ابزار رادیویی فوق قوی "بنیاد ملی علوم آرایه خط پایه بسیار بزرگ"(VLBA) جزییات فواره‌ای(jet) که تاکنون شناخته نشده بود را فاش کرد.
کد خبر: ۱۲۹۷۴۶۸

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، فواره مذکور از یک کهکشانی که تقریباً ۱۲.۸ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، ساطع می‌شود. کهکشان" PSO J۰۳۰۹ + ۲۷ " در سال ۲۰۱۹ کشف شد و در حدود ۱۲.۸ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این کهکشان که PSO J۰۳۰۹ + ۲۷ لقب گرفته است، "بلیزری" است که فواره آن رو به سمت زمین قرار دارد.

بلیزر (blazar) یک کوازار بسیار فشرده مرتبط با احتمالاً یک سیاهچاله کلان جرم در مرکز یک کهکشان بیضوی بسیار بزرگ و فعال است. بلیزرها در میان پر انرژی‌ترین پدیده‌ها در جهان و یک موضوع مهم در اخترشناسی فراکهکشانی هستند.

PSO J۰۳۰۹ + ۲۷ یک هسته کهکشانی فعال یا کهکشانی است که هسته مرکزی آن به دلیل وجود سیاه چاله‌ای کلان جرم که در مرکز آن وجود دارد و از طریق گاز و ستاره‌هایی که در اطراف آن هستند، تغذیه می‌شود، بسیار روشن است. علاوه بر این "PSO J۰۳۰۹ + ۲۷" قدرتمندترین منبع رادیویی پایدار در جهان اولیه است. این درخشان ترین بلیزر ساطع کننده رادیو است که تاکنون در چنین مسافتی دیده شده است. همچنین دومین بلیزر درخشانی است که در چنین مسافتی اشعه ایکس  ساطع می‌کند.

دانشمندان خاطرنشان کردند در این تصویر درخشان‌ترین انتشار رادیویی از هسته کهکشان(بخش پایین سمت راست) ایجاد شده است. این فواره توسط انرژی گرانشی یک سیاهچاله کلان جرم در هسته رانده می‌شود و به قسمت بالا سمت چپ حرکت می‌کند. فواره‌ای که در این تصویر دیده می‌شود حدود ۱۶۰۰ سال نوری امتداد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها