یکی از مفاهیم مهم در معاملات بورس که باید در خصوص آن شناخت و اطلاعات کافی داشته باشید، صف خرید و صف فروش سهام است
کد خبر: ۱۲۸۱۶۵۴

صف فروش چیست ؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل لرن بورس ، صف فروش سهام زمانی شکل می گیرد که به دلایلی ارزش سهام افت پیدا کرده و عده فروشندگان بیشتر از عده خریداران باشد. همچنین در حالتی که فروشندگان یک سهام خاص به ارائه سهم پرداخته و خریداری برای آن در کار نباشد، به اصطلاح می گویند که سهام صف فروش دارد.

در این حالت نیز فروشندگان سهم خود را به پایین ترین میزان مجاز در دامنه نوسان آورده و به این شکل خریداران را به خرید آن سهم ترغیب می کنند.

تشکیل صف فروش به زمانی گفته می شود که میزان عرضه بیش از تقاضا شده و سهامداران یک نماد بورسی خاص، در گروهی بزرگ نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

در این زمان کمتر بودن تقاضا از عرضه، باعث تشکیل صف فروش خواهد شد. صف فروش نیز در نقطه تقابل صف خرید، معمولا در کف قیمت بازه روزانه، قرار خواهد داشت.

هر اندازه که میزان نقد شوندگی سهم ها بالاتر باشد، حجم شکل گیری صف خرید سهم یا صف فروش سهم کمتر شده و معاملات آن از هر دو سو در جریان خواهند بود.

زمانی که میزان نقد شوندگی سهمی بالا است، به حتم میزان معاملات آن بیشتر بوده و همیشه خریداران و فروشندگانی برای آن وجود دارند و این از تشکیل صف خرید و صف فروش سهام جلوگیری خواهد کرد.

دلایل شکل گرفتن صف فروش سهم

اما دلایل شکل گرفتن صف سمت فروش سهمی خاص کدامند؟ صف فروش به واقع زمانی شکل می گیرد که وضعیت سهام رو به افول گذاشته و متقاضیان زیادی ندارد.

 

صف فروش چیست و چگونه تشکیل می شود ؟

در این شرایط دارندگان آن سهام خاص، برای فروش سهم های در اختیار خود به عرضه پرداخته و ترجیح می دهند که هر چه سریع تر سهم در اختیار خود را به نقدینگی تبدیل سازند. اما از آن جایی که وضعیت سهام به دلایل زیر، چندان مثبت و روشن نیست، خریداران کم بوده و اجازه تشکیل صف فروش سهم را می دهند.

  • انتشار اخبار با بار منفی در خصوص شرکت ارائه دهنده سهم
  • زیان ده شدن شرکت ارائه دهنده سهم
  • کاهش سرمایه
  • منفی شدن سود
  • تعدیل EPS به سمت منفی
  • سفته بازی در معاملات سهام

و …

در نظر داشته باشید که صرف تشکیل صف فروش، به معنای آن نیست که باید شما نیز به صف فروشنده ها پیوسته و سریعا سهام خود را به فروش برسانید و یا برعکس سریعا برای خرید اقدام کنید.

برخی از سهامداران بر این باور هستند که با تشکیل صف فروش، قیمت به کف رسیده و بهترین موقع برای ورود به آن سهام است. در حالی که در بسیاری اوقات این تشکیل صف فروش، چندین روز پیاپی به طول انجامیده و موجب کاهش قیمت بیشتر سهام می شود. در این حالت با خرید در روز اول تشکیل صف، روزهای بعد متضرر خواهید شد.

تشکیل صف سمت فروش نیز به طور حتم مساوی با آن نیست که آن سهم خاص به سمت زیان دهی شدید پیش می رود. برخی اوقات انتشار شایعات منفی در خصوص یک سهم خاص، باعث می شود که دارندگان آن اسیر شایعات شده و در صف سمت فروش آن سهم قرار بگیرند.

بنابر این توصیه می شود که همیشه معاملات خود را بر مبنای محاسبات علمی و اطلاعات موثق انجام داده و به شایعات منتشر شده در کانال های تلگرامی یا سایر فضاهای مجازی بدون پشتوانه رسمی، توجه نکرده و یا حداقل با استناد به آن ها تصمیم گیری های جدی در بازار بورس نداشته باشید.

معمولا مشتری های حقیقی رفتارهای هیجان زده ای در بازار بورس از خود نشان داده و با ردیابی صف های خرید و فروش، تصمیمات آنی اتخاذ می نمایند. به یاد داشته باشید که طبق اطلاعات فوق، هرگز نباید از این مسیر به تصمیم گیری در خصوص خرید و فروش سهام خود بپردازید و صرف تشکیل صف خرید و  فروش سهام، ملاکی برای تصمیم گیری در خصوص خرید و فروش سهم در اختیار شما نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها