ششمین مرز ریلی کشور در مسیر خواف - هرات با ظرفیت ١.٧میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis (مستقل مشترک المنافع)، ترکیه و خلیج فارس به زودی توسط دولت افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۳۷۷۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، پرونده افتتاحیه های دولت در بخش حمل و نقل ریلی اکنون به یکی از مهم ترین و اقتصادی ترین مسیرها یعنی اتصال ریل ایران به افغانستان رسیده است.

سالها بود که توسعه کریدورهای ترانزیتی در دستور کار قرار داشت و در سیاست‌های کلی برنامه ششم مورد تایید قرار می‌گرفت اما در بخش اجرا به فراموشی سپرده می شد.

اما دولت تدبیر و امید در کنار تکمیل و اتصال ٥ مرکز استان به شبکه ریلی، تکمیل و اتصال راه آهن خواف به هرات را در دستور کار قرار داد که اکنون به پیشرفت فیزیکی ٩٩ درصد رسیده است و تا پایان همین ماه یک مرز ریلی جدید به مرزهای جمهوری اسلامی ایران افزوده می‌شود و دو کشور فارسی‌زبان و همسایه (ایران و افغانستان) را از طریق شبکه ریلی به همدیگر متصل می‌کند.

ایران امیدوار است که بتواند از این مسیر ریلی سهم خوبی را از ترانزیت منطقه را ایران کسب کند.

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران روز جمعه به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: این مسیر ریلی بین المللی ظرفیت 1.7 میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis و ترکیه و خلیج فارس را دارد و در عین حال حدود ۳ میلیون تن ظرفیت حمل بار بین صادراتی و وارداتی برای این مسیر تعریف شده است.

وی ادامه داد:مسیر ریلی خواف -هرات مجموعاً ۲۱۸ کیلومتر در چهار قطعه است که قطعه یک و دو این مسیر از خواف تا شمتیغ داخل ایران به طول حدود ۷۶ کیلومتر و قطعه سوم نیز از شمتیغ تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر داخل خاک افغانستان است.

به گفته رسولی قطعه چهارم از روزنک تا هرات است که اکنون ساخت آن توسط مسئولان افغانستان، در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: قطعه‌ای که ساخت آن به پایان رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد، مسیر ریلی خواف تا روزنک است که ۷۶ کیلومتر این مسیر در خاک ایران و ۶۲ کیلومتر آن در خاک افغانستان است. تاریخ افتتاح این مسیر ریلی، آن‌طور که پیش بینی شده برای نیمه دوم آبان است و از روز افتتاحیه هم بهره‌برداری رسمی با مبادله قطارهای باری انجام خواهد شد.

وی افزود: تعداد قطاری که در این مسیر ریلی به کار گرفته می‌شود، بستگی به تقاضای بار و مسافر دارد. قطعاً از روز اولیه افتتاح، امکان تخمین تقاضا وجود ندارد. اکنون با محوریت راه آهن، صاحبان کالا، بازرگانان و بازاریابان که مسئولیت جذب بار را دارند، در حال گفت‌وگو هستند تا برای بهره‌برداری از ظرفیت این مسیر ریلی، حداکثر استفاده بشود.

مرزهای ریلی ایران اکنون کجاست؟

مرزهای ریلی ایران با سایر کشورهای همجوار اکنون به سرخس، رازی، میرجاوه، جلفا و لطف آباد ختم می شود.

ایستگاه سرخس به عنوان ایستگاه مرزی راه آهن ایران با کشور ترکمنستان و نقطه اتصال به شبکه ریلی کشور به کشورهای CIS (مستقل مشترک المنافع) در فاصله ۱۰۴۶ کیلومتری تهران قرار دارد.

ایستگاه رازی به عنوان ایستگاه مرزی راه آهن ایران با کشور ترکیه در فاصله ۹۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد و ایستگاه همجوار این ایستگاه در خاک ترکیه کاپیکوی (Kapikoy) است.

ایستگاه مرزی جلفا به عنوان ایستگاه مرزی راه آهن ایران با جمهوری نخجوان در فاصله ۸۸۵ کیلومتری تهران قرار دارد. حمل و نقل ریلی از طریق این مرز فعلاً به دلیل مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تا نخجوان، بر اساس کنوانسیون SMGS صورت می پذیرد.

مرز لطف آباد در شمال شرقی کشور و استان خراسان شمالی واقع است. این ایستگاه به شبکه ریلی کشور متصل نیست ولی خط عریض (۱۵۳۰mm) کشور ترکمنستان به میزان ۱۵۰۰ متر از نقطه صفر مرزی به داخل کشور وارد شده است. از این مرز حمل و نقل ترکیبی صورت می گیرد. حمل و نقل ریلی از این مرز تابع مقررات SMGS است.

میرجاوه نیز پنجمین مرز ریلی کشور است. این مرز نقطه اتصال شبکه ریلی کشور به پاکستان است. فاصله این ایستگاه تا تهران حدود ۱۶۵۴ کیلومتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها