فرماندهان و روسای راهنمایی و رانندگی و پلیس راه کشور صبح دیروز مطابق یک رسم و عادت سالانه گردهم آمدند تا به بررسی وضعیت ترافیک و شرایط حمل و نقل جاده ای و شهری و مشکلات آن بپردازند.
کد خبر: ۱۲۷۷۲۹

در این جلسه ، فرمانده نیروی انتظامی بار دیگر این خبر را تکرار کرد که هر سال در حوزه تصادفات ، یک زلزله بم رخ می دهد. یعنی هر سال رانندگی ایرانیان ، مساوی است با یک فاجعه !فرمانده نیروی انتظامی در این جلسه این خبر را تکرار و آمار تکراری دیگری را نیز اعلام کرد: 27هزار کشته و 10برابر این رقم مجروح و 9میلیارد دلار خسارت در سال که حاصل تصادف در رانندگی است.
اگر به گفته فرمانده نیروی انتظامی ، شمار کشته های سالانه حاصل از رانندگی ، برابر با سالی یک زلزله در ابعاد زلزله بم است ، 9میلیارد دلار خسارت آن نیز برابر با رقم در نظر گرفته شده ، برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده در کشور است که میزان آن نیز 6میلیارد دلار است. با وجود این ، همه ساله شاهد تکرار تصادفات رانندگی و تکرار رقم کشته ها و مجروحان تصادفات و حتی افزایش آن هستیم.
صحبت های دیروز سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش فرماندهان راهنمایی و رانندگی و پلیس راه ، تنها به تکرار شمار کشته های رانندگی محدود نبود.
وی این جمله را نیز تکرار کرد که 65درصد حوادث رانندگی در 30کیلومتری شهرها رخ می دهد و 85درصد حوادث نیز در روز اتفاق می افتد.او همچنین اعلام کرد: در سال 1370یک میلیون خودرو در کشور وجود داشت ، اما اکنون 8.5میلیون خودرو کشور وجود دارد و این تعداد تا 10سال دیگر به 20میلیون خودرو خواهد رسید.
به این ترتیب فرمانده نیروی انتظامی یک بار دیگر به صورت تلویحی از تعداد خودروهای کشور و نامتناسب بودن آن با معابر شهری و برون شهری انتقاد کرد و ذهن مخاطبان سخنان خود را برای این برداشت بازگذاشت که چه بسا افزایش تعداد خودروها عاملی برای افزایش تعداد تصادفات و کشته های حاصل از آن است ؛ اگرچه به این موضوع نیز اشاره کرد که ما نمی خواهیم مردم ایران از دستیابی به خودرو به عنوان یک شاخص مهم در ارزیابی رفاه اجتماعی و رشد اقتصادی محروم شوند.
عالی ترین مقام نیروی انتظامی کشور که بخوبی به زبان آمار، ارقام و اطلاعات مربوط به این حوزه مسلط به نظر می رسد، در این باره سخنی به میان نیاورد که با وجود افزایش سالانه تعداد خودروها و به رغم تمام تلاشهایی که از سوی نیروی انتظامی برای کاستن از «زلزله های مرگبار هر ساله در جاده ها» صورت می گیرد و با وجود تاکید بر فرهنگ سازی برای خوب راندن در جاده ها و شهرها، باز هم سرعت وقوع این فاجعه ها با سرعت تولید و افزایش تعداد خودروها برابری می کند و یا از آن پیش می افتد؛
البته پاسخ این پرسش نیز پیش از این داده شده است . این پاسخ را می توان این گونه نوشت : تمام بار این مسوولیت بر عهده ماموران انتظامی نیست و همان گونه که در مدیریت ترافیک شهری مانند تهران ، بنا به اعلام مسوولان 15سازمان و نهاد دولتی دخالت دارند و متولی هستند، در مقوله امنیت جاده ای نیز سازمان های متعددی دخیل هستند.
آنچه در این میان همچنان عنصر شناخته شده ، مهم و موثر برای کاستن از تعداد فاجعه است ، هماهنگی و همکاری بین سازمانی است که به نظر می رسد نبود آن ، کار را در جاده ها به تکرار زلزله بم ، آن هم به صورت سالانه کشانده و در تهران نیز برابر اعلام سردار اسماعیل احمدی مقدم ، حمل و نقل درون شهری را به بن بست کشانده است.
فرمانده ناجا بر آنچه از قول خبرگزاری ایسنا مخابره شد، آب پاکی را روی دست شهروندان تهرانی ریخت و گفت: در بحث ترافیک تهران به بن بست رسیده ایم و باید فکر جدیدی در این خصوص کرد، و اگر نه در بن بست ترافیک به بحران می رسیم.
او گفت طرح زوج و فرد کردن خودروها در تهران نیز نفس های آخر را می کشد.او که در سخنانش پس از اعلام «آنچه در جاده ها عیان است»، به داخل شهر تهران رسید، از آنجا نیز به سایر شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: شهرهای بزرگ کشور نیز تقریبا از خودرو اشباع شده است و دیگر احداث پل و تونل چاره ساز نیست.
گرچه این جمله سردار با جمله بعدی اش که سرعت توسعه زیرساخت های حمل و نقل بسیار پایین و سرعت تولید خودرو بسیار بالاست ، تعدیل شد، اما پاسخ به این پرسش بسیار مهم است که «آن فکر دیگر چیست؛»
فرمانده نیروی انتظامی پس از طرح این هشدار، به سراغ خبرهای روزمره حوزه راهنمایی و رانندگی رفت ، از جمله این که اعلام کرد: متاسفانه امروز چراغ قرمز برای موتورسیکلت ها اعتبار ندارد که لازم است هر چه سریعتر در این خصوص اقدامی شود.
سردار احمدی مقدم در حاشیه این مراسم همچنین در خصوص بیمه نامه شخص ثالث گفت: بر اساس مصوبه مجلس ، بیمه های تجاری در سال آینده مکلف شده اند 5درصد از دریافتی های خود را برای بهبود ترافیک ، تخفیف دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها