نظارت‌های میدانی مجلس شورای اسلامی که در دوره جدید با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد به ایستگاه چهارمحال و بختیاری رسید و محمدباقر قالیباف و جمعی از نمایندگان این استان، آخر هفته را به بازدید از مناطق مختلف این بخش از جغرافیای ایران اسلامی اختصاص دادند.
کد خبر: ۱۳۰۰۵۹۸

قالیباف در ابتدای این سفر که از شهرکرد آغاز شد هدف از این سفر را بررسی مشکلات مناطق محروم و در راستای واقعی‌سازی بودجه ۱۴۰۰ دانست و اشاره کرد: نظارت‌های میدانی با اولویت مناطق محروم صورت می‌گیرد که در این سفر که سومین بازدید و نظارت میدانی مجلس است به استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد آمدیم.

رئیس مجلس در ابتدای سفر خود به همراه نمایندگان استان سراغ سرکشی از پروژه‌های عمرانی رفت و به صورت هوایی و با بالگرد از سد خرسان۳ و کارون۴ بازدید کرد.

قالیباف در حالی وارد شهرستان لردگان شد که مردم این شهر با حضور در مسیر کاروان رئیس مجلس از او خواستند به مشکلات آنها رسیدگی کند.

کاروان رئیس مجلس که حالا با جمعیت مواجه شده بود، دیگر قادر به حرکت نبود. اما رئیس مجلس برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از اجتماع مردم از راننده خواست حرکت کند.

از یک‌سو قالیباف با مردم صحبت می‌کرد و به آنها قول می‌داد پیگیر مشکلات آنها باشد و از سوی دیگر به تیم همراه می‌گفت حرکت کنند تا جمعیت در یک نقطه متراکم نشود.

در این بین یکی از شهروندان لردگانی به قالیباف گفت: سال‌هاست کسی سراغ ما نیامده و وضعیت اقتصادی و معیشتی به حدی است که شرمنده زن و بچه‌مان هستیم. رئیس مجلس نیز در پاسخ به او قول داد تا مشکلات آنها را در صحن مجلس پیگیری کند و نگذارد حق آنها ضایع شود.

عصر پرحاشیه در بروجن

قالیباف که حالا برای تکمیل نظارت میدانی در اولین روز سفر به چهارمحال و بختیاری وارد بروجن شده بود با انتقاد مردم از مسؤولان محلی و کشوری مواجه شد. یکی از شهروندان بروجنی با انتقاد از نبود آب شرب در بعضی از مناطق گله کرد و از رئیس مجلس خواست این موضوع را جدی پیگیری کند.
یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از این سفرها و احتمال انتخاباتی بودن آن از قالیباف خواست تا نگذارد پیگیری مردم و مساله مردم سیاسی و انتخاباتی شود.

همچنین شهروند دیگری با بلند کردن عکس یکی از شهدای استان رو به رئیس مجلس کرد و گفت: این عکس همرزم شماست. شما همسنگر این شهدا بودید، وقتی به تهران رفتید خواهش می‌کنم فراموش نکنید و نظرتان تغییر نکند.

صحبت این شهروند تمام نشده بود که پیرمرد دیگر به قالیباف برای نبود آب آشامیدنی اعتراض کرد. این پیرمرد که از اهالی روستای یانچشمه از توابع شهرستان بن استان چهارمحال‌وبختیاری و از ساکنان نزدیک سد زاینده‌رود بود به رئیس مجلس گفت: ما در سه کیلومتری آب هستیم ولی آب برای آشامیدن نداریم.

در واکنش به این سخنان، قالیباف پاسخ داد: برای حل همین مسائل و همین مشکلات به استان آمده‌ایم و مطمئن باشید موضوعات را پیگیری خواهیم کرد. همچنین قالیباف از مسؤولان صنعت شهر بروجن خواست تا دوباره مساله استخدام نیروهای بومی را دستورکار قرار دهند و نگذارند مساله بیکاری در این منطقه افزایش یابد.

شروع دومین روز سفر با زیارت قبور شهدا

رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۶ صبح با حضور در گلزار شهدای شهرکرد به اتفاق استاندار، فرماندهان نظامی و انتظامی و مقامات سیاسی به مقام شاخ شهیدان با قرائت فاتحه و نثار گل به قبور مطهر شهدا ادای احترام کرد.

در ادامه رئیس مجلس با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام نکونام پرداخت و گفت: ما بنا داریم در بودجه ۱۴۰۰ به مناطق کمترتوسعه‌یافته توجه بیشتری شود.

قالیباف اضافه کرد: در سومین سفر استانی به چهار‌محال‌وبختیاری تا حدود زیادی با معضلات و مشکلات استان آشنا هستیم و این‌طور که به بنده گزارش شده بزرگ‌ترین مشکل استان بیکاری، آب و نبود صنایع مرتبط با ظرفیت‌های استان است.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید میدانی روز گذشته بسیاری از ظرفیت‌های استان، موانع و محدودیت‌های استان را بررسی کرده و تلاش می‌شود در بودجه سال آینده این مسائل و مشکلات را مد نظر قرار داده و مساعدت بیشتری شود.

در ابتدای جلسه نیز حجت‌الاسلام نکونام، امام‌جمعه شهرکرد از ضرورت بازنگری در بودجه‌ریزی به‌ویژه حوزه فرهنگی و اقتصادی و بازگشت مجلس به راس امور گفت.

این سفر نگاه‌مان را به بودجه استان متفاوت کرد

ظهر پنجشنبه جلسه نهایی برای پیگیری و نظارت میدانی با حضور قالیباف برگزار شد. قالیباف در این جلسه با اشاره به مشکلات متعدد و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اساسی استان که تا امروز به آن توجه نشده گفت: این سفر نگاه ما را به بودجه استان متفاوت‌تر خواهد کرد و به مناطق کمتربرخوردار توجه بیشتری می‌کنیم.

وی افزود: ساختار بودجه قطعا باید اصلاح شود و رهبر معظم انقلاب هم بر اصلاح ساختار بودجه نگاه ویژه‌ای داشته و دارند و این امر مهم را در سال ۹۷ به دولتمردان گوشزد نموده، اما دولت توجه لازم و دقیقی نکرد.

قالیباف با بیان این‌که وظیفه اصلی مجلس نظارت دقیق بر دولت است گفت: ما بنا داریم بودجه را بر اساس واقعیات پیش ببریم نه بر اساس توهمات و منابع غیرواقعی.

رئیس مجلس با انتقاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: به صراحت اعلام می‌کنم این ارز واقعی نیست و عامل تمام بدبختی مردم این ارز است، چون یک عده دلال و سودجو بیشترین رانت و ویژه‌خواری را از این ارز غیرواقعی برده و می‌برند.

رئیس مجلس از سوءمدیریت و بروکراسی حاکم بر دولت و نظام دیوانسالاری انتقاد و تاکید کرد: عامل بسیاری از مشکلات، سوء‌مدیریت و نداشتن یک رویکرد اصلی در نظام بودجه‌نویسی و ساختار برنامه و بودجه است.

رئیس مجلس گفت: هدف بنده از سفرهای استانی نظارت دقیق، کمک به دولتمردان و رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم محروم و مستضعف است و خدا را شاهد می‌گیرم به‌دنبال تضعیف و مچ‌گیری هم نیستیم.

سعید بیات - جام جم چهارمحال و بختیاری / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها