مدیر سامانه همتا عنوان کرد: در 3 ماهه گذشته امسال در مقایسه با سال گذشته، میزان واردات گوشی تلفن همراه کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۷۱۱۸۹

کاهش واردات و افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت تلفن همراه شده است

حسین یوسفیان، مدیر سامانه همتا در مورد افزایش 3 برابری واردات تلفن همراه در 3 ماه گذشته در گفتگو با جام جم آنلاین، گفت: این آمار، آمار غلطی است. گمرک ادعا کرده است که این آمار را بر مبنای واردات کالا به صورت تجاری است، در حالی که در سال گذشته، در 3 ماهه اول، عمده واردات کالا به اصطلاح به شکل مسافری بوده؛ یعنی کالا به صورت قاچاق وارد میشده ولی به نام مسافر ثبت میشده است.
 
یوسفیان با اشاره به این که در سامانه همتا فقط برای اردیبهشت ماه سال گذشته 1/2 میلیون گوشی اعم از تجاری و مسافری ثبت شده است، افزود: کل تامین بازار برای 3 ماهه اول سال 99، 2/6 میلیون و برای 3 ماهه اول سال 98، 3/2 میلیون بوده است و این به معنی کاهش 600 هزار دستگاهی در واردات دستگاه تلفن همراه است، نه افزایش آن. کسی که آمار افزایش واردات را داده است از رویه واردات مسافری اطلاعی نداشته است. به صورت پیش فرض در همه گروه های کالایی، کالا به شکل تجاری وارد میشود و تنها گروه کالایی که عمده واردات آن به صورت قاچاق است، گوشی تلفن همراه است.

مدیر سامانه همتا با اشاره به تغییرات نرخ ارز، عنوان کرد: وقتی قیمت ارز تغییر پیدا میکند، بلافاصله قیمت تلفن همراه واکنش نشان میدهد. به دلیل این که گوشی همراه بلافاصله پس از ترخیص فروخته میشود و واردات بعدی صورت میگیرد و تغییرات قیمتی آن نیز در چند روز اتفاق میفتد.

وی در پایان اظهار کرد: کاهش واردات و افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت تلفن همراه میشود. درست است که قیمت تلفن همراه در بازار بالاست اما با توجه به شرایط، این قیمت بالا طبیعی است. قیمت فروش نسبت به قیمت تامین هنوز بالاتر نرفته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها