به وجود آمدن پدیده منفی و ناراحت کننده افسردگی بعد از ابتلا به کرونا به یک موضوع جهانی تبدیل شده است و روز به روز به مسئله جدی تری تبدیل می شود.
کد خبر: ۱۲۹۰۶۹۸

به گزارش جام جم آنلاین ، در شرایطی که گزارش های مختلف حاکی از افزایش افسردگی در جهان به خصوص در دوران پاندمی کرونا است با یک روان شناس در این رابطه صحبت کردیم.

نصرالله منصوری روان شناس تربیتی و مشاور خانواده در این رابطه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد : سالیان سال است که در رابطه با افسردگی صحبت می کنیم، حال چه برای یک آقا باشد چه برای خانمی که زایمان کرده. افسردگی 34 نشانه دارد که در برخی ممکن است فقط یک نشانه وجود داشته باشد و در برخی دیگر هر 34 تا رویت شود.

اما با توجه به وضعیت کنونی کرونا ، افسردگی که در بدن رخ می دهد متفاوت با سایر افسردگی هاست. ریشه و منشا افسردگی معمولا به دلیل اتفاقاتی است که در نهایت ناامیدی در یک فرد به وجود آورده.

منصوری گفت: ویکتور هوگو می گوید همانطور که بال برای پرندگان جهت پرواز کردن مهم است امید هم برای انسان اهمیت دارد. امید معمولا در مسائل معنوی و اخلاقی و آموزهای دینی تقویت می شود. افراد زیادی در طول تاریخ همیشه سعی کرده اند انسان را به سمت و سوی امید بکشانند. چیزی که می تواند ما را ایستا نگه دارد و انگیزه به ما بدهد تا این انگیزه ما را به هدفی نائل کند امیدهای متفاوت است. این امیدهای بالا به نحوی با آسمان و عالم بالا متصل می شود.

این روان شناس تربیتی و مشاور خانواده افزود: ناامیدی افسردگی را پدید می آورد. کسانی که افسرده می شوند باید خودشان قدرت و قوتی داشته باشند. مواردی را دیده ام که مثلا فرد به سرطان دچار شده اما وقتی با او صحبت می کردم می گفت من امروز از دیروز بهتر هستم. او به خودش کمک می کرد تا از این موضوع خارج شود.

وی ادامه داد: اما برخی هستند که تمارض را دوست دارند و می خواهند جلب توجه کنند. او دوست دارد هر کسی را هم که می بینید به او ناامیدی بدهد و بگوید مثلا چرا مثلا زرد و زار شده ای و مسائلی از این دست. این دست از افراد خودشان را ترغیب می کنند که در بیماری بمانند که این شرایط خودش باعث می شود بیماری اندک به بیماری بزرگی تبدیل شود.

منصوری یادآور شد: اراده انسان در تقابل با افسردگی بسیار مهم است. ما افراد را به ارتقا تشویق می کنیم، مثلا اینکه فرد با خود بگوید آذر سال دیگر همین موقع مدل اتومبیل خود را بالاتر کرده ام. نتیجه این ایجاد انگیزه و اراده این است فرد وقتی از فردا چشم باز می کند با خود می گوید من یک روز دیگر به هدفم و خواسته ام نزدیک تر شده ام. این شرایط باعث می شود که فرد «نیفتد» چون به دنبال هدف خاصی است و به سمت آن حرکت می کند.

این روان شناس خاطرنشان کرد: انسان ابتدا اراده می کند و سپس به طرف هدف خود حرکت می کند. خیلی از افرادی که افسرده می شوند انسان های بدون هدف و انگیزه هستند. آنها باری به هر جهت زندگی می کنند و نمی دانند که چگونه باید این روز و اصلا زندگی را سپری کند.

وی اذعان داشت: معمولا ما ایرانی ها تعریف به خصوصی از عمری که سپری می کنیم نداریم. انیشتین می گوید: «انسان ها اگر می دانستند که زمان چقدر ارزش دارد هرگز کفش بنددار نمی پوشیدند.» باز و بسته کردن بند کفش زمان کوتاهی را به خود اختصاص می دهد اما انیشتین به همان زمان اندک هم اهمیت می داد.

منصوری گفت: ما اکنون با تشابه افسردگی بعد از کرونا با افسردگی بعد از زایمان روبرو هستیم. به هر حال باید به فردی که کرونا گرفته توجه زیادی کرد. بسیاری از خانم ها اکنون از این گله مند هستند چرا وقتی بعد از زایمان دچار افسردگی شدند کسی به آنها توجهی نکرد و او را در تنهایی خودش رها کردند. این عدم توجه باعث می شود افسردگی به مرحله تشدید برسد.

روان شناس تربیتی و مشاور خانواده افزود: ما باید در درون خانواده حس کمک رسانی را تقویت کنیم. در ادبیات دینی ما چیزی به نام صله رحم وجود دارد که اکنون کمرنگ شده است که البته در دوران کرونایی انجام نشود بهتر است. به هر حال این صله رحم یعنی وصل شدن انسان ها به یکدیگر. همین که یک فرد احساس کند در یک بلا به نام کرونا تنها نمانده است دارای قدرت جدیدی می شود.

وی افزود: اما وقتی که فرد احساس تنهایی کند او شاید نتواند این بحران تنهایی را مدیریت کند. بنابراین افسردگی در هر ایامی برای هر بیماری شرایط خاص خودش را دارد. همراهی با فردی که در نتیجه بیماری افسرده شده بسیار پراهمیت است.

این روان شناس اظهار داشت: افسردگی پس از کرونا هم باید کنترل شود. نباید به فرد بهبودیافته طوری تلقین شود که انگار او بلای حجیمی را پشت سر گذاشته. البته بیماری او هم نباید به هیچ انگاشته شود. مبادا فرد و اطرافیانش به «خودفریبی» و «دگرفریبی» دچار شود.   

وی تاکید کرد: هر چه امید، اعتقاد به آینده و معنویت نزد فرد تقویت شود او بیشتر و راحت تر می تواند افسردگی را پشت سر بگذارد. باور است که افراد را به حرکت در می آورد و این شرایط در ادامه باعث می شود تا افسردگی ولو در دراز مدت از فرد دور شود.

منصوری در پایان گفت: جواهر لعل نهرو می گوید: «سعی کنید اعتقاد مردم را از آنها نگیرید.» بنابراین ما باید باور به چیزی را که بالاترین درجه آن باور به خداست را حفظ کنیم. خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک تر است و اوست که محبت را درون انسان ها قرار داده.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها