۱۶ آذر ۱۳۳۲ شهادت دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون به ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد، آغاز خط مبارزه 67 ساله‌ای است که امپراتوری پر نخوت و شیطانی آمریکا را به سراشیبی افول کشاند.
کد خبر: ۱۲۹۲۱۳۷

این روز حاوی پیام مهمی است؛ پیام ذلت ناپذیری ملتی بزرگ با تمدنی به درازنای تاریخ و گفتمانی انسانی و اسلامی برای همه مشتاقان عدالت و صلح در پهنه گیتی.

در طول این 67 سال، آمریکا به‌طور مستقیم و نیابتی وارد مصاف بزرگ و همه‌ جانبه با مردان و زنان و کودکان و جوانان این سرزمین شد تا جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار مبارزه با استبداد و نشانی برای تحقیر استعمار را به‌زانو درآورد.

۱۶ آذر ۱۳۳۲ جایگاه ممتازی دارد. در واکنش به نابودی استقلال سیاسی و تبدیل عملی ایران به یکی از کشورهای وابسته به آمریکا، با حرکت اعتراضی و انقلابی دانشجویان و خیزش ضد استبدادی و ضد استکباری، جریان جدیدی در کشور ایجاد شد که با آبیاری آن توسط خون پاک سه جوان مسلمان مبارز، سنگ بنای تنفر از طاغوت پهلوی و استکبار آمریکا پی‌ریزی شد.

7 آذر 1399یکی دیگر از برهه‌های مهم و سرنوشت‌ساز مردم ایران رقم خورد. خون پاک شهید دکتر فخری‌ زاده پایانی بر رویای برخی واداده‌ها یا جاهلان به تاریخ است که تصور می‌کنند شرایط آمریکای بایدن فرق خواهد کرد.

ضرورت پاسخ ملت و مسؤولان کشور به اقدام جنایتکارانه ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته هسته‌ای دفاعی، امری ضروری است و مطالبه (پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن) گره زدن به این‌که نباید در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتیم.

اقدامات ناقض حقوق بین‌المللی و تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در یک‌سال اخیر نشانگراین است که صهیونیست‌ها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند؟ این ترور وحشیانه مبین آن است که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند؟ هفته‌هایی در پیش است که تل‌آویو احساس می‌کند فشار حداکثری کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند؟ آیا این چند هفته که تا پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی‌مانده برای صهیونیست‌ها مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند تا بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به وجود آورند؟

ایالات‌متحده، قدرتمندترین متحد اسرائیل است. از ۱۹۷۳ تاکنون تک‌تک روسای جمهور آمریکا کمک‌ های مالی خارجی و فناوری نظامی قابل‌توجهی به اسرائیلی‌ ها داده‌اند و همچنین در برابر محکومیت‌های بین‌المللی از اسرائیل به خاطر سیاست‌هایش در قبال فلسطینیان، مانند سپر عمل کرده‌اند.

هیچ نشانه‌ای در سیاست‌های ایالات‌متحده در قبال اسرائیل وجود ندارد که حاکی از آن باشد بایدن تغییری در سیاست حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند.

ستاد انتخاباتی بایدن مکرر بر حمایت ناگسستنی از اسرائیل و محکومیت هرگونه تلاش برای تحریم آن تأکید کرده بود.

بایدن در مقام معاون رئیس‌جمهور (در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷) تلاش کرد در سال ۲۰۱۶ اسرائیل بزرگ‌ترین بسته کمک مالی از ایالات‌متحده (۳۸ میلیارد دلار) را دریافت کند. بایدن هیچ قصدی برای بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو ندارد.

در انتخابات اخیر، بیشتر یهودیان آمریکایی یعنی حدود ۷۷ درصد به نفع جو بایدن رأی دادند. (در مقابل ۲۱ درصد به نفع دونالد ترامپ).

در انتخابات سنا و مجلس نمایندگان نیز بیشتر یهودیان یعنی حدود ۷۸ درصد به نامزدهای دموکرات رأی دادند و ۲۱ درصد نیز به جمهوریخواهان. این بهترین نتایجی بود که حزب دموکرات بین رأی‌دهندگان یهود از سال ۲۰۰۸ کسب کرده بود.

بعد از اعلام توافق سازش خارطوم با تل‌آویو، ترامپ تلاش کرد نتانیاهو را مجاب کند نطقی انتقادی علیه بایدن ایراد کند، ولی نتانیاهو بدون هیچ تعریضی به بایدن همه تلاش‌های انجام‌شده توسط آمریکایی‌ها را ارج نهاده و به شکل ویژه‌ای از اقدامات ترامپ نیز تشکر کرد.

صهیونیست‌ها با درک راهبرد موجود، «جنگ سایه» کنونی با کشورمان را که در میادین جنگ نیابتی و همچنین به‌صورت مخفیانه در داخل کشورمان در جریان است، ادامه می‌دهند.

اسرائیل راهبرد کنونی خود را مبنی بر حملات متناوب و فرصت‌طلبانه ضد نیروهای مقاومت در منطقه چندان تغییر نخواهد داد به این امید واهی که از قابلیت‌های منطقه‌ای کشورمان بکاهد بدون آن‌که خطر وقوع منازعه منطقه‌ای را افزایش دهد.

بدون تردید استفاده از دیپلماسی متناسب باعزت و جایگاه تاریخی مردم ایران، باید بیش‌ازپیش در دستور کار قرار گیرد تا بتوان توطئه جدید دشمن را با توکل ، اخلاص و برنامه‌ریزی باطل کرد.

علی فهیم دانش - کارشناس رسانه و حقوق بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها