رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت:

کرونا نگرفتن معتادان صحت ندارد

رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شایع شده که می گویند افراد معتاد کرونا نمی گیرند، این حرفی بی پایه و اساس و نوعی فکاهی است که در فضای مجازی منتشر شده است.
کد خبر: ۱۲۹۷۷۴۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، مهدی شادنوش روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین که از محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: تست هایی که از بین معتادان انجام شده، این نظر را رد کرده است و به هیچوجه اعتیاد از کرونا پیشگیری نمی کند.

وی در پاسخ به ایرنا درباره میزان افزایش افسردگی در بین کادر درمان و بیماران خاص و صعب العلاج بعد از کرونا افزود: درخواست آمار و ارقام در این شرایط زود است. بالاخره ویروس کرونا به جامعه شوک وارد کرد و چه در کل جامعه و چه ارانه کنندگان خدمات دچار شوک شدیم اما هر چقدر جلوتر آمدیم به خودمان بیشتر مسلط شدیم. داشتن اطلاعات اپیدمیولوییک بیشتر هم جزو این فرآیند است باید اطلاعات را از محیط درخواست کنیم و اطلاعات را در دوره های مشخص تحلیل کنیم.

شادنوش گفت: به طور کلی و به هر صورت شرایط بیمارستانها و کادر درمانی بعد از کرونا تغییر کرد. تا روز قبل از آن کادر درمان در حال انجام کار عادی خودشان بودند اما به ناگاه در معرض این ویروس قرار گرفتند. حتما این اپیدمی بر روحیه کادر درمان تاثیر داشته رقم ارائه خدمات و ارجاع به روانشناسان و رو انپزشکان از بین کادر درمان نشانه این است که وضعیت از قبل سخت تر است در همه دنیا هم این طور است اینکه عدد و رقم بگویم به اطلاعات علمی نیازمند است و منتظریم سال ۹۹ به پایان برسد تا ارزیابی یکساله داشته باشیم.

دستورالعمل حمایت روانی از کادر درمان ابلاغ شد

وی افزود: به عنوان یک روند همیشگی کسانی که در معرض کارهای پر خطر هستند دچار فرسودگی شغلی بیشتری می شوند و باید در این زمانهای خاص و بحرانی مورد حمایت قرار گیرند تا چرخه خدمت دچار مشکل نشود. از جمله در بحران کووید ۱۹ برای حمایت روانی از کادر درمان وارد عمل شدیم و دستورالعمل حمایت روانی و اجتماعی از کادر درمان از طرف معاونت درمان وزارت بهداشت به همه مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد. اجرای این دستورالعمل نیز رصد شده است و بازخوردهای آن گرفته شده است.

شادنوش گفت: در هر دانشگاه سوپروایزرهای آموزشی نیازهای کادر درمان را برای کاهش استرس ارزیابی می کنند و خدماتی از جمله مشاوره برای حل مساله، نحوه تعامل با خانواده، کنترل استرس، کار با بیماران ریوی و کووید ۱۹، افزایش تاب آوری مد نظر بوده است. در هشت ماه گذشته حدود ۷۶ هزار نفر از کادر درمان مشاوره روانشناسی دریافت کردند و استفاده از روش های آرام سازی و ارجاع به روانپزشک و حما یت های مددکاری گروهی نیز برای آنان انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت درمان وزارت بهداشت افزود: حمایت های روانی از جمله اصول مهم خدمات سلامت است و به خصوص در زمان هایی که به خاطر یک اپیدمی، مشکلات اقتصادی، جنگ ها و یا زمان هایی که شخصیت های عجیب و غریبی مثل ترامپ در کل دنیا اثرگذار هستند و فشارهای روانی مردم را بیشتر می کنند، ارائه خدمات سلامت روان اهمیت بیشتری دارد.

فعالیت سامانه توزیع داروی بیماران خاص

وی در پاسخ به پرسشی درباره تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج گفت: در مورد داروهای بیماران خاص به لطف و همکاری سازمان غذا و دارو و همکاری سایر ارگانها گزارشی از کمبود بحرانی یا مشکلات عمیق نداشتیم و این داروها به هر سختی فراهم شده است. سامانه ای برای مدیریت و تامین داروهای بیماران خاص، صعب العلاج و نادر راه اندازی کردیم. داروهای گرانقیمت این بیماران از این طریق توزیع می شود. افرادی در تلاش هستند تا به روشهای مختلف مانع مدیریت هوشمند دارو بشوند.

شادنوش گفت: برای تامین توزیع تجهیزات و داروی بیماران خاص با توجه به اینکه برای تامین این داورهای گرانقیمت از خزانه کشور هزینه می شود باید از توزیع بی حساب و کتاب و گسترده این داروها جلوگیری کنیم تا این داروها به دست نیازمندان اصلی آن برسد و بیماران نسخه به دست سرگردان نباشند. تلاش می کنیم در آینده نزدیک این داروها با استفاده از کد ملی در نزدیک ترین محل زندگی بیماران خاص و صعب العلاج به دست آنان برسد و هر دارو با کد ملی یک بیمار به صورت مشخص شده توزیع شود.

رئیس مرکز مدیریت درمان بیماران وزارت بهداشت با اشاره اهمیت خدمات سلامت روان گفت: کم توجهی به حوزه سلامت روانی و روانپزشکی نشانه مظلومیت و مغفول بودن آن در جامعه ماست. هر چقدر در این زمینه کار کنیم باز هم معضلاتی مختلفی داریم که ذهن اول سراغ آن می رود و سلامت روان در اولویت قرار نمی گیرد به همین علت مشکلات روانی در اجتماع و افراد جامعه به صورت لایه ناپیدا گسترش پیدا می کند و می تواند همه ما را زمین گیر کند. بنابراین از همه رسا نه ها می خواهم در حوزه مطالبه گری کنند.

وی افزود: همه باید دنبال این باشیم تا آرامش را به جامعه بیاوریم. سیاسیون هم باید بدانند سلامت روان افراد جامعه بسیار حائز اهمیت است .سطح مواجهه مردم با مسائل و مشکلات روز جامعه را باید در نظر گرفت و از اظهار نظرهایی که مشکلات را بیشتر می کند باید پرهیز کنیم.

ابلاغ بسته حمایت از بیماران مزمن

وی گفت: در حوزه درمان بسته حمایتی از بیماران مزمن روانی را آبان امسال در کشور ابلاغ کردیم که خدمات خوبی در حوزه سلامت روان را هم شامل می شود. مثل حمایت بیمه ای از خدمات روان درمانی فردی، گروهی، خانواده درمانی، کار درمانی فردی و گروهی و پوشش بیمه ای برخی هزینه های دارویی و دندانپزشکی بیماران مزمن که برخی از آنها هزینه قابل توجهی را تا دو سوم به بیماران تحمیل می کرد و فرانشیز بالایی برای این بیماران داشت به خصوص که این بیماران بیشتر نیازمند خدمات درمانی هستند.

شادنوش افزود: تلاش شد بخشی از این هزینه ها را در وزارت بهداشت تقبل کنیم از جمله برخی هزینه های توانبخشی بیماران مزمن و برخی هزینه ها از جمله دارو و دندانپزشکی را پوشش دادیم و این بسته حمایتی در کل کشور به بیماران مزمن ارائه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها