در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

گشایش اقتصادی به تولید سلطان بشکه نفت منجر نشود!

یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره بسته جدید اقتصادی که دولت مد نظر دارد گفت: با یک بسته و یا یک سیاست مجزا نمی توان گشایش اقتصادی ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۲۷۳۶۶۵

البرت بغزیان در گفتگو با جام جم انلاین این کار می تواند گوشه ای یا بخشی از این سیاست ها باشد و من در کنار آن سیاستی ندیده ام و نمی توان از این مورد انتظار معجزه داشت. ما می خواهیم کسری بودجه دولت را از منابع داخلی مان تامین کنیم تا به استقراض متوسل نشود ولی این طرح باید در کنار خود سیاست های همراه کننده ای داشته باشداز جمله تثبیت نرخ ارز تا بتواند برای دو سال آینده بازدهی این اوراق را تضمین کند.
 
وی در ادامه این سوال افزود: بحث خارجی نیز وجود دارد و ما کماکان دچار تحریم هستیم. بنابراین معلوم نیست فروش نفت در این زمان اتفاق بیفتد یا خیر؟ مساله دیگر، عدم بازدهی است که جذابیتی ایجاد نمی کند. نکته قابل توجه این است که آیا وزارت نفت و اقتصاد به تعهدهای خود عمل خواهند کرد یا خیر؟ حرکتی که وزارت نفت در روز معرفی گشایش داشت و با عرضه مستقیم بسته دوم که پالایشی ها بود مخالفت کرد و گفت مخالف انجام این شیوه است و این نکته با ماجرای معرفی بسته گشایش اقتصادی همراه شد و عدم هماهنگی را نشان داد.
 
بغزیان تصریح کرد: باید قبل از ارائه طرحی ابتدا نظر مساعد وزرای اقتصادی گرفته شود و با وزارتخانه های اقتصادی هماهنگ باشیم. این حرکت موجب نگرانی است در حالیکه اگر وزارت نفت این اعتقاد را داشت نفت را در بورس کالا و بورس انرژی عرضه می کرد. امروز چه تضمینی وجود دارد که دولت در عرضه از حمایت وزیر نفت برخوردار باشد؟! این بسته تا اینجا طرح خوبی است ولی ما نمی توانیم از یک طرح انتظار معجزه داشته باشیم. همانطور که دیدیم بورس اوراق بهادار واکنش نشان داد.
 
وی در پاسخ به این سوال، ظاهرا گفته شده این بسته ربطی به دولت بعدی ندارد معنی این مساله چیست؟ گفت: مگر قرار است هر دولتی در دوران مدیریت خود تعهد ایجاد کند و آن را برطرف کند؟ ما باید بلند مدت فکر کنیم و به رفاه اجتماعی و رشد اقتصادی فکر کنیم. هر دولتی کسری بودجه انباشته دارد یعنی دولتی برای رشد اقتصادی و ثبات قیمت و ایجاد اشتغال کسری بودجه ایجاد می کند و اینکه چه کسی این کسری را خواهد پرداخت مهم نیست بلکه منافع باید بررسی و بر هزینه ها قالب شود. متاسفانه در آستانه انتخابات قرار داریم و این پیشنهادات معمولا حزبی و سیاسی ارزیابی می شود.
 
بغزیان ادامه داد: متاسفانه بحث اصولگرا و اصلاح طلب را وارد ماجرا می کنند اما مسلم است که دولت های دیگر نیز می توانند این مساله را حمایت کنند و زمینه این موفقیت را فراهم کنند. مهمترین رکن وزارت نفت است که باید با وزارت اقتصاد هماهنگ باشد تا تامین کننده باشد و در مقابل این طرح قرار نگیرد.
 
این اقتصاددان در پاسخ به این سوال، نقش هماهنگی در اجرای این طرح بسیار مهم است آیا این هماهنگی وجود دارد؟ گفت: حرکت آن روز وزارت نفت نشان دهنده عدم هماهنگی بود. پیش فروش دویست بشکه به خریدار داخلی در قشری از متقاضیان با هدف سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت و این برخورد وزارت نفت موجب نگرانی است. همانطور که امروز وضعیت بورس نشان می دهد رشد نامرغوب بود و نگرانی هایی وجود دارد و در طرح جدید نیز عرضه ها و خرید هایی می تواند سلاطین بشکه های نفت را پدید بیاورد چه تضمینی وجود دارد که این برنامه به سرنوشت طلا و ارز نینجامد؟!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها