گفت‌وگو با تهیه‌کننده و بازیگران سریال افرا

قصه مدافعان طبیعت

«در پگاه مه‌آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه‌های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می‌شود؛ حاصل وصلت شوم اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهد این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچ‌کس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است ... .»
کد خبر: ۱۲۸۷۵۳۰

این خلاصه‌ای از سریال تلویزیونی افرا است که این روزها در شمال کشور ضبط می‌شود. البته گاهی محیط‌زیست دستمایه ساخت سریال‌های تلویزیونی شده و در بخش‌هایی از قصه، کوتاه به محیط‌بانان هم پرداخت شده که در این‌باره می‌توان به سریال‌هایی همچون زندگی از نو، خانواده دکتر ماهان و ... هم اشاره کرد.

همچنین در فصل دوم پایتخت شخصیت بهبود محیط‌بان بود و بخش‌هایی از قصه به سختی‌های محیط‌بانان پرداخته می‌شد، اما در مجموع سریالی که محوریت کلی قصه درباره محیط‌بانان باشد، نداشته‌ایم و حالا بهرنگ توفیقی در تازه‌ترین ساخته‌اش سراغ چنین موضوعی رفته است.

او این روزها مشغول کارگردانی سریال درام، اجتماعی و خانوادگی افرا به تهیه‌کنندگی مشترک مجید مولایی و محمدکامبیز دارابی است.

این مجموعه تلویزیونی روایتگر زندگی محیط‌بانان و سختی‌هایی است که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته در کنار این قصه، بینندگان می‌توانند شاهد داستان‌های خانوادگی هم باشند.

گروه سازنده تلاش دارد تا یک مجموعه دیدنی را برای شبکه یک آماده کند. پیش از این حضور مهدی هاشمی، علیرضا آرا و پژمان بازغی در این سریال قطعی شده بود. ضمن این‌که بازی روزبه حصاری، مینا وحید، پیام دهکردی، محمد صادقی و سارا باقری از مدتی پیش در لوکیشن‌های شهر لاهیجان آغاز شده است.

به‌تازگی مهدی سلطانی در نقش مردی متنفذ به نام حاج محمود که در روایت، پدر روزبه حصاری شناخته می‌شود، جلوی دوربین سریال رفته است.

سازندگان این روزها در لوکیشن‌های چشم‌نواز شمال کشور ازجمله شهرهای لنگرود، رشت، کیاشهر، زیباکنار، لشت‌نشا و پارک جنگلی بوجاق مشغول تصویربرداری هستند.

طراحان قصه سریال پدرام پورامیری و حسین دوماری هستند. با دارابی، تهیه‌کننده و بازیگران این سریال اعم از روزبه حصاری، مینا وحید، محمد صادقی و سارا باقری به گپ‌وگفت نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

محمدکامبیز دارابی، تهیه‌کننده از تولید افرا می‌گوید
پرداختن به محیط‌ زیست در قالب قصه‌ای درام و خانوادگی

قصه؟ قصه ما درباره محیط‌بانی است که در جنگل‌های شمال کار می‌کند و دغدغه محیط‌زیست و حیوانات دارد؛ کنار فضای کاری این شخصیت، مخاطبان اتفاقات خانوادگی را هم خواهند دید. سعی کرده‌ایم در قالب داستان‌های مختلف قصه را برای مخاطبان دیدنی‌تر کنیم.

چرا محیط‌ زیست؟ یکی از دغدغه‌های جامعه امروز ما باید حفظ محیط‌ زیست هم به لحاظ گیاهان و هم حیوانات باشد. اما گاهی این مساله مورد غفلت قرار می‌گیرد و نسبت به آن بی‌توجهی می‌کنیم، در حالی که باید این مساله جزو اولویت‌های زندگی‌مان باشد. همه این موارد دست به دست هم داد تا ما سریالی درباره محیط‌زیست بسازیم. البته همان‌طور که می‌دانید کمتر به موضوع محیط‌زیست و محیط‌بانان پرداخته شده و ضرورت دارد درباره این موضوعات سریال‌های متنوعی را تولید و پخش کنیم. ما هم در بستر درام خانوادگی و اجتماعی به این موضوع می‌پردازیم تا تماشای آن برای مخاطبان هم جذابیت داشته باشد. همچنین در قالب قصه، پیام‌هایی هم به مخاطبان منتقل خواهیم کرد.

چه زمانی کلید خورد؟ سریال تلویزیونی افرا را اواخر شهریور کلید زدیم. این سریال در 40 قسمت برای شبکه یک ساخته می‌شود.

چه خبر از لوکیشن‌ها: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که ما برای ساخت سریال تلویزیونی افرا داشتیم، تهران‌گریزی بود. به همین دلیل قصه‌ای طراحی کردیم که فضای آن در شمال بگذرد. ما در محدوده شرق استان گیلان و در شهرهای مختلف ضبط می‌کنیم و گروه در لاهیجان مشغول ضبط است.

انتخاب بهرنگ توفیقی در کسوت کارگردان: مسلما هر تهیه‌کننده‌ای علاقه‌مند است سکانداری کارش را به یک کارگردان کاربلد و حرفه‌ای بدهد. ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. وقتی صحبت از کارگردانی شد، تصمیم گرفتیم بهرنگ توفیقی را برای کارگردانی این سریال انتخاب کنیم. او تا به امروز سریال‌های مختلفی را ساخته و هم از لحاظ کیفیت کارهایش و هم به لحاظ اقبال مخاطبان موفق بوده است. به همین دلیل کارگردانی را به او سپردیم.

حضور چهره‌ها برای ایفای نقش‌ها: خدا را شاکریم که تقریبا با همان گزینه‌های اولی که برای بازیگران در نظر داشتیم به توافق رسیدیم. هریک از بازیگران در سریال افرا ایفاگر نقش خاصی هستند. سعی کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم و هریک از بازیگران هم متناسب با نقشی که برایشان نوشته شده و پتانسیلی که دارند، انتخاب شدند. قصه این سریال هم در زمان حال می‌گذرد.

گفت‌وگو با روزبه حصاری، بازیگر نقش اول افرا
مسعود دغدغه‌های زیبایی دارد

دلایل پذیرش نقش: مدت زیادی بود که می‌خواستم با بهرنگ توفیقی کار کنم، اما فرصتش بنا به هر دلیلی مهیا نمی‌شد تا این که در تازه‌ترین ساخته‌اش به نام افرا، نقش محیط بان قصه را به نام مسعود به من سپرد و از چندی پیش در شمال مشغول ضبط هستیم. خوشحالم چنین نقشی را بازی می‌کنم، زیرا این شخصیت قصه دغدغه‌ها و رسالت‌های زیبایی را دنبال می‌کند و همین ویژگی برایم جذابیت و هیجان به همراه داشت. ضمن این که سریال افرا، فیلمنامه قرص و محکمی دارد و شخصیت پردازی‌ها مسنجم هستند. وقتی فیلمنامه را می‌خواندم کاملاً شخصیت‌های قصه را لمس می‌کردم و برایم باورپذیر بود. ضمن این که باعث افتخارم است که نقش یک گیلانی را بازی می‌کنم. همچنین یکی از علاقه مندی هایم تنوع اقوام است و برایم هیجان انگیز است که در لوکیشن های مختلف از اقصی نقاط ایران بازی کنم. همچنین محیط‌بانی یکی از مشاغل شریف در جامعه محسوب می‌شود که شبانه روز زحمت می‌کشند و جای امیدواری است که مجموعه‌ای درباره محیط بانان ساخته می‌شود، زیرا مسؤولیت بسیار سنگینی به عهده دارند و در سریال افرا به این موارد می‌پردازیم. از سوی دیگر گروه تولید همچون آقایان دارابی، مولایی و کارگردان توفیقی همه از حرفه‌ای‌ها و کاربلدها هستند.

صحبت کردن با لهجه: ما در این سریال با آوای گیلانی صحبت می‌کنیم تا نقش‌ها برای مخاطبان باورپذیر باشد. خوشبختانه کارگردان تعامل بسیار بالایی با بازیگران دارد و دست ما را برای خلق نقش باز می‌گذارد و با مشورت با خودش شخصیت مسعود را بازی می‌کنم. آقای توفیقی سریال‌هایی در گونه‌های مختلف ساخته و صاحب تجربه است. خوشحالم با او در سریال افرا همکاری می‌کنم و باعث افتخار است که می‌توانم سهمی در این سریال داشته باشم که به موضوع محیط بانان می‌پردازد. از سوی دیگر کار با آقای توفیقی دوست داشتنی است.

کنار آمدن با شرایط کرونایی این روزها: به هر حال نمی‌توان گفت اضطراب نداریم هم برای خودمان و هم اطرافیان. ولی به هر حال این ویروس کل دنیا را درگیر خودش کرد و همه مردم جهان با این کووید- 19 سر و کله می‌زنند. ما در صحنه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را انجام می‌دهیم. امیدوارم هیچ‌کس مبتلا نشود و کار ادامه پیدا کند، زیرا این بیماری بسیار ناشناخته است، اما همه می‌توانیم با کمک به همدیگر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این زنجیره کرونا را از یک جایی قطع کنیم. کافی است بخواهیم و به سلامت‌مان فکر کنیم. تلاش هنرمندان هم این است که با کارهای سرگرم کننده اوقات فراغت خوبی برای مردم فراهم کنیم. سریال افرا هم با این هدف تولید می‌شود که بتواند نظر مردم را جلب کند. من هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده هنرمندان تلاش می‌کنم و توکلمان به خداست که ان‌شاءا... این روزها را پشت سر بگذاریم و سلامت دوباره به همه جا برگردد.

علیرضا آرا در لباس پزشک

علیرضا آرا را حتما می‌شناسید، بازیگری که این روزها فصل سوم سریال از سرنوشت را روی آنتن شبکه دو دارد. او در این سریال ایفاگر نقش اسماعیل، پسر پوران است. شخصیتی که برای مخاطبان همراه با ایهام است، زیرا گاهی مهربان است و برخی مواقع به دنبال نقشه‌های شوم. آرا سعی کرده این نقش چند پهلو را به‌درستی ایفا کند. او جزو بازیگران تئاتر است که در سال‌های اخیر در سریال‌های تلویزیون بازی کرده است. بهرنگ توفیقی که سال 94 سریال پشت بام تهران را می‌ساخت از آرا دعوت کرد تا نقش عبد قصه را بازی کند. بعد از آن، همکاری این دو ادامه پیدا کرد و توفیقی برای ایفای نقش صدرا در سریال زیر پای مادر هم از او دعوت به همکاری کرد. همچنین سال 96 هم در یکی دیگر از سریال‌های توفیقی به نام عقیق ایفای نقش کرد. بعد از آن با برادران محمودی در سریال دلدار همکاری داشت و نقش بهرامی را بازی کرد. آرا برای نوروز امسال سریال دوپینگ را داشت و بعد از آن زمین گرم با بازی او از تلویزیون پخش شد و این شب‌ها از سرنوشت 3 را دارد. او این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی افراست. او در این سریال نقش یک پزشک را بازی می‌کند که با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. او تا به حال چنین شخصیتی را بازی نکرده بود.

دغدغه های محمدصادقی از بازی در سریال افرا:
نخواستم خودم را تکرار کنم

محمدصادقی بازیگر نقش آبتین در سریال مانکن که در شبکه نمایش‌خانگی تولید شده‌، درباره بازی در سریال افرا می‌گوید: بهرنگ توفیقی را می‌شناختم. او هم تئاترهای من را دیده‌بود و نسبت به من خیلی لطف داشت که نقش یکی از جوانان قصه سریال افرا را به من داده. که در این سریال نقش یک جوان 24 و 25ساله را به نام پیمان بازی می‌کنم. یکی از ویژگی‌های سریال افرا، فیلمنامه منسجم است. قطعا اگر بهرنگ توفیقی در کسوت کارگردان نبود و فیلمنامه هم خوب نبود، نمی‌پذیرفتم، اما هر دوی این موارد باعث شد من در سریال افرا بازی کنم.

وی ادامه می‌دهد: نقشی که در سریال افرا بازی می‌کنم، متفاوت از نقش آبتین سریال مانکن است. راستش دوست نداشتم نقشی شبیه آبتین را به عهده بگیرم و خودم را به نوعی تکرار کنم. دلم می‌خواست این بار بینندگان محمدصادقی را با یک شخصیت دیگر ببینند که خوشبختانه این اتفاق افتاده‌است. پیمان جزو شخصیت‌های مهم و کلیدی در قصه است. ضمن این‌که ایفای این نقش شخصا برایم چالش بزرگی بود؛ زیرا شخصیت متفاوتی از کار قبلی‌ام است. دلم می‌خواهد نقشم در سریال برای مخاطبی که می‌بیند باورپذیر باشد.

بازیگر نقش پیمان درباره اضطراب‌های بازی در سریال‌های تلویزیونی توضیح می‌دهد: بازی در هر اثری استرس‌های خودش را دارد و آنچه اهمیت دارد این است که شما بتوانید در نقش‌تان ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنید و او شما را به عنوان خالق نقش در همان لباس شخصیت باور کند. خوشبختانه در سریال افرا این اتفاق افتاده‌است و یک گروه حرفه‌ای پای کار هستند و به‌جد مشغول ضبط سریال.

صادقی کار با بهرنگ توفیقی را لذتبخش توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: او خیلی به روز است و کار کردن با یک کارگردان امروزی با افکار نو شخصا برایم جذاب است. کار با او خستگی ندارد. تا به امروز با یکی از بازیگران بومی استان گیلان جلوی دوربین رفتم که بسیار هم با استعداد است. یکی دیگر از ویژگی‌های سریال افرا، حضور بازیگران حرفه‌ای و کار بلد است. امیدوارم هنگام پخش درام قصه سریال افرا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. ضمن این‌که شخصیت‌های قصه در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند، به همین دلیل فکر می‌کنم برای مخاطبان هم جذاب باشد.

سارا باقری از نقشش می‌گوید:
مائده، دختری با چالش‌های امروزی

سارا باقری، بازیگر نقش مائده در سریال تلویزیونی افرا در توضیحات نقش‌اش می‌گوید: در این سریال نقش مائده را بازی می‌کنم که نقش پدرم را آقای سلطانی و نقش برادرم را آقای حصاری بازی می‌کنند. مائده دانشجو است و زندگی عادی خودش را دارد. تا این‌که درگیر تجربه‌ای می‌شود که همین منجر به این می‌شود که او به بلوغ برسد. بلوغی که زودتر از سن و سالش به سراغش آمده است.

وی در ادامه می‌افزاید: کارگردانی این سریال را بهرنگ توفیقی به‌عهده دارد که می‌توانم بگویم آرزویم بود که با او کار کنم. او از آن دست کارگردانان است که چهره‌های جدید را معرفی می‌کند و دلم می‌خواست این شانس را پیدا کنم که با او همکاری داشته باشم. کار با آقای توفیقی در کسوت کارگردان و آقای دارابی تهیه‌کننده برایم افتخار است، زیرا هر دو از حرفه‌ای‌ها هستند که حکم پدر گروه را دارند.

وی درباره همکاری با بازیگران این سریال تاکید می‌کند: کار با آقای سلطانی که در این سریال نقش پدرم را به عهده دارد، بسیار فوق‌العاده است. برایم هم کلاس درس انسانیت است و هم دانشگاه هنر. کار با ایشان هم جزو آرزوهایم بود. همچنین با آقایان روزبه حصاری و پیام دهکردی و خانم وحید هم همبازی هستم که هر کدام از این دوستان صاحب تجربه هستند و بازی کنارشان جذاب است.

باقری تصریح می‌کند: من اصالتا شمالی هستم و تا به امروز در 20 سریال استانی کار کرده‌ام. همچنین کنار بازیگری، گوینده هم هستم و تجربه بازی در سریال های هیولای مهران مدیری، ملکاوان و... را داشته‌ام.

این بازیگر تعامل بهرنگ توفیقی با گروه بازیگران را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: بدون اغراق باید بگویم که آقای توفیقی هم دست بازیگر را می‌گیرد و همین اندازه هم دست بازیگر را باز می‌گذارد. برایش فرقی نمی‌کند بازیگر تازه‌کار است یا صاحب تجربه؛ برای همه وقت می‌گذارد. چند روز پیش سکانس احساسی در سریال افرا داشتم که خودم از این همه زمانی که او برای در آوردن نقش و بازی گرفتن از من برایم گذاشتند، شرمنده شدم. آن هم بدون این‌که ناراحتی پیش بیاید. کار با او خستگی ناپذیر و فوق‌العاده است. همچنین خیلی حس بی‌نظیری است که جلوی دوربین آقای گل‌سفیدی، مدیر تصویربرداری سریال کار کردن. امیدوارم مردم هم از تماشای سریال لذت ببرند.

سهم پدران در سریال افرا

گاهی پدر و مادرها در سریال‌های تلویزیونی جزو شخصیت‌های فرعی تعریف می‌شوند و بر عکس برخی مواقع هم بسیار پررنگ هستند و حتی نقش‌هایشان با چالش‌های فراوانی رو به‌روست. وقتی مخاطبان بیننده سریال هستند، علاقه‌مند هستند از هر نسلی در این سریال حضور داشته باشد. به همین دلیل دوست دارند پدر و مادرها هم نقش فرعی نداشته و آنها هم نقش کلیدی در مجموعه‌های تلویزیونی داشته باشند. گروه سازنده سریال افرا هم به این موضوع توجه کردند و نقش پدران سریال را به بازیگران حرفه‌ای و کار بلد هم سپرده‌اند. به گفته دارابی، مهدی هاشمی در این سریال نقش خاصی را ایفا کرده و او پدر شخصیتی است که پژمان بازغی آن را بازی می‌کند. این پدر و پسر هنوز جلوی دوربین سریال افرا نرفته‌اند و به زودی این اتفاق می‌افتد. اما تهیه‌کننده اعلام کرده که مهدی هاشمی نقش یک پدر معمولی را بازی نمی‌کند، بلکه پدری که او در افرا بازی می‌کند، ویژگی‌های متفاوتی دارد. هاشمی در طول این سال‌ها نقش پدران متفاوتی را در تلویزیون بازی کرده و حالا باید به انتظار بشینیم که این هنرمند در سریال افرا چه جنسی از پدران را به تصویر می‌کشد. دیگر پدر سریال تلویزیونی افرا، مهدی سلطانی است که نقش مردی متنفذ به نام «حاج محمود» را بازی می‌کند که نقش پسر او را روزبه حصاری به‌عهده دارد. او هم اخیرا جلوی دوربین رفته است. نکاتی که در سلطانی دیده می‌شود، این است که او در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی همیشه نقش پدر را بازی می‌کند و با این‌که متولد سال 1350 است اما نقش پدران مسن را بازی می‌کند و برای سن‌های بالا همیشه گریم می‌شود. این اتفاق بارها در سریال‌های تلویزیونی افتاده و در سریال افرا هم نقش پدر روزبه حصاری را بازی می‌کند که تفاوت‌شان در عالم واقعیت 17 سال است. البته او هم نقش پدران منفی را بازی کرده و هم پدران مثبت را و سعی کرده پدران را به اشکال متفاوت به تصویر بکشد. از سوی دیگر این بازیگر با این‌که نقش پدران را بازی می‌کند، همیشه اقبال مخاطبان را به همراه داشته است و بینندگان تلویزیون بازی‌های او را دوست دارند. ضمن این‌که او در سال‌های اخیر نقش حاجی‌ها را بازی می‌کند و در سریال افرا هم پدری به نام حاج محمود را بازی می‌کند.

یک محیط‌بان از تاثیر چنین سریال‌هایی بر رفتار مردم می‌گوید
خانواده ما را فراموش نکنید

رحمان اسحاقی، محیط‌بان 15 ساله استان مازندران (مناطق کجور و نوشهر): این روزها شاهد تبلیغات مضر خوراکی‌ها هستیم از جمله چیپس و پفک، اما چرا تبلیغاتی برای محیط‌زیست و محیط‌بانان نمی‌شود. در حالی که همه موظف هستیم در این حوزه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. متاسفانه حتی دانشجویان محیط‌زیست هم اطلاعات‌شان در این حوزه کم است، در حالی که باید روی این موضوع کار کنیم که مردم بیشتر قدر محیط‌زیست را بدانند. من 15 سال است که در استان مازندران محیط‌بان هستم و شبانه‌روز به کار مشغول هستیم. شرایط کار ما این‌طور است که ما چند شبانه‌روز کار می‌کنیم و بعد چند روز استراحت داریم، اما سختی‌های زیادی را متحمل می‌شویم. امیدوارم در سریال تلویزیونی افرا به بخشی از مشکلات ما و مسائل محیط‌زیست اشاره شود. همچنین درگیری‌هایی که محیط‌بانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نمایش داده‌شود. اتفاقا دو شب گذشته به ما تیراندازی کردند و ساچمه از بغل گوش من رد شد. از نکات دیگر این که شکارچیان خودروهای پیشرفته دارند، اما محیط‌بانان چنین خودروهایی ندارند. یکی دیگر از مسائلی که ما محیط‌بانان با آن سر و کله می‌زنیم این است که محیط‌بانان جوان بدون آموزش وارد کار می‌شوند، در حالی که برای محیط‌بانی فقط جثه درشت اهمیت ندارد، بلکه مهارت، حرف اول را می‌زند. به قول معروف باید محیط‌بانان همه فن حریف باشند. همچنین بی‌خوابی‌های محیط‌بانان منجر به اضطراب هم می‌شود و این اضطراب در نبود محیط‌بانان به خانواده‌هایشان سرایت می‌کند. امیدوارم در این سریال به خانواده محیط‌بانان هم پرداخته شود که در نبود ما تا چه میزان سختی می‌کشند و اضطراب دارند و همسران باید مشکلات را به تنهایی به دوش بکشند.

مینا وحید در گفت‌وگو با ما از دلایل انتخاب نقش مهتاب می‌گوید
توفیق کار با بهرنگ توفیقی

شما بازیگر گزیده‌کاری هستید و معمولا پشت هم کار نمی‌کنید و شاید بتوان گفت قدری در انتخاب نقش‌هایتان وسواس دارید. افرا چطور شما را مجاب کرد در این سریال بازی کنید؟

سریال افرا چند مشخصه با هم داشت و به این جمع‌بندی رسیدم. حضور در این سریال اتفاق خوبی است. اول گروه خوب تهیه کننده و کارگردانی کار است. من با یکی از تهیه‌کنندگان سریال قبلا کار کرده بودم و آثار آقای‌توفیقی را هم دیده‌ام و کارهای ایشان را می‌پسندم و همین طبیعتا به بازیگر قوت قلب می‌دهد تا در یک اثر حضور پیدا کند. نکته دوم، فیلمنامه خوب این سریال است. موقعی که فیلمنامه افرا به من داده شد تا آن را بخوانم و تصمیم بگیرم، چند قسمت که جلو رفتم انگار دیگر داشتم سریال را مقابل چشمانم می‌دیدم و یک رمان می‌خواندم. نقشی هم که برای من در نظر گرفته شده دوست‌ داشتنی و خوب است و از سوی دیگر شخصیتی کاملا ملموس است که مخاطب می‌تواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند. یک ویژگی دیگر افرا که برایم جالب بود، طرح دغدغه‌ها و مسائل روز جامعه در آن است و این هم به نظرم از جمله نقاط قوت سریال است. همه اینها با هم مرا به این جمع‌بندی رساند که در سریال افرا حضور داشته باشم و امیدوارم مردم هم از این سریال خوششان بیاید.

در مورد نقشتان هم برایمان بگویید و این‌که آیا شمارا با چالش‌هایی همراه کرده است یا نه؟

شخصیتی که ایفای نقش آن را به‌عهده دارم، مهتاب است. یک جراح داخلی است که در مسیر زندگی مشترکش به یک سری مشکلات برمی‌خورد و همین مشکلات، اتفاقاتی را برای او رقم می‌زند و قصه مهتاب در واقع درگیری او با این مسائل و مشکلات است.

از تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی بگویید. ایشان از آن دسته کارگردان‌هایی است که دست بازیگر را در ایفای نقش باز می‌گذارد؟

آقای توفیقی یک نکته مهم در کارگردانی‌شان دارند که بسیار دلگرم‌کننده است. طی این 20 روز که با تیم افرا همکاری کرده‌ام، آقای توفیقی به شکل پررنگی کنار من حضور داشته‌ برای ایفای نقش مهتاب، مرا کمک کرده‌اند. در تحلیل نقش با ایشان کاملا هم‌نظر هستم و همین باعث می‌شود با کمک هم برای بهتر بازی‌کردن نقش تلاش کنم. آقای توفیقی اشراف خیلی خوبی هم به فیلمنامه و نقش‌ها دارند و حتی گاهی موضوعی از چشم خود من دور می‌ماند، اما ایشان سریعا آن را رفع می‌کنند.

فیلمبرداری در شرایط کرونا چطور بود؟ تاثیری روی کل گروه و مشخصا بازی خود شما داشت؟

آن اوایل که کرونا شیوع پیدا کرده‌بود سعی می‌کردم از خانه بیرون نیایم و در خانه بمانم تا این بیماری برود؛ اما از یک جا به بعد دیدیم که ظاهرا حالا حالاها کرونا مهمان ماست و ما هم بالاخره باید سرکارهایمان برویم. در این پروژه تمام سعی‌مان این بود که با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، کار را انجام دهیم. تمام عوامل فیلم، در طول کار -که شاید 12، 13 ساعت طول بکشد -ماسک می‌زنند و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند و تا جایی که ممکن است محیط فیلمبرداری ضدعفونی می‌شود.

بازی در شهرستان‌ها برای برخی بازیگران قدری سخت است؛ چون ناچارند چند ماهی دور از خانه و خانواده‌شان زندگی کنند. شما چطور؟ برایتان سخت نبود؟

نه من اصالتا گیلانی و متولد رشت هستم و طبیعتا از این نظر مشکلی نداشتم؛ اما در بانوی عمارت هم که در شهرستان بودم، مشکلی نداشتم و اتفاقا برایم جالب است. تجربه سفر به شهرهای مختلف ایران جذاب است و دوست دارم. تجربیاتی که آشنایی با اقوام مختلف ایرانی برای انسان فراهم می‌کند واقعا ارزنده است و در طول زندگی انسان واقعا به کار می‌آید.

در این سریال با لهجه گیلانی صحبت می‌کنید؟

با این‌که زبان گیلکی را بلدم و می‌توانم صحبت کنم؛ اما کارگردان از من این موضوع را نخواست و بنابراین بدون لهجه شخصیت مهتاب را بازی می‌کنم. البته مهتاب کودکی‌اش را بیرون از گیلان زندگی کرده و به همین دلیل منطقی است که لهجه نداشته‌باشد؛ اما یک جاهایی که نیاز باشد گیلکی صحبت می‌کنم.

کارگردانی برای همه ژانرها

بهرنگ توفیقی در رشته کارگردانی سینما از دانشگاه سوره فارغ‌التحصیل شده‌است. او کار حرفه‌ای‌اش را با بازیگری شروع کرد.

وی سال 88 فیلم تلویزیونی گور به گور را کارگردانی کرد و سال 90 مسیر جدیدی برای خودش باز کرد و به سمت کارگردانی سریال‌های تلویزیونی رفت و سریال مسیر انحرافی را ساخت که طنز بود. او بعد از آن، سریال انقلاب زیبا را کارگردانی کرد که خودش این سریال را نقطه‌عطف و پایه موفقیت خود معرفی کرده‌است و شاید بسیاری از مردم او را با این سریال شناخته باشند.

از دیگر ساخته های این کارگردان می‌توان به پدر، بر سر دو راهی، عقیق، زیر پای مادر، پشت بام تهران و آمین اشاره کرد که هر کدام از آن در گونه‌های مختلف بودند. او خودش را به یک گونه خاص فیلمسازی محدود نکرده و ترجیح داده با موضوعات متفاوت سریال بسازد.

او سریال آقازاده را هم برای نمایش‌خانگی کارگردانی کرده و این روزها مشغول ساخت سریال تلویزیونی افراست که برای شبکه یک تولید می‌شود. او در این سریال زندگی محیط‌بانان را دستمایه ساخت قرار داده‌است. باید به انتظار نشست تا ببینیم این سریال او با چه میزان از اقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها