عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد؛

افزایش مرگ بر اثر انواع مسمومیت‌ها

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۷۵۶۰ نفر در سال گذشته جان خود را بر اثر انواع مسمومیت از دست داده‌اند که نسبت به سال ۹۷، حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۸۲۶۳۸

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از فارس، کامبیز سلطانی نژاد همزمان با آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت ها با بیان اینکه بررسی آماری مسمومیت های منجر به فوت در هر کشور به عنوان یکی از شاخص های مهم سیاست گذاری و برنامه ریزی های بهداشتی و درمانی صورت می گیرد، گفت: در ایران، مرجع رسمی اعلام آمار مربوط به مرگ های غیرطبیعی از جمله مرگ در اثر بروز انواع مسمومیت ها از جمله مسمومیت در اثر عوامل دارویی و شیمیایی و سوء‌مصرف مواد، سازمان پزشکی قانونی کشور است.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۷۵۶۰ نفر در سال گذشته جان خود را بر اثر انواع مسمومیت از دست داده‌اند که نسبت به سال ۹۷، حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور میزان مرگ ومیر ناشی از انواع مسمومیت های دارویی و شیمیایی در سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: کل متوفیان بر اثر مسمومیت ها در سال گذشته، ۷۵۶۰ نفر(۶۰۰۶ مرد و ۱۵۵۴ زن) است، که نسبت به تعداد کل مسمومیت های منجر به فوت در سال ۱۳۹۷ در حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

سلطانی نژاد افزود: در سال ۱۳۹۸، ۲۵۳۰ مورد فوت در اثر مسمومیت های ناشی از عوامل دارویی و شیمیایی و ۵۰۳۰ مورد در اثر مسمومیت و یا سوء مصرف ناشی از الکل ها، مواد مخدر، محرک و توهم زا گزارش شده است.

مرگ ۷۸۴ نفر براثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال ۹۸

به گفته سلطانی نژاد، مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال ۹۸ منجر به فوت ۷۸۴ نفر ( ۵۹۰ مرد و ۱۹۴ زن) شده است.

دبیر علمی انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران با اشاره به آمار مرگ و میر براثر مسمومیت حاد با سموم دفع آفات، گفت: آفت کش هایی از قبیل انواع سموم حشره کش، قارچ کش، جونده کش ، نماتد کش، علف کش و غیره به جز فسفید آلومینیوم و روی، منجر به فوت ۱۸۵ نفر (۱۳۸ مرد و ۴۷ زن) شده است، که نسبت به سال ۱۳۹۷، تغییر معنی داری نداشته است.

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف متانول با شیوع کووید ۱۹

وی افزود: متاسفانه از اسفند سال ۹۸ و همزمان با بروز همه گیری کووید ۱۹ در کشور، به علت مصرف فرآورده های الکلی و مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول و یا مصرف متانول به علت اطلاع رسانی نادرست در شبکه های مجازی و انتشار اخبار و اطلاعات جعلی در خصوص مصرف خوراکی و یا غرغره نمودن الکل جهت پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، منجر به بروز همه گیری و مرگ و میر ناشی از مسمومیت با متانول به طرز بی سابقه ای در بسیاری از استان های کشور شد. این امر لزوم توجه به راهکارهای اطلاع رسانی علمی ودرست، پیشگیری و مبارزه با سوء مصرف مشروبات الکلی در کشور را بیش از پیش نشان می دهد.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: مسمومیت با متانول طی سال گذشته سبب مرگ ۴۷۸ نفر (۴۱۴ مرد و ۶۴ زن) شده است، که نسبت به کل موارد مسمومیت منجر به فوت در اثر متانول در سال ۱۳۹۷ ( ۱۸۸ مورد مرگ)، بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته است.

به گفته وی، مسمومیت با سیانور نیز ۴۸ نفر (۳۴ مرد و ۱۴ زن) را به کام مرگ کشانده که نسبت به سال قبل، کاهش ۱۲.۷ درصدی را نشان می دهد.

کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مسمومیت حاد و یا سوءمصرف داروها و مواد مخدر نیز در سال گذشته منجر به فوت ۳۲۰۵ نفر شده است که ۸۴.۴ درصد آن ها مرد و ۱۵.۶ درصد آن ها زن بوده اند. این میزان در مقایسه با سال قبل، کاهشی در حدود ۱۰درصد را نشان می دهد.

متادون پیشتاز بیشترین مرگ براثر مسمومیت با داروها و مواد مخدر

به گفته وی، در میان مسمومیت های منجر به فوت در اثر داروها و مواد مخدر، متادون با ۱۶۰۱ مورد بیشترین سهم را در بروز مرگ ناشی از مسمومیت و سوء مصرف داروها و مواد مخدر داشته است. در ضمن ترامادول در این مدت، منجر به ۲۶۹ مورد فوت شده است.

دبیر انجمن سم شناسی ایران خاطرنشان کرد: مسمومیت حاد با مواد محرک و توهم زا (از جمله مت آمفتامین یا شیشه) نیز سبب مرگ ۲۰۷ نفر (۱۸۳ مرد و۲۴ زن) شده است. که در مقایسه با سال قبل، کاهشی در حدود ۳۷ درصد را نشان می دهد.

۳ استان با بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج

این متخصص سم شناسی و مسمومیت ها با اشاره به اینکه در پنج ماه نخست سال جاری ۳۱۸ مورد فوت در اثر مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) در کشور گزارش شده است، عنوان کرد: مسمومیت های منجر به فوت ناشی از قرص برنج به ترتیب در استانهای تهران (۲۲۰ مورد)، مازندران (۱۲۲ مورد)،گیلان (۸۵ مورد)، بیشترین و استان های هرمزگان و بوشهر(هر استان ۱ مورد)، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان(هر استان با ۲ مورد) کمترین موارد فوت ناشی از مسمومیت با این سم را ثبت کرده‌اند.

اول تا هفتم آبان به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده و امسال هم پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با ‌شعار «پیشگیری از مسمومیت در همه‌ گیری کرونا، با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها