمارها کاهشی است و روندی نزولی را طی می‌کند، این تفاوت بسیار مهم است اما از آنجایی که هر‌لحظه امکان تغییر شرایط وجود دارد و با وجود این‌که ایده‌آل ما نیز به کار بردن بیشترین محدودیت‌هاست، نباید عجولانه تصمیم بگیریم و باید صبر کنیم؛ صبر تا بتوانیم اوضاع را بهتر رصد کنیم.‌

بابک عشرتی - متخصص اپیدمیولوژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها