به‌دنبال انتشار گزارشی از جنایات نظامیان استرالیا در افغانستان، شبکه تلویزیونی این کشور از ارسال حکم اخراج 10 نظامی مرتبط با کشتار غیرنظامیان افغان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۸۹۹۴۴
به گزارش جام جم آنلاین، پس از انتشار گزارشی که حاوی اطلاعات موثقی درباره کشتار غیرقانونی غیرنظامیان افغان به دست نیروهای ویژه ارتش استرالیا بود، مقام‌های «کانبرا» برای دستکم ۱۰ تن از نظامیان نیروهای ویژه استرالیا حکم اخراج صادر کردند.
 
شبکه «ای بی سی» استرالیا امروز (پنجشنبه) گزارش کرد، هفته گذشته گزارش مستقلی در خصوص جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا صادر شد که در آن تأکید شده بود قتل‌های رقابتی و «خونخواهی» در بین
نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان یک امر عادی بوده است.
 
در این گزارش آمده که شواهدی موجود است که نشان می‌دهد ۱۹ نظامی استرالیایی در قتل و کشتار ۳۹ زندانی و غیرنظامی غیرمسلح افغان نقش داشته‌اند.
 
نیروهای دفاعی استرالیا پیشنهاد داده‌ بودند که پلیس فدرال استرالیا (AFP) می‌بایست درباره ۱۹ نیروی ویژه استرالیا در ارتباط با ۳۶ مورد جرایم جنگی از جمله قتل و رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان افغانستان در بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تحقیقات انجام گیرد.
 
در گزارش فوق که توسط یک قاضی تهیه و نگارش شده بود، به نام و هویت هیچ یک از ۱۹ نظامی استرالیایی اشاره نشده بود.
 
بنا بر گزارش ای بی سی، ۱۰ تن از نظامیان استرالیایی رسماً حکم اخراج خود را دریافت کرده‌اند و آنطور که مشخص است این ۱۰ نفر جزء‌ ۱۹ نفری نیستند که در گزارش درباره آنها بحث شده است و ظاهراً همگی آنها از شاهدان یا نیروهای کمکی بوده و جزء ۱۹ نفری نیستند که قرار است به دلیل جنایات خود در افغانستان محاکمه شوند.
 
طبق گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع استرالیا تاکنون به درخواست خبرنگاران برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.
 
طبق گزارش ای بی سی، ۱۰ نظامی استرالیایی، ۱۴ روز فرصت دارند تا به حکم اخراج خود پاسخ دهند.
هفته گذشته به دنبال انتشار گزارشی از جنایات نظامیان استرالیا در افغانستان، ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیروهای دفاعی استرالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان بخاطر رفتارهایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند. 
 
کمپبل در کنفرانس خبری خود گفت: «آنهایی که گفته شده است به صورت غیرقانونی کشته شده‌اند، شامل زندانیان، کشاورزان و دیگر غیرنظامیان (افغان) می‌شوند. این پرونده شرم‌آور شامل مواردی می‌شود که در آن اعضای جدید گشت‌ استرالیا در پروسه تأسف‌بار موسوم به "خونریزی"، مجبور می‌شد برای آنکه اولین کشتار خود را ثبت کند، به یک زندانی تیراندازی کنند».
 
در این گزارش اطلاعات موثقی ارائه شده است که نشان می‌دهد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است.
 
طبق گزارش شبکه «سی ان ان» کمپبل سپس اعتراف کرد که تمامی ۱۴۳ اظهارات مورد اشاره در گزارش را می‌پذیرد.
 
در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.
 
اعترافات ارتش استرالیا در شرایطی صورت گرفته است که چندی پیش در اوایل آبان ماه، گزارش محرمانه‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد نیروهای ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شده‌اند. 
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها