یک فوق تخصص بیماری های ریوی هشدار می دهد که برخی از بیماران بهبودیافته کرونایی ممکن است تا مدت های طولانی از عوارض ریوی این بیماری رنج ببرند.
کد خبر: ۱۲۹۰۶۹۳

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر حمید سهراب پور فوق تخصص بیماری های ریوی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: در رابطه با بیماری کرونا هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد اما بیمارانی که طیف های شدید کرونا را تحمل کرده اند و در آی سی یو بستری شده اند اصولا دچار نارسایی تنفسی می شوند و مدت طولانی با اکسیژن رسانی پایین خون روبرو هستند.

سهراب پور گفت: برخی از بیماران کرونایی دچار فیبروز ریه می شوند. این افراد مشکلات دراز مدت تنگی نفس و اختلال در اکسیژن رسانی را خواهند داشت. خوشبختانه تعداد این افراد زیاد نیست. شاید یک تا 2 درصد کل بیماران بدحال ممکن است این عوارض طولانی مدت ریوی را تحمل کنند.

فوق تخصص بیماری های ریوی افزود: کرونا «میکروآمبولی» ایجاد می کند یعنی ایجاد لخته های کوچک خون در عروق مختلف بدن. مهم ترین قسمت ها کلیه، مغز و قلب هستند. این شرایط حتی می تواند باعث آنفاکتوس و سکته های قلبی و مغزی شود. مریض احتمال دارد به نارسایی های کلیوی هم دچار شود.

وی اذعان داشت: ویروس کرونای موج جدید کشنده تر نیست ولی فراگیری بیشتری اکنون دارد. اکنون افراد بیشتری در سراسر ایران درگیر این بیماری شده اند. از کل بیماران اکنون 20 درصد نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می کنند. از این تعداد 10 درصد کارشان به آی سی یو می کشد که باز از این تعداد نیمی فوت می کنند.

این پزشک متخصص در پایان گفت: تا زمانی که دارو و یا واکسن موثر در اختیار نداشته باشیم نمی توانیم پایانی برای کرونا تصور کنیم مگر اینکه رفتارهای اجتماعی بهبود یابد. اگر مردم بیماری را جدی بگیرد و موازین بهداشتی را رعایت کنند کرونا هم مهار می شود. عدم حضور در تجمعات و رعایت سایر پروتکل ها نظیر فاصله اجتماعی و یا ماسک زدن تعداد مبتلایان را کاهش می دهد. اما اگر این مسائل رعایت نشود اوضاع بدتر هم خواهد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها