حج تمتع که در ادامه شیوع ویروس کرونا با تدابیر سختگیرانه‌ای برگزار شد، پس از پنج روز پایان یافت. وزارت حج عربستان اعلام کرد هیچ گزارشی از ابتلای زائران به این بیماری تا روز آخر حج ثبت نشده است.
کد خبر: ۱۲۷۲۸۶۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، حج تمتع امسال به پنج روز محدود شد. مراسم از روز چهارشنبه، هشتم مردادماه با جمعیتی محدود آغاز شد و قرار بود تا دوازدهم ذی‌الحجه (یکشنبه، ۱۲ مردادماه) ادامه داشته باشد. زائران شب گذشته پس از رمی جمرات به مکه برگشتند تا با طواف معروفِ «وداع» کعبه، حج را کامل کنند.
عربستان حج امسال را به ساکنان این کشور محدود کرد و به مسلمانان کشورهای دیگر اجازه نداد در این مراسم شرکت کنند. سازمان بهداشت جهانی به عربستان پیشنهاد کرده بود لغو کامل حج را بررسی کند. در نهایت عربستان در کمتر از یک ماهِ باقی‌مانده تا آغاز این مراسم، از برگزاری حج محدود با جمعیتی متشکل از خارجی‌های مقیم و شهروندان این کشور خبر داد. این تصمیم زمانی اعلام شد که نزدیک به ۱۰ کشور از حج انصراف داده بودند.
عربستان نخست اعلام کرد حج را با یک‌هزار زائر برگزار می‌کند که ۷۰ درصد آن‌ها خارجی‌های مقیم این کشور هستند اما بعد رسانه‌های این کشور خبر دادند که جمعیت حجاج از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.
زائران در جریان این مراسم فقط در مکه حضور داشتند و اعمال اصلی را انجام دادند. آن‌ها قبل از حج، هفت روز قرنطینه بودند و تست کرونا دادند تا جواز حضور در حج را دریافت کردند. مقام‌های امنیتی سعودی همچنین اعلام کردند تدابیر شدید امنیتی را در تمام مکان‌های مرتبط با حج به اجرا گذاشته‌اند. آن‌ها در نخستین روز از آغاز حج از دستگیری ۲۴۴ زائر غیرقانونی خبر دادند.
 
حج تمام شد
خبرگزاری واس وابسته به عربستان سعودی اعلام کرد مراسم حج توسط ۶۲۵۰ دوربین کنترل شده است.
در حج استثنایی امسال، ماسک به لباس احرام اضافه شد و به زائران لباس احرام، سجاده و سنگ‌های استریل داده شد. در مسجدالحرام و منا نیز محل ایستادن، نمازگزاری، طواف و پرتاب سنگ با برچسب‌هایی مشخص شد و زائران در گروه‌های کوچک با همراهی یک مامور بهداشت تمام اعمال خود را انجام دادند. زائران همچنین اجازه نداشتند دیوارهای کعبه را لمس کنند و یا برای زیارت پیامبر (ص) به شهر مدینه بروند؛ اعمالی که در حج و عمره مرسوم بود.
وزارت حج عربستان که مدعی است زائران در سلامتی کامل حج را به پایان بردند، گفته است: زائران پس از پایان مراسم حج، معاینه پزشکی می‌شوند. آن‌ها باید یک دوره قرنطینه اجباری را نیز سپری کنند.
پس از انجام آخرین طواف، تولیت امور مسجدالحرام، ضدعفونی این مسجد و صحن کعبه را آغاز کرد. این عملیات توسط بیش از ۳۵۰۰ نفر انجام شد. در شست‌وشوی صحن کعبه و بخش‌های مختلف مسجدالحرام از انواع عطرها و بخورها استفاده می‌شود.
حج تمام شد

تولیت مسجدالحرام اعلام کرد: برای شست‌وشوی روزانه کعبه و مسجدالحرام روزانه ۲۴۰۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و بیش از ۱۰۵۰ لیتر مواد معطر برای عطرآگین کردن فضای مسجد و فرش‌های آن استفاده می‌شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها