در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

کار بایدن برای بازگشت به برجام سختتر از قبل است

تحلیلگر مسائل بین الملل درباره سیاست های ترامپ در روزهای باقی مانده گفت: ترامپ تا روز آخر تلاش خواهد کرد به تحریم ها ادامه بدهد و سعی خواهد کرد تحریم ها را زیر چتر مبارزه با تروریست قرار بدهد تا کار بایدن سختتر شود و اگر دولت آینده بخواهد با ایران کنار بیاید و به برجام برگردد طبیعتا کار سختی پیش رو خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۸۹۴۲۱

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، نیویورک تایمز در آخرین خبر سازی خود از احتمال حمله ترامپ به تاسیسات هسته ای ایران صحبت کرده است آیا این امکان وجود دارد؟ گفت: حمله به ایران از طرف آمریکا فقط به تصمیم یک نفر بسته نیست البته ترامپ دو ماه در کاخ سفید می ماند و او در این مدت از ایران کینه دارد. با توجه به اینکه او در انتخابات باخته و نتوانسته در مورد اهدافی که برای ایران داشت موفق باشد عصبانی است و به دنبال ضربه زدن به ایران است اما همانطور که در نیویورک تایمز امده بود اکثرا با این اقدام ترامپ مخالفت کرده اند.
 
وی ادامه داد: امکان دارد ترامپ در دو ماه آینده حرکتی داشته باشد چون او از کینه ورزی خود نسبت به ایران دست بر نمی دارد. از طرفی شخصیتی تحریک پذیر دارد و تا روز آخر نیز نتانیاهو و بن سلمان و بن زاید او را رها نخواهند کرد و شاید تحریکاتی صورت بگیرد اما من بعید می دانم نظامیان آمریکا به راحتی بپذیرند که در این روزهای آخر دولت ترامپ حرکتی صورت بگیرد و به یک درگیری بدون فرجام منجر شود. خصوصا ایران بارها اعلام کرده است که هر گونه تجاوز به خاک ایران با پاسخی کوبنده روبرو خواهد شد. از این رو می توان گفت چنین
حمله ای بعید است ولی نباید جانب احتیاط را از دست داد.
 
این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به راهبرد ایران در این مسیر تصریح کرد: راهبرد امروز ایران بسیار مناسب است از طرفی ایران اعلام کرده این آمادگی را دارد که اگر آمریکا تحریم ها را بردارد و به برجام برگردد و در قالب 5+1 عمل متقابل مثبتی نشان دهد. از طرفی اعلام کرده باید رفتارهای ترامپ را با دقت در نظر بگیرد و ظرف هفته های آینده اقداماتی مناسب و به اندازه داشته باشد. ایران امروز در موقعیت خوبی قرار دارد و با توجه به پایین آمدن نرخ دلار شرایط کشور نسبت به هفته های گذشته امیدوار کننده تر است. اما حساسیت ها هنوز وجود دارد و باید در مورد ایالات متحده همچنان به همان روند سابق ادامه بدهیم.
 
فرجی راد در پاسخ به این سوال، ارزیابی شما از عملکرد ترامپ در فرصت باقی مانده از دوره ریاست جمهوری اش چیست؟ گفت: به عقیده من، ترامپ تا روز آخر تلاش خواهد کرد به تحریم ها ادامه بدهد و سعی خواهد کرد تحریم ها را زیر چتر مبارزه با تروریسم قرار بدهد تا کار بایدن سختتر شود و اگر دولت آینده بخواهد با ایران کنار بیاید و به برجام برگردد طبیعتا کار سختی پیش رو خواهد داشت.
 
او اذعان کرد: اگر بایدن بخواهد سیاست های ترامپ را ادامه بدهد به معنای عدم پذیرش برجام است و این درحالی است که برجام کار آنها بود و ترامپ برجام را توافقی بد نامید و عدم بازگشت دموکرات ها به برجام یعنی قبول حرف ترامپ و ایراد گرفتن از کار خود می داند. میزان غنی سازی در نطنز افزایش پیدا کرده و اگر آمریکا مخالف این روند است باید هر چه سریعتر به برجام برگردد طبیعتا ایران آمادگی لازم را دارد و اگر آمریکا اولین قدم مثبت را بردارد پاسخ ایران منفی نخواهد بود.
 
وی در پاسخ به این پرسش آیا ایران می تواند در مذاکرات احتمالی خود با آمریکا به راحتی از دولت جدید بایدن
امتیاز بگیرد؟ گفت: برجامی وجود داشت و آنها زیر برجام زدند و ایران را تحت فشار قرار دادند حال باید به وضعیت قبل از ترامپ بر گردیم. آنها باید اقتصاد ایران را از تحریم خارج کنند و به شرکت های دنیا اجازه بدهند که با ایران کار کنند. البته آزادسازی بخش های تجاری و اقتصادی در زمان اوباما هم فراز و نشیبی داشت. آمریکا باید به برجام برگردد تا ایران نیز به تعهدات خود برگردد در این شرایط نمی توان از امتیاز گرفتن یا امتیاز دادن حرف زد. مزاحمتی طی این چهار سال برای ایران و برجام ایجاد شد و حال اگر دولت جدید آمریکا عاقلانه رفتار کند این مزاحمت کنار زده می شود.
 
او در اخر با اشاره به سیاست های بایدن در منطقه گفت: آقای ترامپ تصمیم گرفته است بخشی از نیروهای خود را از منطقه خارج کند و تعدادی را همچنان در عراق و افغانستان نگه دارد. به نظر نمی رسد، بایدن از این تعداد نیروهای آمریکایی باقیمانده بکاهد و نظامیان آمریکایی کماکان در منطقه حضور خواهند داشت. به عقیده من، با آمدن بایدن نیروهای آمریکایی در افغانستان تثبیت می شوند چون آمریکا باید متحدان خود را در ناتو راضی نگه دارد آنها امروز به خروج تمام نظامیان از افغانستان راضی نیستند و عقیده دارند در صورت اجرای چنین تصمیم غلطی تروریست مجددا برمی گردد و در افغانستان پا می گیرد و در نهایت به ضرر غرب تمام می شود. در عراق نیز وضعیت به همین صورت است و حتی در صورت توافق خروج باز هم شاهد خروجی با عجله نخواهیم بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها