عضو شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به استقبال مستندسازان از برگزاری این دوره، ابراز امیدواری کرد گستره مخاطبان سینمای مستند افزایش یابد.
کد خبر: ۱۲۹۰۴۱۰
مرتضی رزاق‌کریمی: رکورد میزان حضور مستندسازان در جشنواره «سینما حقیقت» شکسته شد/ برگزاری آنلاین جشنواره راهی تازه پیش روی سینمای مستند /تجربه‌ای از مخاطب‌سازی در حال وقوع است
مرتضی رزاق‌کریمی عضو شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره ضرورت برگزاری آنلاین جشنواره به جام جم آنلاین گفت: در این بحران کرونا نه فقط کشور ما بلکه همه مردم جهان در شرایطی زندگی می‌کنند که نمی‌دانیم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. ما باید برای عبور از این بحران در همه عرصه‌ها برنامه داشته باشیم. ۹ ماه است که با این بیماری درگیر هستیم و مشخص نیست که تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، پس جامعه ما در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند رویدادهایی است که بتوانند به جامعه امید تزریق کنند. برخی از جشنواره‌های معتبر دنیا توانستند خود را با شرایط وفق دهند و برگزار شدند.

او افزود: جشنواره «سینما حقیقت» مهم‌ترین رویداد حوزه سینمای مستند در کشور و در منطقه است. این رویداد در ۱۴ سال گذشته در منطقه مطرح بوده و در دنیا به عنوان یکی از جشنواره‌های معتبر حوزه سینمای مستند شناخته می‌شود. در این دوره میزان تولید آثار مستند، علاقه و استقبال فیلمسازان مستند برای حضور در جشنواره برای ما هم قابل پیش‌بینی نبود اما بعد از گذشت زمان و تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری از همان ابتدا قرار بر این شد که تصمیم‌گیری‌ها متناسب با شرایط انجام شود و بر اساس این که چشم‎انداز روشنی از وضعیت کرونا در کشور نداشتیم پیش‌بینی کرده بودیم که جشنواره آنلاین برگزار شود.

رزاق‌کریمی ادامه داد: با گذشت زمان دیدیم که فیلم‌های مستند نه تنها به اندازه تولید شدند بلکه استقبال مستندسازان از این رویداد بسیار غیرمنتظره و بیش از حد انتظار بود. امسال رکورد میزان حضور مستندسازان در جشنواره «سینما حقیقت» شکسته شد. 

عضو شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» با اشاره به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره و افزوده شدن بخش ویژه کرونا، عنوان کرد: امسال علاوه بر بخش‌های پیشین مانند «شهید آوینی» و بخش ملی، بخشی تحت عنوان «کرونا» به جشنواره اضافه شد که بیش از صد فیلم در این بخش حضور دارند. در بخش کارآفرینی به موضوعات اقتصادی، موانع کارآفرینی، کارآفرینان برتر و موضوعاتی از این جنس که در جامعه مطرح هستند، پرداخته می‌شود. خوشبختانه از این بخش هم استقبال شد. 

او اضافه کرد: برگزاری جشنواره امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات برای شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره، ضرورت بود. ما امسال در جشنواره «سینماحقیقت» شاهد حضور بهترین مستندسازان کشورمان و فیلمسازان مطرح جهان خواهیم بود. بخش بین‌الملل جشنواره هم به شکل غیررقابتی اما با حضور فیلم‌های مستند برتر روز جهان برگزار خواهد شد.

مرتضی رزاق کریمی برگزاری آنلاین جشنواره را راهی تازه پیش روی سینمای مستند دانست و بیان کرد: در بحران کرونا سینمای داستانی صدمه جدی دید که شاید به این سادگی‌ها قابل جبران نباشد. سینمای مستند هم تا حدودی از این محدودیت‌ها رنج برد اما شاید برگزاری آنلاین جشنواره بتواند راه‌های جدیدی برای ارتباط سینمای مستند با مخاطبان پیش روی مستندسازان بگذارد. در واقع بازارهای تازه‌ای برای اکران آنلاین فیلم‌های مستند، معرفی خواهد شد که قطعا می‌تواند برای دوره‌های آتی جشنواره و نمایش گسترده فیلم‌های مستند در پلتفرم‌های فعال امروز استفاده شود. این اتفاق می تواند منجر به گشایش بازار و ایجاد مسیر جدیدی برای ارتباط با مخاطب باشد. می‌توان گفت تجربه مخاطب‌سازی در حال وقوع است. پس از برگزاری جشنواره باید برای سیاست‌گذاری نمایش آثار مستند  به شکل آنلاین بررسی‌هایی صورت گیرد و برای آن برنامه‎ریزی شود.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها