جدیدترین ماهواره‌ی جی پی اس که چهارمین ماهواره از سری GPS III محسوب می‌شود و چهار هفته‌ی پیش به مدار زمین فرستاد شد، سرانجام تأییدیه‌ی لازم را برای شروع عملیات دریافت کرد.
کد خبر: ۱۲۹۲۵۸۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، هنگام سفر به جاهای مختلف، مجبور نیستید به‌منظور مسیریابی به ستاره‌ها نگاه کنید؛ زیرا امروزه امکان دسترسی به جی پی اس (GPS) وجود دارد. این هفته، مجموعه‌ماهواره‌های مربوط به GPS که در اطراف زمین مشغول گردش هستند، با عضوی جدید فعالیت خود را شروع کردند.
پس از مدتی،‌ نیروی فضایی ایالات متحده‌ی آمریکا سرانجام جدیدترین ماهواره‌ی GPS را به‌صورت عملیاتی تأیید کرد که چهارمین ماهواره از سری GPS III محسوب می‌شود. ماهواره‌ی یادشده چهار هفته پیش ازطریق یکی از موشک‌های فالکون شرکت اسپیس ایکس (SpaceX Falcon) به مدار زمین فرستاده شد.
 
عملیاتی شدن جدیدترین ماهواره GPS+عکس

این نخستین‌باری است که فاصله‌ی بین پرتاب‌شدن ماهواره‌ی سری GPS III و اعطای تأییدیه به آن، چهار هفته طول می‌کشد. در دفعات قبل، همواره زمان بیشتری صرف دادن تأییدیه می‌شد. تا زمانی‌که این تأییدیه صادر نشود، ماهواره‌ی به فضا فرستاده‌شده، وارد مرحله‌ی عملیاتی نمی‌شود.
سیستم موقعیت‌یابی جهانی (Global Positioning System موسوم ‌به GPS) امکانات متعددی شامل موقعیت‌یابی و ناوبری و خدمات زمان‌محور را ارائه می‌دهد که میلیاردها نفر از ساکنان کره‌ی زمین و تعداد درخورتوجهی از کسب‌و‌کارها از آن استفاده می‌کنند. در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰، یکی از اهداف اصلی سیستم موقعیت‌یابی جهانی اهداف نظامی بود؛ اما امروزه GPS از این هدف فاصله‌ گرفته است و مزیت‌های زیاددی به مردم ارائه می‌دهد. 
ماهواره‌های متعلق‌ به خانواده‌ی GPS III طراحی جدیدتری از ماهواره‌های دیگر دارند و حداکثر ۱۵ سال عمر می‌کنند. این ماهواره‌ها به قابلیت‌هایی بهبودیافته و جدیدتر نظیر سیگنا‌ل‌دهی قوی‌تر و سیستم محافظتیِ پیشرفته‌تر برای مقابله با پارازیت نیز مجهز هستند. این قابلیت‌ها به‌مرور‌زمان به ماهواره‌هایی نیز اضافه می‌شود که اکنون درحال خدمت‌دهی هستند. به‌علاوه ماهواره‌هایی که سال‌ها پیش رو به مدار زمین فرستاده می‌شوند، چنین قابلیت‌‌هایی خواهند داشت.
 
عملیاتی شدن جدیدترین ماهواره GPS+عکس

نیروی فضایی آمریکا مجموعا ۳۱ ماهواره‌ی GPS را مدیریت می‌کند که در مدار میانی زمین در فاصله‌ی ۱۲،۵۰۰ مایلی (۲۰،۱۱۶ کیلومتر) هستند. نیروی فضایی آمریکا قصد دارد ۲۴ مورد از این ماهواره‌ها را ۲۴ ساعته در حالت عملیاتی نگه دارد. دی‌آنا برت، سرلشکر ارتش ایالات متحده، اوایل سال جاری میلادی در گفت‌و‌گویی با رسانه‌ی سی‌نت اعلام کرده بود: «همواره تلاش می‌کنیم نه‌تنها توانایی‌های نظامی، بلکه توانایی‌های غیرنظامی‌مان را نیز بهبود دهیم.»
نخستین ماهواره‌ی سری GPS III دسامبر ۲۰۱۸ (آذر و دی ۱۳۹۷) به مدار زمین فرستاده شد و سپس در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد و شهریور ۱۳۹۸) پرتاب دومین ماهواره را شاهد بودیم. سومین ماهواره از این خانواده ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹) به مدار فرستاده و درنهایت چهار هفته پیش، چهارمین ماهواره نیز پرتاب شد. تمامی این ماهواره‌ها را شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) می‌سازد. بر‌اساس گفته‌های نیروی فضایی، پنجمین ماهواره از سری GPS III تا پیش از جولای ۲۰۲۱ (تیر و مرداد ۱۴۰۰) پرتاب نخواهد شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها