امروز ۲۰ مرداد ماه موعد وعده معاون روابط کار وزیرکار برای تعیین تکلیف افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران در سال ۹۹ است. نکته مهم در تصویب این مصوبه نظر دولت در خصوص تاریخ اجرای مصوبه است.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۱۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزیر کار در 31 خرداد ماه طی نامه‌ای به جهانگیری،‌ معاون اول رئیس جمهور نوشت: به استحضار می‌رساند بر اساس ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه‌بندی مشاغل و برقراری کمک‌هزینه مسکن کارگری مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی کمک‌هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار سالیانه توسط شورای‌عالی کار تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
 
مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در17خرداد ماه در جلسه شورای عالی کار تصویب شده بود و در 31خرداد ماه از سوی شریعتمداری به هیأت دولت ارسال شد ولی با گذشت 50 روز از ارسال این مصوبه هنوز خبری از تصویب نیست.
 
حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزیر کار در آخرین اظهارات خود در 17مردادماه گفت:20 مرداد  جلسه نهایی کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می شود و بعد از آن در کوتاهترین زمان نهایی می شود.
 
وی ادامه داد: درست است که حقوق دریافتی کارگران نسبت به هزینه‌های زندگی برابر نیست اما نکته‌ای که باید توجه داشت این است که با 300هزار تومان مشکل مسکن کارگران حل نمی‌شود. پیش از این حق مسکن کارگران 40 هزار تومان بود و سال 97 به یکصد هزار تومان رسانیدیم‌ و الان به 300 هزار تومان رساندیم.
 
وی درباره دلیل تاخیر تعیین حق مسکن کارگران در هیات دولت، گفت: موضوع تاخیر بررسی حق مسکن کارگران، لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها بود و این باعث شد کمیسیون اقتصادی بر آن متمرکز شود اما با این حال انتظار می‌رود تا 20 مرداد ماه این مصوبه در دولت طرح و به تصویب برسد.
 
امروز 20مرداد ماه است و طبق وعده معاون وزیرکار انتظار می رود که بحث حق مسکن کارگران تعیین تکلیف شود. بیش از 14میلیون کارگر مشمول قانون کار منتظر تصویب این مولفه از بسته مزدی هستند که در صورت تعیین تکلیف شدن, پرونده مزد99 بسته خواهد شد.
 
مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که انتظار نمایندگان کارگران اجرای این مصوبه از ابتدای سال است, اما شواهد حاکی از این است که در نامه شریعتمداری به جهانگیری اجرای مصوبه از تیرماه ذکر شده است.
 
حاتم شاکرمی،معاون روابط کار وزیرکار در مورد اینکه آیا حق مسکن کارگران برای چهار ماه گذشته از سال عطف بماسبق می‌شود یا نه، گفت: همگی اینها بستگی به نظر و تصویب دولت دارد.  حق مسکن کارگران چیزی نیست که هر سال تصویب شود. از ابتدای انقلاب تاکنون فقط 5بار حق مسکن کارگران افزایش یافته است و هیچ الزامی ندارد که حق مسکن کارگران هر ساله اضافه شود، بنابراین تصویب دولت در مورد افزایش حق مسکن کارگران با پیشنهاد شورای عالی کار بسیار مهم است. 
 
مسئله بعدی گلایه کارگران از دولت برای معطلی چندماه افزایش حق مسکن کارگران است. نمایندگان کارگری می گویند با وجود اینکه قیمت مسکن در چند ماه اخیر افزایش چشمگیر داشته است, افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کمک حال مسکن کارگران نیست, اما می تواند کمک حال تهیه ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا باشد. بنابراین انتظار داریم دولت اهتمام بیشتری نسبت به مسائل کارگران داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها