نخست‌ وزیر کانادا ضمن محکوم کردن حمله به کلیسای شهر «نیس» فرانسه اعلام کرد که آزادی بیان قطعا حد و حدودی دارد و تروریست‌ها نماینده اسلام نیستند.
کد خبر: ۱۲۸۴۰۰۴

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «جاستین ترودو» نخست‌ وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری درباره سخنان ضد اسلامی رئیس‌ جمهور فرانسه اظهارنظر کرد و هشدار داد، حمله «شنیع» به کلیسای شهر نیس فرانسه، معرف مسلمانان نیست.

همزمان با ادامه مخالفت‌های مردمی در کشورهای اسلامی به سخنان ضد اسلامی رئیس‌جمهور فرانسه و ناآرامی‌ها در برخی شهرهای فرانسه از قبیل «نیس»، نخست‌وزیر کانادا در سخنانی درباره توهین به مقدسات اسلام به بهانه آزادی بیان هشدار داد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا حمله به کلیسای شهر نیس را «شنیع» خواند و محکوم کرد اما هشدار داد که چنین حملاتی معرف و نماینده اسلام و مسلمانان نیست.

نیس فرانسه صبح پنجشنبه هفته گذشته خبرساز شد و در این شهر، مردی مسلح به چاقو در نزدیکی کلیسای «نوتردام» شهر نیس به چندین نفر حمله کرد که در نتیجه آن دست‌کم سه نفر جان خود را از دست دادند و چند تن دیگر زخمی شدند.

درست بیش از دو ساعت از این حمله با چاقو در شهر نیس جنوب فرانسه، نگذشته بود که رسانه‌های محلی از شلیک نیروهای پلیس به یک فرد دیگر مسلح به چاقو در شهر «آوینیون» واقع در جنوب شرقی فرانسه و کشته شدن وی خبر دادند.

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه که در هفته‌های اخیر مواضع شدیدا ضد اسلامی در پیش گرفته و به بهانه «آزادی بیان» از توهین به عالی ترین مقدسات اسلامی شامل پیامبر اعظم حمایت کرده، این دو حمله را «تروریستی» توصیف کرد.

علی‌رغم آنکه موضع‌گیری‌های توهین‌آمیز مکرون علیه اسلام مورد انتقاد کشورهای مسلمان قرار گرفته او بار دیگر و این بار در جریان بازدید از کلیسای «نوتردام» در شهر نیس گفت که یک «ترویست اسلام‌گرا» عامل حمله نیس بوده است.

او با ادبیاتی که یادآور جنگ‌های صلیبی است، افزود: «در بحبوحه این حمله اسلام‌گرایانه، کل کشور ما در کنار شهروندان کاتولیکمان ایستاده است».

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس خبری روز جمعه خود اعلام کرد، حق آزادی بیان از حقوق مهم است و کانادا همیشه «از آزادی بیان دفاع خواهد کرد».

ترودو اما با فاصله گرفتن از سخنان ضد اسلامی مکرون به بهانه «دفاع از آزادی بیان» خطاب به مردم کانادا اعلام کرد که قطعا آزادی بیان بدون حد و حدود و محدودیت‌ نیست.

نخست‌ وزیر کانادا تصریح کرد: «این موضوع تعهدی به خودمان است که با احترام با دیگران اقدام کنیم و عامدانه یا به صورتی غیر ضروری به دنبال آسیب زدن به آنهایی که با هم در یک جامعه و سیاره هستیم، نباشیم. برای مثال، ما این حق را نداریم که در یک سینما پر از مردم، آتش بیافکنیم. همیشه (برای ازادی بیان) محدودیتهایی وجود دارد».

وی افزود: «در یک جامعه تکثرگرا مانند جامعه خودمان (در کانادا) ما به خودمان متعهد هستیم که درباره اثرات کارهایمان روی دیگران به ویژه روی این جوامع (اقلیت‌ها) و ساکنانی که هنوز هم با حجم بالایی از تبعیض مواجه هستند، آگاهی داشته باشیم».

نخست وزیر کانادا البته با محکوم کردن حمله در کلیسای نیس افزود: «این حملات غیرقابل توجیح هستند و کانادا با تمام وجود این اقدامات را محکوم می کند و در کنار دوستان فرانسوی مان قرار دارد که در حال تجربه کردن دوره بسیار سختی هستند».

صحبت‌های ترودو درباره تحولات فرانسه در شرایطی مطرح شده که محکومیت سخنان ضد اسلامی امانوئل مکرون و توهین به مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان در جهان اسلام همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها