یک شب سرد زمستانی است. ستاره های پرنور صورتهای فلکی زمستانی در آسمان بالای سرتان سوسو می زنند. ماه شب چهارده با نوری نقره ای رنگ می درخشد...
کد خبر: ۱۲۷۸۹۳
ناگهان ماه نقره فام رنگ خود را از دست می دهد؛ تیره می شود و رنگ سرخی آن را می پوشاند... شما نظاره گر یک «ماه گرفتگی» یا «خسوف» هستید.
بامداد سیزدهم اسفند امسال ، آسمان با به نمایش گذاشتن خسوفی زیبا به پیشواز نوروز می رود.

حدود 500 سال پیش ، کشتی کریستف کلمب در چهارمین سفر خود به سرزمین های ناشناخته در جامائیکا به گل نشست. قایقها شکسته بودند و ذخیره غذایی گروه به پایان رسیده بود؛ تنها یک راه برای زنده ماندن وجود داشت: کمک گرفتن از افراد بومی. اما بومیان از دادن غذا به آنها خودداری می کردند. کریستف که برای راهیابی در طول سفرهایش با آسمان بخوبی آشنا شده بود و از زمان رخداد پدیده های نجومی اطلاع داشت ، از بومیان آن سرزمین دعوت کرد که در شب 29 فوریه 1504 م دور هم جمع شوند. در آن شب کریستف به آنها گفت که خدایان به علت رفتار نامناسب آنها با کریستف و همراهانش از آنها ناراضی اند و بزودی نارضایتی خود را به آنها نشان خواهند داد. ناگهان ، در کمال تعجب بومیان ، ماه که تا آن زمان با نور نقره ای رنگ خود در آسمان می درخشید ، رفته رفته تاریک و تاریک تر شد و رنگ نقره ای اش به نوری سرخ رنگ تبدیل شد. بی شک پیش از آن بومیان پدیده «ماه گرفتگی» را دیده بودند ، اما آن را قدرت نمایی خدایان می دانستند و در آن زمان نیز بسیار ترسیدند ؛ آنها از کریستف طلب بخشش کردند و از او خواستند به خدایان بگوید که ماه را به شکل نخستینش درآورند ؛ این گونه کریستف جان خود و همسفرانش را با پدیده ای طبیعی ، که اکنون همه ما آن را بخوبی می شناسیم ، نجات داد.
اگر به تاریخ گرفتهای ماه و خورشید در زمانهای گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از آنها با رخدادهای مهم تاریخ بشر همزمان بوده اند. برای مثال ماه گرفتگی 28 آگوست 413 پیش از میلاد مصادف بود با محاصره شهر سیراکیوس (Syracuse) در ایتالیا و خورشید گرفتگی 3 آگوست 431 پیش از میلاد با یکی از جنگهای جنوب یونان مصادف بود.
در آن زمان مردم عادی اطلاعات دقیق علمی درباره گرفتهای خورشید و ماه نداشتند و نمی توانستند این پدیده ها را پیش بینی کنند ؛ به همین علت هنگام رویارویی با چنین پدیده هایی ترس وجود آنها را فرا می گرفت و منجر به انجام کارهای عجیبی از سوی آنها می شد. اما از طرف دیگر دانشمندان و متفکران با هر بار رصد چنین پدیده هایی به حقایق علمی جدیدی دست می یافتند. یونانیان باستان با مشاهده سایه زمین روی ماه که دایره ای شکل بود ، استدلال کردند که زمین کروی شکل است. اکنون نیز همچنان منجمان سراسر دنیا با مشاهده این پدیده ها محاسبات علمی فراوانی انجام می دهند. اما در کنار آنها ، دیگر مردم عادی با دیدن چنین پدیده هایی حیران و متعجب نمی شوند و ترس و وحشت آنها را فرانمی گیرد ؛ بلکه اکنون رصدگران آماتور با پیش بینی دقیق چنین پدیده هایی به نظاره آنها می نشینند و با رصد و عکاسی ، از آنها لذت می برند.
ماه گرفتگی چه زمانی رخ می دهد؛ زمانی که ماه ، زمین و خورشید در یک خط قرار می گیرند و زمین در بین آن دو است ، ماه در سایه زمین پنهان می شود و زمین مانع رسیدن نور خورشید به ماه می شود. برای ساکنان فرضی ماه در این زمان ، خورشید پشت زمین پنهان می شود. با این تعریف ممکن است به نظر برسد هر ماه ، زمانی که زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و در واقع ماه ، کامل است ، باید شاهد ماه گرفتگی باشیم ؛ پس چرا این گونه نیست و هر ماه ، ماه گرفتگی نداریم؛ مدار ماه به دور زمین منطبق بر مدار زمین دور خورشید نیست ؛ یعنی ماه ممکن است نسبت به راستای زمین خورشید زاویه داشته باشد و با آنها در یک صفحه قرار نگیرد. به همین علت هربار که ماه به حالت بدر می رسد ممکن است از بالا یا پایین سایه زمین عبور کند و درون آن قرار نگیرد و ما شاهد گرفت ماه نباشیم. ماه گرفتگی تنها زمانهایی رخ می دهد که ماه در صفحه زمین خورشید قرار داشته باشد و وارد سایه زمین شود.
فرض کنید روی ماه ایستاده اید ؛ ماه جوی ندارد که نور خورشید در آن پخش شود ، به همین علت از آنجا آسمان ، حتی با وجود قرص نورانی خورشید در آن ، سیاه رنگ دیده می شود و همزمان با دیدن خورشید در آسمان ، شما می توانید از دیدن ستارگان و صورتهای فلکی لذت ببرید. در همین حال که به آسمان شگفت آور ماه در بالای سر خود می نگرید ناگهان قرص خورشید در پشت سیاره مادرتان ، زمین ، پنهان می شود. از دید شما ، خورشید کوچکتر از زمین است ، به همین علت بسادگی پشت زمین پنهان می شود. در همین حال ناگهان متوجه می شوید خاک و سنگ زیر پاهایتان رنگ سرخ به خود می گیرند...
درخشش ماه به علت بازتاب نور خورشید از سطح ماه است. هنگام ماه گرفتگی ، ماه در سایه زمین پنهان می شود و نوری از خورشید به سطحش نمی رسد ؛ به همین علت در نگاه اول تصور می شود که در ماه گرفتگی ، ماه باید کاملا تیره و از دیدها پنهان شود، اما این اتفاق نمی افتد ؛ هنگام ماه گرفتگی ، ماه به رنگ سرخ تیره دیده می شود ؛ زمانی هم که روی ماه ایستاده بودید و خورشید پشت زمین پنهان شد ، زیر پاهایتان قرمز رنگ شده بود... چرا چنین اتفاقی می افتد؛ نور خورشید زمانی که به جو زمین می رسد ، در جو پخش می شود و حتی به بخشهایی از جو که در جهت مخالف نور خورشید هستند نیز می رسد. بازتاب این نور روی ماه ، موجب می شود هنگام ماه گرفتگی ، ماه به طور کامل تاریک نشود. نور سرخ ، که انرژی کمتری نسبت به نور آبی دارد ، بهتر در جو زمین پخش می شود، به همین علت رنگ نوری که در هنگام گرفت از زمین به ماه می رسد و بازمی تابد، سرخ رنگ است.
امسال در صبحگاه 13 اسفند در ایران شاهد ماه گرفتگی کامل با همه مراحل آن هستیم. ساعت 23:46 دوازدهم اسفند ، یعنی دقایقی پیش از آغاز روز سیزدهم ، ماه وارد نیم سایه زمین می شود. در این زمان ، از شدت نور ماه کمی کاسته می شود. ساعت 1 بامداد سیزدهم اسفند ، ماه ورودش را به تمام سایه زمین آغاز می کند ؛ تا ساعت 2:13 تمام قرص ماه وارد سایه شده است و رنگ سرخ آن در این هنگام بخوبی پیداست. یک ساعت و 15 دقیقه دیگر ، یعنی ساعت 3:28، ماه به لبه دیگر سایه می رسد و تا 4:41 به طور کامل از آن خارج می شود. در این مدت فرصت دارید از ماه سرخ گون در کنار ستاره ها و مناظر زیبای زمینی عکس بگیرید یا بسادگی از دیدن آن لذت ببرید.
پس از ماه گرفتگی کلی سال 1379 ، این ماه گرفتگی بهترین خسوف کلی قابل مشاهده از ایران است... پس آن را از دست ندهید.


آیرین شیوایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها