در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش که برای تبریک روز پزشک به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت آمده بود، اظهار داشت: اعتقاد دارم پزشکانی که به عنوان مدافعان سلامت در سرحد عاشقی به شهادت رسیدند، دست پروردگان آموزگاران صدیقی هستند که آنها را در دوره های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه تربیت کرده اند.
وی ادامه داد: همواره اعتقاد داشته ام که آموزش و پرورش، پایه گذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعه یافتگی حرکت می کند یا خیر، نباید اتوبان ها، کارخانه ها و چاه های نفت آن را ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آن چه کسانی روی نیمکت ها نشسته اند و در آن کشور چقدر دانش آموزان روح جستجو گر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب کرده اند.
نمکی افزود: قطعا توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته می شود، از اولین روزهای مدرسه شکل می گیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط، خیلی چیزها را فرا می گیرد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد کنیم باید در مدارس سرمایه گذاری کنیم، قوی ترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب کنیم، بهترین حقوق را به آنها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسان ها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.
دکتر نمکی اضافه کرد: خیلی از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسان ها آموخت. معتقدم خیلی وقت ها فقط حافظه دانش آموزان را پر می کنیم و در آموزش و جامعه محور تربیت کردن، نقصان هایی داریم. در خیلی از کشورهای دنیا، روز اول کودکان را برای آموزش ترافیک به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس می برند.
وی تاکید کرد: مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز کند و امروز با توجه به فرزند سالاری در خانواده ها، یک دانش آموز می تواند در نظام سلامت، یک پیام آور سلامت باشد چون امروزه دیگر کودکان و دانش آموزان، رستورانها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی می کنند.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در کشور، گفت: در رعایت پروتکل ها، بایدها و نباید هایی که باید اجرا می شد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیت های این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.
دکتر نمکی تاکید کرد: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم می توانیم از اینکه دانش آموزان از تحصیل دور می مانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مشکلات ناشی از بیماری می شوند. روزهای اول اگر می گفتند که کودکان کمتر به این ویروس مبتلا می شوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، کودکان را هم ممکن است گرفتار کند.
وی تصریح کرد: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم گیری می دهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری، تلاش کنیم.
وزیر بهداشت بیان داشت: طرح هایی را در وزارت بهداشت برای مدارس آغاز کرده ایم که از نمونه های آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به عنوان پایلوت آغاز کردیم و نیت ما این بود که دندان های یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی که دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی کنیم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش باشیم.
دکتر نمکی با بیان اینکه طرح نماد یا نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزی یکی از طرح های مهم برای دانش آموزان است، افزود: این طرح یکی از زیباترین طرح هایی بود که در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا کرد و در قالب آن، بهداشت روان دانش آموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدید کننده سلامت آنها مانند تغذیه و چاقی را می توان پایش و مراقبت کرد.
وی گفت: امروز نگران شیوه زندگی دانش آموزان در مدارس هستیم. معتقدیم که پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را باید از مدارس آغاز کنیم نه زمانی که آنها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه می توانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانش آموزان بیاموزیم و آن را جزء لاینفکی از زندگی شان کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: امروز مشخص شده کودکان و نوجوانانی که دچار کووید 19 می شوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا 10 برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامه ای مدون و منظم پیش ببریم قطعا به کاهش آسیب های ناشی از کووید 19 در گروه دانش آموزان، کمک کرده ایم.
دکتر نمکی یادآور شد: قطعا در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانواده ها اضطراب داشته باشند. یقینا تک تک دانش آموزان، فرزندان و نوه های ما هستند و قطعا تلاش می کنیم تا هیچ کدام از آنها دچار مشکلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت اخیرا اشاره کرده که کشورها، افزایش بزهکاری های اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانش آموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند.
وی افزود: اگر بتوانیم با آمیزه ای از آموزش های مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانواده ها برای اینکه فرزندان شان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمی آید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی که داوطلبان گذرانده اند، لحظاتی بود که آنها در جلسه کنکور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد.
وزیر بهداشت گفت: بنظر می رسد بهتر است بجای اینکه در دانشگاه ها ظرفیتی را ایجاد کنیم که مراقبین بهداشت مدارس را تربیت کنیم، بهتر است از ظرفیت کارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده کنیم. از سه دهه پیش که در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم، اعتقاد داشتم که نیروهای بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت کودک یا مدرسه تربیت شوند، بلکه باید چند وجهی فعالیت کنند.
نمکی تاکید کرد: بهداشت یک پدیده بهم پیوسته است و نمی توان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفکیک کرد. اگر کارشناسان عمومی را با طی دوره های آموزشی کوتاه مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت کنیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد