نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر سکه و طلا در روزهای آینده / حباب سکه امروز از بین رفت

کارشناس بورس و معاملات در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

انتخابات آمریکا بر روی بورس ایران اثر دارد؟

یک کارشناس بازار بورس می گوید که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر روی بازار بورس و سهام به صورت کوتاه مدت تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۸۵۰۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی سوری کارشناس بازار بورس در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: بازار بورس ما بیشتر از چیزی که در واقعیت می توانست تاثیر داشته باشد به انتخابات ایالات متحده آمریکا توجه کرده است. واقعیت این است که سیاست های آمریکا مشخص است و در رابطه با ایران هم نسبت به سیاست های موجود آگاهی داریم و با در نظر گرفتن این شرایط باید بگوییم در هیچ نقطه ای با یکدیگر همگرا نخواهد شد. واقعا تفاوت نمی کند که برای رونق بازار بورس ما چه کسانی باشند و چه کسانی نباشند.

سوری گفت: بازارهای مالی جهان و سهام در کوتاه مدت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان می دهند.

کارشناس بازار  بورس و سهام افزود: در کشور ما تحلیل نادرستی وجود دارد که سرنوشت بازار بورس و سرمایه را به قیمت دلار گره زده اند. به همین دلیل است که بازار سرمایه به صورت روانی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کوتاه مدت واکنش نشان می دهد ولی در روند کلی حرکت بازار تاثیر کلانی را از سوی تحولات سیاسی آمریکا شاهد نخواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای بررسی دقیق بازار سرمایه بورس باید به کمی قبل تر برگردیم. تعداد زیادی از افراد جامعه با دعوت سیاستمداران و مسئولان رده بالای کشور وارد بورس شدند و این افراد ورود پول خود را همزمان با رشد شدید شاخص بورس دیدند.

وی اذعان داشت: این رشد در حالی صورت گرفت که زیر ساخت لازم برای پذیرایی از این مهمانان در بازار بورس وجود نداشت. عمده ترین دلیل ورود این افراد این بود که دولت را ضامن و پشتیبان خود در بازار بورس تصور می کردند.

سوری یادآور شد: با اتفاقاتی که افتاد و اختلاف نظرهایی که بر سر ای تی اف پالایشی به وجود آمد و البته حرف های ضد و نقضی که از سوی برخی مسئولان زده شد جو ناامیدی و دلسردی در بازار بورس حاکم شد.

کارشناس بازار سهام و بورس خاطرنشان کرد: افرادی که با آمدن خود رشد شاخص را رقم زدند با خروج خود باعث افت قیمت سهام شدند. شاخص کل بورس افت شدیدی را تجربه کرد و در یک روند نوسانی نزولی و رو به پایین قرار گرفت.

سوری گفت: بسیاری از مسئولان سعی کردند با تصمیمات خود از این بازار حمایت کنند ولی مادامی که اتفاق واقعی در بازار رخ ندهد و تصمیمات منسجم و زیربنایی گرفته نشود بازار دیگر آن چیزی نخواهد بود که مثل گذشته بتوان با حرف از آن حمایت کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: من همیشه به مردم در بورس سرمایه گذاری کنند اما مثل هر حوزه دیگری این ورود باید آگاهانه صورت بگیرد. اصولا بازدهی سهم ها به سه عامل بستگی دارد؛ یکی سودآوری شرکت هاست، دیگری دارایی همان شرکت ها و در نهایت حمایت از قیمت سهام. این حمایت از سوی سهام داران عمده و بازیگران سهم و یا تصمیم گیرندگان کلان کشور انجام می شود.

وی بیان داشت: اگر افراد سرمایه گذاری خود را بر اساس سودآوری یا دارایی شرکت انجام  بدهند نیازی نیست که نگران باشند. اما اگر روی حمایت دولت و یا مسئولان حساب باز کرده اند بسیار ریسک زیادی مرتکب شده اند. در شرایط فعلی پیشنهادی که می دهم این است که روی حمایت کسی حساب نکنند. اگر هم کسی قصد سرمایه گذاری دارد این کار صرفا بر اساس سودآوری و یا دارایی یک شرکت باشد.

کارشناس بازار بورس و سهام در ادامه گفت: بازارهای مالی یک سری قواعد استاندارد دارند که وقتی سرمایه گذاران در این مسیر استاندارد قرار بگیرند و با همان قوانینی پیش بروند که در سال های سال در نقاط مختلف دنیا امتحان شده به طور قطع بسیاری از مشکلات و چالش های مربوط به بازارهای بورس و سهام کوتاه می شود.

سوری اظهار داشت: بازار بورس ایران با ابزارهای نادرست مثل سهام عدالت از مسیر استاندارد خود خارج شده و وقتی این اتفاق بیفتد بزرگ ترین مزیت بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی سرمایه از بین رفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما همیشه می گوییم بازار سرمایه جایی است که نقدشوندگی در آن وجود دارد. یعنی زمانی کسی بخواهد سرمایه خود را از بازار خارج کند باید بتواند به راحتی این کار را انجام بدهد ولی در حال حاضر دعوت یکباره مردم به بازار و خروج یکبار آنها باعث نصف شدن سهم ها در صف خرید یا فروش شده است. همین شرایط باعث می شود افراد نتوانند مدت ها پول خود را از بازار بیرون بکشند. به این ترتیب ما دیگر با یک بازار سرمایه استاندارد روبرو نیستیم.

وی افزود: افراد حقیقی و خرد با از بین رفتن خصوصیت نقدشوندگی بازار دلسرد می شوند و مشکل بعدی زمانی پیش می آید که مسئولان سرمایه گذاران بزرگ و حقوقی ها را مجبور به خریدن سهام و یا نفروختن آن کنند. به هر حال با این شرایط سرمایه گذاران بزرگ هم از این بازار دلسرد خواهند شد.

سوری در پایان گفت: ما باید به قوانین استاندارد بازارهای مالی احترام بگذاریم. حمایت های دولت ، سازمان و هر مرجع دیگری باید در جهت رونق ، سلامت، شفافیت و استاندارد کردن بازار باشد نه اینکه بخواهند به صورت دستوری برخی از سهام را با افزایش قیمت روبرو کنند. این شرایط بیشتر از اینکه برای بازار مفید باشد به آن لطمه خواهد زد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها