توضیحاتی درباره کارگزاری های بورس اوراق بهادار

کارگزاری چیست و چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

افراد زیادی هستند که قصد شروع فعالیت در بورس را دارند ولی متاسفانه نمی دانند که از کجا باید شروع کرده و آشنایی با اصطلاحات اولیه دنیای بورس ندارند و نمی دانند کارگزاری چیست.
کد خبر: ۱۲۷۸۰۷۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بورس فردا ، انتخاب یک کارگزاری و ثبت نام و تکمیل احراز هویت در کارگزاری و سامانه سجام از اولین مراحل فعالیت در بورس هستند. وجود کارگزاری های متفاوت افراد را شاید کمی گیج کند که کدام یک از کارگزاری ها بهترین کارگزاری در بورس هستند؟ در ادامه مفاهیم: کارگزاری بورس، کارگزار (Broker) در بورس، ویژگی های یک کارگزاری خوب، گام های ثبت نام در بورس، کد سهامداری، سامانه معاملات آنلاین و آفلاین، صندوق سرمایه گذاری و سبد گردانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

کارگزاری بورس چیست و کارگزار (Broker) در بورس کیست؟

همانطور که میدانید بورس فضایی برای سرمایه گذاری است که با خرید و فروش سهام همراه است  اما نه به این صورت که  هر سرمایه گذار بتواند سهام را مستقیما خودش بخرد و از حساب بانکی شخصی‌اش پرداخت کند. بلکه به این صورت است که واسطه‌ای به اسم کارگزاری وجود دارد که می­تواند یک بستر امن و راحت تر را برای مبادلات فراهم آورد. معنی کارگزاری به زبان ساده این است که کارگزاری­‌ها در اصل شرکت­هایی هستند که پل ارتباطی میان سرمایه­‌گذاران و شرکت بورس و اوراق بهادار را ایجاد می­‌کنند و  هر شخص برای شروع سرمایه‌­گذاری در بورس نیاز دارد که ابتدا در یک کارگزاری ثبت نام کرده و از طریق آن اقدام به خرید و فروش سهام و سرمایه­‌گذاری در بورس کند. گارگزار در لغت به معنای برقراکننده و انجام‌دهنده کار است. جالب است که بدانید همین شرایط برای شرکت ها هم وجود دارد که هر شرکتی نمیتواند به سادگی و بدون داشتن مجوز های لازم شروع به فروش سهام خود کند بلکه باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند.

شاید برایتان سوال باشد که آیا می شود بدون کارگزاری در بورس فعالیت کرد؟ قطعا پاسخ منفی است چرا که رابطه کارگزاری و بورس دقیقا مانند رابطه ی بانک و افرادی میماند که قصد سپرده گذاری دارند. پس شما بدون ثبت نام در کارگزاری نمی توانید وارد عرصه بورس شوید.

کارگزاری چیست و چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

آیا میشود بدون کارگزاری سهام بخریم؟

اگر سهامی را خرید کرده اید و یا شنیده اید که فردی سهامی را بدون استفاده از کارگزاری خریده است و یا شخص با مراجعه مستقیم به شرکتی، سهام آن را خریداری کرده است. آن شرکت زیر نظر سازمان بورس فعالیت نمی‌کند طبیعتا خرید و فروش آن سهام پشتوانه قانونی ندارد و به همین دلیل ممکن است سرمایه گذاران را بعد از مدتی به درد سر بیاندازد. کارگزاری های بورس چه خدماتی ارائه می‌دهند و وظیفه آن ها چیست؟ کارگزاری ها می بایستی اطلاعات دقیق (ارائه اطلاعات لحظه به لحظه و تغییرات بازار بورس ) را در اختیار سرمایه گذاران قرار بدهند تا سرمایه‌گذاری برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم شود تا افراد یا نهادها بتوانند سهام شرکت های مختلف را خرید و فروش کنند.

چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

پاسخ صریح و کوتاه به این سوال این است که شما باید با مشخص کردن نیاز های خود کارگزاری مناسب را انتخاب کنید پس طبیعتا انتخاب بهترین کارگزاری از میان تمام کارگزاری های موجود بورس برای هر فردی فرق می کند. به طور مثال برخی از کارگزاری ها بیشتر روی خدمات دهی به مشتریان حقوقی تمرکز دارند و برخی دیگر برای سرمایه گذاران حقیقی وقت و انرژی بیشتری می گذارند .بدین دلیل برای انتخاب کارگزاری با در نظر گرفتن این موضوع به شما کمک می کند تا کارگزاری با شرایط و خدمات مناسب خودتان را پیدا کنید.

ویژگی های یک کارگزاری خوب چیست؟

  • کارگزاری باید در دسترس باشد (به این منظور که که در شهر محل سکونت شما و هم شعبی فیزیکی داشته باشد و امکان دسترسی به آن آسوده باشد)
  • گارگزاری باید معتبر و قابل اعتماد باشد (برای این امر به سادگی می توانید با سر زدن به سایت بورس اوراق و بهادار و دیدن شرکت‌های معتبر در آنجا)
  • گارگزاری باید سامانه معاملات بر خط (آنلاین و آفلاین) داشته باشد. (بهتر است که  مجهز به بیش از یک یا چند سامانه آنلاین باشد که اگر زمانی یکی از سامانه‌ها به مشکل خورد یا دچار قطعی شد، بتوان با استفاده از سامانه ­ی دیگر، معامله مورد نظر را انجام داد.)
  • کارگزاری باید خدمات قابل توجهی را در حوزه‌­های مختلف ارائه دهد
  • تخفیف کارمزد و خدمات اعتباری
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • خدمات مشاوره و آموزش
  • پشتیبانی مناسب
  • وصول راحت وجه برداشتی
  • سرعت بالای سامانه آنلاین
  • تسهیل خرید «عرضه اولیه»
  • در آخر شما میتوانید با مطالعه گزارشات کارگزاری ها در سایت سازمان بورس مناسب ترین کارگزاری را نسبت به نیاز های خودتان انتخاب کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها