فارس: وزیر خارجه در واکنش به تصویب قطع برخی از همکاریهای آژانس با ایران، بر پرهیز آژانس از تصمیمات سیاسی تاکید کرد و گفت: البرادعی به عنوان مدیر کل آژانس باید از جایگاه وظایف حقوقی سخن بگوید.
کد خبر: ۱۲۸۴۷۸

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته (پنجشنبه) پس از برگزاری نشست سه جانبه با حضور وزیر امور خارجه چاد و مشاور عالی سیاسی رئیس جمهور سودان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.
خبرنگاری با اشاره به اظهارات چند روز اخیر متکی مبنی بر این که «آژانس نمیتواند براساس قوانین بینالمللی همکاری خود را با ایران قطع کند،» به تصویب قطع برخی از همکاریهای آژانس با ایران پرداخت و موضع ایران را جویا شد که متکی در پاسخ گفت: ما کماکان معتقدیم که آژانس باید در چارچوب وظایف قانونی و حقوقی خود حرکت و از سیاسی شدن و برخوردها و تصمیمات سیاسی پرهیز کند.
متکی افزود: ممکن است مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به عنوان چهرهای بینالمللی ملاحظات و راهکارهای سیاسی در ارتباط با موضوع پرونده هستهای ایران ارائه دهد که در جایگاه خودش هم مورد بررسی قرار گیرد اما زمانی که به عنوان مدیر کل آژانس سخن میگوید باید از جایگاه وظایف حقوقی سخن بگوید.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران مبنای قانونی و حقوقی خودش را داراست، تصریح کرد: نمیتوان با تصمیمات و انگیزههای سیاسی و در حالی که گزارشات مدیر کل و بازرسان آژانس نشانگر عدم انحراف در فعالیتهای هستهای ایران است، اعلام شود که فعالیتهایشان را محدود میکنند یا تصمیم سیاسی دیگری بگیرند.
وی ادامه داد: همان گونه که از سوی برخی مسئولین جمهوری اسلامی مطرح شد چنین اقداماتی میتواند بر همکاریهای متقابلی که بین جمهوری اسلامی به عنوان عضو متعهد آژانس و آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود دارد، تاثیر بگذارد.
متکی خاطرنشان کرد: همان گونه که غیرمتعهدها در نشست خود اعلام کردند شورای حکام و آژانس نباید در همکاری با اعضا برخورد سیاسی کنند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص دیپلماتهای ربوده شده ایرانی در بغداد، با اشاره به ملاقات نماینده صلیب سرخ با پنج مامور کنسولی ایران در اربیل که توسط نیروهای نظامی آمریکایی بازداشت شدهاند، گفت: حال عمومی آنها خوب است و یکی از آنها با خانوادهاش تماس تلفنی داشت.
وی با ذکر این نکته که اعتراض ما نسبت به این اقدام زشت نیروهای آمریکایی ادامه دارد، اظهار داشت: از دولتمردان عراقی که مسئولیت آزادی این افراد بر عهده آنهاست در دیدارهای روزهای اخیر و گفتوگوهای مختلف با وزیر خارجه و نخستوزیر این کشور و سایر مقامات عراقی تسریع در آزادی این افراد و خاتمه این اقدام غیرقانونی آمریکا را خواستار شدیم.
متکی در خصوص «جلال شرفی» دبیر دوم سفارت ایران در بغداد نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم آقای شرفی نیز هر چه سریعتر توسط نیروهای امنیتی عراق آزاد شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این کنفرانس خبری نیز به نشست سه جانبه ایران، سودان و چاد که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه برگزار شده بود، پرداخت و گفت: سفر وزیر خارجه چاد و مشاور عالی سیاسی رئیس جمهوری سودان ضمن این که فرصتی برای جمهوری اسلامی برای بررسی روابط دوجانبه و راههای توسعه این روابط بود، موضوع مسائل فیمابین چاد و سودان نیز براساس توافق قبلی مورد بررسی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در پی مذاکرات روسای جمهور در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در گامبیا و سپس مکاتبات انجام شده با محمود احمدی نژاد به منظور کمک به کاهش برخی مسائل موجود بین چاد و سودان، رئیس جمهور به وزارت خارجه ماموریت داد که این موضوع را پیگیری کنیم.
متکی به دیدارهای جداگانه خودش با روسای جمهوری چاد و سودان در آدیس آبابا (اتیوپی) و پایتختهای دو کشور و دیدار با مصطفی اسماعیل عثمان و احمد الامی اشاره کرد و افزود: در نهایت توافق شد در اجلاس تهران به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم که این مذاکرات در تهران صورت پذیرفت.
وی با بیان این که اراده سیاسی رهبران و مسئولین دو کشور کاهش تنش موجود فیمابین و تقویت اعتماد با توجه به علائق و اعتقادات مشترک، همسایگی و برداشتن هرگونه مانعی در راه توسعه، رفاه و عدالت در دو کشور چاد و سودان اعلام شد، خاطرنشان کرد: این اراده سیاسی برای رفع مسائل فیمابین و مذاکرات چند ساعته مسئولین هیئتها و جلسات کارشناسانه منتهی به بیانیه مشترک مطبوعاتی شد.
وزیر امور خارجه کشورمان برخی از رئوس این بیانیه را از جمله تشکیل جلسه کمیته مشترک سیاسی پیگیری اجرای موافقتنامهها، تاکید طرفین بر هماهنگی در سیاستهای مرتبط با بحران دارفور و مشورت برای اتخاذ تصمیمهای مشترک در جهت تامین منافع دو کشور، فعال شدن کمیته مشترک امنیتی نظامی مربوط به تامین امنیت مرزهای دو کشور، تخلیه تمامی عناصر شورشی و پناهندگان در دو سوی مرز به عمق 70 کیلومتر، جلوگیری از نفوذ عناصر مخالف همدیگر در اردوگاههای پناهندگان و آوارگان در چاد و سودان، تلاش برای توسعه و فقرزدایی از مناطق مرزی مشترک و قدردانی از تلاشهای ایران در جهت ایجاد توافق بین دو طرف را قرائت کرد.
وی همچنین افزود: جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای ارائه خدمات انسان دوستانه و مشارکت در طرحهای توسعهای مناطق مرزی مشترک دو کشور اعلام کرد.
متکی یادآور شد: همچنین قرار شد یک تیم فنی برای انجام مطالعه میدانی در منطقه به چاد و سودان اعزام شود تا در ادامه مشورتها بتوانیم راهکار ملموس جلوگیری از بروز هرگونه تنش احتمالی را مورد بررسی قرار دهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها