صنایع وابسته به کامودیتی ها از جمله سهم های گروه فلزات و پتروشیمی ها گزینه های مناسب تری برای یک سرمایه گذاری تقریباً یک ساله هستند.
کد خبر: ۱۲۹۷۰۱۵

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از بورس نیوز ، این روزها سهم های بنیادی بازار هم به علت عرضه حقوقی ها رشد مناسبی ندارند و انتقادات زیادی به این عرضه ها وارد است.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: وقتی صحبت از ارزندگی و جذابیت یک سهم برای خرید می شود، باید قبل از هر چیز افق سرمایه گذاری سرمایه گذاران مشخص شود. وقتی فعالان بورسی از وضعیت بنیادی یک سهم بعنوان یک سهم خوب و ارزنده صحبت می کنند، افق زمانی یک ساله و بالاتر نسبت به سهم دارند. بنابراین معاملات روزانه آن سهم شاید چندان اهمیتی نداشته باشد چرا که ممکن است آن سهم پتانسیل‌های داشته باشد که در یک دوره زمانی یک ساله شکوفا می‌شود. از جمله بهره برداری از یک طرح توسعه یا اتفاقاتی که شرایط تولید و فروش آن شرکت را تحت تاثیر قرار دهد و... بنابراین منفی های کوتاه مدت در یک سهم ملاک قضاوت درباره بنیادی بودن و ارزنده بودن یک سهم نیست.

تصمیم گیری بر اساس منفی های کوتاه مدت اشتباه است

وی اضافه کرد؛ نکته دوم آنکه این روزها مرتباً در مورد عرضه حقوقی‌ها انتقاداتی مطرح می‌شود. عرضه حقوقی ها در سهم ها اتفاق جدیدی نیست‌ و در طی سال‌های گذشته همواره سهم هایی بوده اند که به دلیل عرضه حقوقی ها در قیمت‌های پایین، برای مدتی رشد نکرده اند، اما نکته اینجاست که هر سهم به هر حال روند خود را طی خواهد کرد. برای مثال سهم گروه مپنا در سال های قبل برای مدتی در قیمت ۱۲۰ تومان توسط حقوق کنترل میشد، اما مپنا از آن زمان تا الان رشد ده برابری داشته. عرضه های حقوقی در فولاد مبارکه در سال های قبل هم از خاطرمان نرفته، اما اگر به ارزندگی سهم مان اعتقاد داریم، بهتر از نگرش بلندمدت نسبت به سهم داشته باشیم و هر نوسان کوتاه مدتی را دلیلی برای قرار گرفتن در صف های فروش ارزیابی نکنیم.‌ ضمن اینکه در این موارد باید به دلایل عرضه حقوقی ها هم توجه داشت. بسیاری از حقوقی هایی که در این روزها فروشنده هستند، نیاز به تامین مالی دارند. فراموش نکنید که بخش عمده حقوقی های بازار، وابسته به صندوق های بازنشستگی و نهادهای شبه دولتی هستند که باید حقوق و مزایای پایان سال عده زیادی را تامین کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته نمی توان منکر تخلفات و دستکاری هایی که توسط برخی از حقوقی ها ممکن است در بازار صورت بگیرد اما این که معاملات روزانه مبنای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران و ارزندگی سهم قرار گیرد و هر عرضه حقوقی با انتقاد همراه شود هم منطقی نیست. به هر حال نهادهای نظارتی سازمان بورس بر قوانین و معاملات بازار سرمایه نظارت‌ دارند و اگر تخلفی صورت گیرد، تنها وظیفه این نهاد هاست که به این تخلفات رسیدگی کنند. اما حجم تخلفات نسبت به آنچه که در کلان بازار سرمایه مشاهده می شود چندان زیاد نیست‌ و نباید تمام حقوقی ها را با یک چوب زد و کل عرضه ها را زیر سوال برد.

گرجی آرا در خاتمه در معرفی صنایع مناسب برای سرمایه گذاری گفت؛ برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، صنایع وابسته به کامودیتی ها از جمله سهم های گروه فلزات و پتروشیمی ها گزینه های مناسب تری برای یک سرمایه گذاری تقریباً یک ساله هستند.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها