همه چیز درباره «تارا» خودروی جدید ایران خودرو که ویدئوی روشن نشدنش این روزها همه جا منتشر شده است

یک فیس لیفت جدید!

شنبه ۲۹ آذر در جریان بازدید وزیر صمت از ایران‌خودرو، خودروی جدید ملی كی۱۳۲ (K132) این شركت - كه نام تجاری تارا برایش انتخاب شده است - رونمایی اولیه‌ شد. اما این همه ماجرا نبود. طبیعتا وقتی قرار است خودرویی رونمایی شود، حداقل انتظار ناظران این است كه خودروی تازه طراحی‌شده روشن شود و استارت بخورد. اما در ویدئویی كه روزهای گذشته در فضای مجازی صدها هزار بار دیده شد، این اتفاق نیفتاد‌!
کد خبر: ۱۲۹۷۳۷۸

ماجرای روشن‌ نشدن تارا در این ویدئو حاشیه‌هایی به همراه داشت و به گمانه‌زنی‌های متعددی دامن زد كه در نهایت به انتشار بیانیه از سوی ایران‌خودرو و توضیح علت ماجرا انجامید. با این‌حال انتقادات درباره پروژه كی۱۳۲، دستاوردها و اشكالات وارد به آن، از حدود ده ماه پیش كه در انتهای یکی از جلسات هیات دولت سر و كله این خودرو پیدا شد، همواره پیرامون آن مطرح بوده و حالا با اتفاق اخیر، بازار این حرف و حدیث‌ها داغ‌تر هم شده است. این خودرو چه ویژگی‌هایی دارد كه روشن‌ نشدنش در مراسم رونمایی این هفته، این‌قدر خبرساز شده است؟
 
 ماجرای روشن‌نشدن تارا چه بود؟
 
دكتر امیرحسن كاكایی، عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است متاسفانه گاهی در كشور ما محصولاتی كه هنوز به بلوغ و پختگی لازم نرسیده را رونمایی می‌كنند. وی می‌گوید:‌ «بنا نبوده كه این جلسه حكم مراسم رونمایی را داشته باشد. بلكه بازدید 45 دقیقه‌ای وزیر صمت از شركت ایران‌خودرو بوده و در میان بازدید، خواسته‌اند خودرو را هم نشان بدهند كه این اتفاق افتاده و این نتیجه عجله است، نه یك اتفاق معنادار.»
 
این محقق حوزه خودرو البته افزوده است كه شروع تولید انبوه این خودرو قرار است یك ماه تا یك ماه‌ونیم دیگر انجام شود و حتما پیش از عرضه عمومی و ورود خودروی تارا به خیابان، تعداد 50 تا 60 دستگاه از این خودرو برای انواع آزمایش‌ها به مراجع مختلف اعزام می‌شود و بعد از اخذ گواهی‌های استاندارد تحویل مردم خواهد شد.
 
اما بابك صدرایی، كارشناس صنعت خودرو معتقد است كه اتفاق رخ‌داده در مراسم رونمایی، نتیجه عدم هماهنگی یا نوعی بدشانسی است. او با بیان این‌كه از خیلی جهت‌ها وقتی خودرویی قرار است فروشش به‌زودی آغاز شود، باید تست جاده و تست‌های مختلف از جمله تست شرایط اقلیمی آن انجام شده باشد، به جام‌جم گفت: «خودرو نمونه اولیه‌اش هم كه ساخته می‌شود، روشن می‌شود. اتفاقی كه افتاد، برمی‌گردد به تیم هماهنگ‌كننده كه باید دقت بیشتری در چنین مراسم مهمی انجام می‌دادند. چه بسا ممكن است فقط اشکال از شل شدن سرباتری باشد.»
 
البته او این را هم اضافه می‌كند كه مراسم رونمایی از یك خودرو قاعده و قانونی دارد و باید اصحاب رسانه دعوت می‌شدند و آزمایش و بررسی می‌كردند و درباره خودرو نظر می‌دادند؛ اتفاقی كه برای خودروی تارا نیفتاد یا خیلی دیر افتاد.
 
با این حال ایران‌خودرو همه این حدس و گمان‌ها را مردود می‌داند. روابط‌عمومی این خودروسازی، درخصوص فیلم حاشیه رونمایی از خودروی تارا و روشن نشدن آن در این مراسم، چنین توضیح داده است: «روشن‌ كردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایران‌خودرو به دلیل بسته بودن فضا، ممنوع بوده و رعایت این موضوع به‌ویژه در حضور بازدیدكنندگان دارای اهمیت مضاعفی است.»
 
در این گزارش تاكید شده است: «در ویدئوی منتشرشده نیز مهندس حاضر در سالن استایل، به دستور مقام ارشد سالن، در حال باز كردن در صندوق‌عقب خودروی تارا به منظور نمایش حجم بالای آن بوده و قصد روشن كردن خودرو را نداشته است. در همین حال خودروی دیگری بیرون از سالن استایل برای رانندگی توسط وزیر صمت آماده‌سازی شده بود.» ایران خودرو تصریح كرده است: «تارا، محصول جدید ایران‌خودرو، نخستین خودروی ملی است كه از تمامی استانداردهای ۸۵ گانه مصوب عبور كرده و در بهترین شرایط ایمنی و استانداردی آماده تولید انبوه است.»
 
تعداد بازدید : 127
 
 ظاهر و باطن تارا از نگاه كارشناسان
 
از صدرایی راجع به طراحی خودرو سوال كردیم كه پاسخ داد: «خودروی تارا، یك خودروی طراحی شده در ایران نیست، بلكه درواقع یك فیس‌لیفت از پژو 301 است. یك مقدار نمای جلو را تغییر داده‌ایم، كمی سپرها را تغییر داده‌ایم، درِ محفظه موتور و چراغ جلو و عقب عوض شده است و همین‌طور نمای عقب را كمی تغییر داده‌ایم. درست مانند رانا كه یك فیس‌لیفت از پژو 206 صندوقدار است. البته ما در مورد خودروی رانا، داشبورد را هم عوض كردیم، اما در خودروی تارا حتی داشبورد 301 را هم عوض نكرده‌ و از همان استفاده كرده‌ایم.»
 
این كارشناس حوزه خودرو با اعلام این‌كه طراحی سمند كه 25 سال پیش انجام شد، یك طراحی مستقل روی پلتفرم پژو 405 با مالكیت ایران‌خودرو بود، گفت: «وقتی اسم ایرانی روی یك خودرو گذاشته‌ایم و به عنوان خودروی ایرانی قرار است وارد بازار شود، جا دارد حداقل نمای داخلش هم تغییر كند؛ نه این‌كه با تغییر چراغ و سپر بگوییم این یك خودروی ملی است.»
 
با این حال دكتر كاكایی نظر دیگری دارد و معتقد است طراحی خودروی تارا كار بزرگی بوده است. او در این مورد به جام‌جم گفت: «اگر شما خودروهای روز دنیا را كنار یكدیگر بگذارید، شباهت‌های زیادی میان‌شان می‌بینید.
 
مثلا چینی‌ها بیشتر خودروهای‌شان شبیه هم است یا شبیه خودروهای غربی طراحی شده است. در طراحی جلو و عقب خودروی تارا نیز خیلی سعی كرده‌اند هویت ایجاد كنند، اما از لحاظ فرم كلی چیزی كه شما می‌بینید، باز در ذهن بیننده تشابه‌هایی با پژو‌301 دارد. هیچ‌كسی ادعا نكرده كه پلتفرم طراحی شده است؛ بلكه طراحی خودرو انجام شده و این كار بزرگی بوده است.»
 
 چرا روی ارتقای كیفیت خودروهای فعلی متمركز نمی‌شویم؟
 
از دكتر كاكایی پرسیدیم در شرایطی كه خودروهای پرفروشی داریم كه به خاطر كمبود قطعات، تولید آنها متوقف یا كم شده است، چرا هم و غم خود را برای تولید قطعات آنها نمی‌گذاریم و سراغ تولید و طراحی خودروی جدید می‌رویم؟
 
وی در پاسخ گفت: «من شخصا مخالف نوآوری برای خودروی جدید، در حال حاضر هستم و از نظر اقتصادی منطقا ما باید همزمان اولویت اول را روی بهبود سیستم‌های موجود می‌گذاشتیم. اما متاسفانه جو جامعه به گونه‌ای است كه همه سیاستمداران و سیاستگذاران از خودروسازان انتظار دارند وسط جنگ اقتصادی، خودروی جدید هم بسازند. این اشكال سیاستگذاران كشور است، نه مدیران صنعتی.
 
 مشكل بزرگ ما این است كه از 30 خودروساز داخلی 28 مورد آنها خصوصی هستند و درشان بسته شده، زیرا مونتاژكار بودند. اكنون دو خودروساز بزرگ داریم كه درحقیقت خصولتی هستند و دولتی‌ها نیز بدون قبول مسؤولیت، فقط دستور می‌دهند. خودروسازان نیز برای این‌كه اثبات كنند «ما می‌توانیم» كار را انجام می‌دهند.
اما همین خودروی تارا اگر به تولید انبوه نرسد، بدهی زیادی برای ایران‌خودرو به‌بار می‌آورد.»
 
از او در مورد پیش‌بینی قیمتی خودروی تارا پرسیدیم كه گفت: «قیمت نسخه اتوماتیك این خودرو به نظر من بین 300 تا 400 میلیون تومان خواهد بود كه این قیمت از قیمت نمونه سی‌كی‌دی وارداتی ارزان‌تر تمام خواهد شد.»
 
دكتر كاكایی در پایان این را نیز اضافه كرد كه در بیشتر خودروسازی‌های خارجی چون همه‌چیز با آرامش انجام می‌شود، پنج سال قبل از رونمایی، شرایط را آماده می‌كنند و وقتی خودرویی‌ رونمایی می‌شود، از پنج سال قبل همه چیز آماده و امتحان شده است. اما ما وسط راه می‌خواهیم بگوییم داریم كار می‌كنیم و در نتیجه ممكن است اتفاقاتی مانند آنچه اخیرا در حضور وزیر صمت رخ‌ داد، پیش بیاید. اما به هر حال مشخصات خودرو، به نظر خوب می‌آید. از لحاظ پلتفرمی خودروی زیبایی است و گمان می‌كنم از لحاظ عملكردی هم خوب باشد. تولید خودروی تارا نشان‌دهنده این است كه ما می‌توانیم خودروی رقابت‌پذیر تولید كنیم.»

وقتی شیشه‌های سایبرتراك جلوی چشم ایلان ماسك خرد شد!
 
این اولین بار در جهان نبوده كه عملكرد خودرویی در مراسمی و مقابل دوربین‌ها ضعیف دیده می‌شود. اندكی بیشتر از یك سال پیش بود كه ایلان ماسك، مدیر مشهور خودروسازی تسلا در مراسم رونمایی برای اثبات استحكام بدنه استیل خودروی سایبرتراك و شیشه نشكن به‌كار رفته در این خودرو (به نام آرمور گلس)، آزمایش‌های مختلفی را در مقابل ناظران انجام داد كه همه موفق بود. اما در نهایت برای نمایش استحكام شیشه‌های آرمور گلس به‌كار رفته در آن خودرو، یك گوی فلزی سنگین به سمت شیشه راننده پرتاب شد كه ناباورانه آن را شكست! سپس گوی فلزی یك بار دیگر به سمت شیشه سرنشین عقب پرت شد كه آن را هم پودر كرد! بعدها البته ایلان ماسك دلیل فنی ماجرا را سعی كرد در توییت‌هایش توضیح بدهد، ولی دیگر كار از كار گذشته بود!

منبع: روزنامه جام جم - مهدی یکه سادات
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها