با تصمیم متولیان، نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمریکا معروف به «بوک اکسپو» (BookExpo) دیگر برگزار نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۹۱۵۱۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا از آسوشیتدپرس ، نمایشگاه سالانه کتاب آمریکا معروف به بوک اکسپو که دهه‌ها قدمت داشت و چهره‌های مشهوری چون بیل کلینتون رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و مارگارت آتوود نویسنده مشهور کانادایی در بین سخنرانان آن بودند، پایان فعالیت خود را اعلام کرد. 

ریدپاپ (Reedpop) که برای یک ربع قرن مسئولیت گردانندگی بوک اکسپو را برعهده داشته، روز سه‌شنبه (۱۱ آذر ۹۹) از تصمیم خود برای تعطیلی همیشگی این نمایشگاه سالانه و بخش‌های جانبی آن از جمله بخش داستان‌های مصور موسوم به بوک‌کان (Book Con) و بخش تجاری آن باند (Unbound) خبر داد.

نمایشگاه کتاب آمریکا دیگر برگزار نخواهد شد

 

آینده این نمایشگاه به خواسته جامعه کتاب بستگی دارد. همونطور که این روزها در دیگر صنایع اتفاق افتاده است، ناشران نیز از زمانی که بیشتر خدمات ارائه شده در بوک اکسپو به پلتفرم‌ برخط منتقل شد، ضرورت ادامه برگزاری این نمایشگاه را مورد بحث قرار داده‌اند.

در قدیم‌الایام، سالانه هزاران نفر در نمایشگاه کتاب بوک اکسپو که با انتقال از لس‌آنجلس به شیکاگو و واشنگتن گرد آمریکا می‌گشت، شرکت میکردند اما در یک دهه گذشته به دنبال وقوع بحران مالی در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ ناشران نیویورک تصمیم به کاهش هزینه‌ها گرفتند و این نمایش از آن پس منحصرا در مرکز کنوانسیون ژاکوب جاویتز منهتن برگزار شد. ناشران حتی در خود نیویورک نیز فضایی که برای این نمایشگاه می‌خریدند را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دادند و از هزینه پذیرایی و رویدادهای تبلیغی کاستند.

اوایل سال جاری میلادی بوک اکسپو به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد و از همان زمان برگزاری دوره آینده این نمایشگاه در سایه‌ای از ابهام بود.

جنیفر مارتین مدیر رویدادهای رید در بیانیه‌ای گفت: همه‌گیری کرونا در دوره‌ای از چرخه بوک اکسپو و بوک کان اتفاق افتاد که ما از قبل ایده بازنگری در این رویدادها با هدف پاسخ به نیازهای جامعه نشر و کتاب را در سر داشتیم. شیوع این بیماری ما را به تصمیم سخت تعطیلی این رویدادها در قالب کنونیشان واداشت. در این بین زمان لازم را به بررسی بهترین راه برای حرکت به سمت جلو و بازسازی رویدادهایمان اختصاص می‌دهیم تا بتوانیم به صنعت نشر بهتر خدمت کنیم و جمعیت بیشتری را جذب کنیم.

بوک اکسپو که معمولا اواخر بهار برگزار می‌شد، زمانی مکان اصلی برای معرفی کتابهای جدید و آشنایی نویسندگان برتر با مسئولان فروشگاه‌ها، کارگزاران، کتابداران و روزنامه‌نگاران بود. اما در سالهای گذشته دیگر از میهمانان و سخنرانان معروف چون مارگارت آتوود، جان آپدایک و ایمی سداریس خبری نبود و میزان استقبال از این نمایشگاه تا جایی کاهش پیدا کرد که بخش‌ اعظمی از سالن جاویتس خالی از جمعیت می‌ماند. حتی میشل اوباما وقتی می‌خواست کتاب جدیدش، شدن، را تبلیغ کند، به بوک اکسپو نرفت و انجمن کتابداران آمریکا را برای این کار ترجیح داد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمریکا یا بوک اکسپو که نخستین نمایشگاه کتاب سالانه در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب انگلیسی زبان جهان است، از سال ۱۹۰۲ با حضور مایک تواین نویسنده مشهور آمریکایی آغاز به کار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها