فضا یک مکان شگفت انگیز است که هر چه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. اخبار فضایی جذابی که طی این هفته پربازدید بوده‌اند به شرح زیر است.

آوردن نمونه‌های ماه به زمین

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۰۵ بامداد سه‌شنبه سوم آذر به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این مأموریت در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار ماه شد و در حالی که ماژول سرویس آن در مدار ماه باقی مانده بودند، سطح نشین و صعودگر آن در اول دسامبر در ماه فرود آمدند. سطح نشین سنگ‌ها و خاک ماه را جمع کرد و به ماژول سرویس در مدار متصل شد. این نمونه‌ها در یک کپسول برگشت برای سفر به زمین قرار داده شد و ۱۶ دسامبر این کاوشگر در "مغولستان داخلی" فرود آمد.

آوردن نمونه‌های سیارک ریوگو به زمین

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

ظرف نگهدارنده حاوی نمونه سیارک "ریوگو" که درون کپسلول ورود مجدد(re-entry) فضاپیمای هایابوسا-۲ بود، ۱۴ دسامبر باز شد و اکنون این نمای داخلی این ظرف است. محققان نیز پس از بررسی تایید کردند که ذرات سیاه موجود در ظرف ذرات مربوط به سیارک ریوگو است. چندی پیش سنگ‌های جمع‌آوری شده از سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ به زمین رسید. کاوشگر "هایابوسا-۲"(۲ Hayabusa) نمونه‌های ارزشمندی را همراه خود به زمین آورد و با یک چتر نجات در یک مکان امن در صحرای استرالیا فرود آمد.

مقارنه زحل و مشتری

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

درست پس از غروب آفتاب در شامگاه ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰(اول دی ۱۳۹۹)، سیاره‌های مشتری و زحل در آسمان شب برای اولین بار پس از ۸۰۰ سال، نزدیک‌تر از همیشه به یکدیگر ظاهر خواهند شد. در این عکس، تصویر هلال ماه و دو سیاره مشتری و زحل قابل مشاهده است این تصویر ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ از شهر نیویورک ثبت شده اما گفتنی است امشب این دو سیاره در نزدیکترین فاصله به یکدیگر قرار خواهند گرفت.

طوفان نوریستر زیر ذره بین یک ماهواره

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

ماهواره رصد زمین "GOES-۱۶" اخیرا طوفان زمستانی که در این هفته به مناطق شمال شرقی ایالات متحده رسید و آنجا را سفیدپوش کرد را ردیابی کرد. این ماهواره بخشی از برنامه "اداره ملی اقیانوسی و جویایالت متحده"(NOAA) است. طوفان نوریستر چهارشنبه و پنجشنبه(۱۶ تا ۱۷ دسامبر) سبب بارش برف سنگینی در نواحی مذکور شد. نوریستر در مقیاس کلان به طوفان‌هایی اطلاق می‌شود که در امتداد ساحل شرقی ایالات متحده آمریکا و کانادا و غرب اقیانوس اطلس شمالی رخ می‌دهند. به دلیل اینکه این طوفان‌ها از سمت شمال شرق می‌آیند، به این نام معروف شده‌اند.

بهره گیری "دروازه ماه" ناسا از بازوی رباتیک آژانس فضایی کانادا

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

ناسا چندی پیش اعلام کرد که ایستگاه فضایی آینده ناسا موسوم به "دروازه ماه" یا "دروازه قمری"(Lunar Gateway) در مدار ماه که به عنوان بخشی از برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به "آرتمیس"(Artemis) به دور ماه خواهد چرخید​​، به قطعات و ابزار رباتیک ساخته "آژانس فضایی کانادا"(CSA) مجهز می‌شود. ناسا در این همکاری برای تحقق برنامه "آرتمیس" که اولین برنامه مهم ناسا برای بازگرداندن فضانوردان خود به کره ماه پس از بیش از نیم قرن است، قصد دارد از آژانس فضایی کانادا(CSA) کمک بگیرد و این آژانس فضایی در اولین گام، اقدام به ساخت و توسعه نسل جدید از بازوهای رباتیک به نام "Canadarm۳" خواهد کرد که بتواند به بسیاری از قسمت های بیرونی "دروازه ماه" دست یابد و برای فضانوردان راهی آسان برای انجام تعمیرات فراهم کند.

خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۰

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

پدیده خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۰ روز دوشنبه(۱۴ دسامبر) در آمریکای جنوبی رخ داد. بسیاری از علاقه‌مندان به این پدیده از ابزاری مانند عینک محافظ خورشیدی برای محافظت از چشم خود و مشاهده این پدیده استفاده کردند. البته آنها در این دوران علاوه بر عینک محافظ، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ماسک نیز به صورت داشتند.

انتشار رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

دانشمندان فکر می‌کنند اولین انتشار رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی را رصد کرده‌اند. اخیرا یک تیم بین‌المللی از دانشمندان انفجارهای رادیویی منتشر شده از صورت فلکی "گاوران"(Boötes) را شناسایی کرده‌اند. به گفته دانشمندان، این می‌تواند اولین انتشار رادیویی منتشر شده از یک سیاره فراخورشیدی باشد. گروهی از ستاره شناسان "دانشگاه کرنل" در مطالعه اخیر خود جزئیات انفجارهای رادیویی منتشر شده از سیاره فراخورشیدی دوردستی را که در صورت فلکی "گاوران" قرار دارد را گفته‌اند. اگرچه برای تأیید یافته‌های اخیر محققان، به مشاهدات بیشتری نیاز است؛ اما در صورت تأیید، این کشف می‌تواند اولین نمونه ثبت شده از انتشار رادیویی در یک سیاره فراخورشیدی باشد.

انجام سومین آزمایش ضدماهواره‌ای در روسیه

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

روسیه این هفته آزمایش موشکی ضد ماهواره (anti-satellite missile test ) جدیدی را انجام داد و با این آزمایش تعداد دفعات انجام آزمایش مذکور در سال ۲۰۲۰ را به ۳ مرتبه رساند. مقامات فرماندهی فضایی ایالات متحده گفتند که روسیه دو نوع سلاح فضایی مختلف را نشان داده است که یکی که از زمین پرتاب می‌شود و دیگری نیز مستقر در فضا است. آخرین آزمایش ضد ماهواره‌ای روسیه در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ انجام شد.

پرتاب ماهواره‌های تصویربرداری زمین به فضا

آخرین اخبار فضایی در یک نگاه

روز سه‌شنبه(۱۵ دسامبر) شرکت "راکت لب" (Rocket Lab) مستقر در کالیفرنیا یک "تقویت کننده الکترونی دو مرحله‌ای"(two-stage Electron booster) را برای ارسال ماهواره‌های تصویربرداری زمین یک شرکت ژاپنی به فضا پرتاب کرد. این موشک از مرکز پرتاب موشک نیوزیلند راکت لب پرتاب شد.

منبع: ایسنا