یک نماینده در گفتگو با جام جم آنلاین:

قیمت کالاها روزانه افزایش می یابد!

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت بسیاری از کالاها به صورت روزانه افزایش پیدا میکند. این وضعیت برای مردم غیرقابل تحمل است.
کد خبر: ۱۲۷۰۶۶۸

قاچاق کالا امروزه یکی از عوامل تهدید کننده جهش تولید است/مجلس باید دولت را در ریل قانونی قرار بدهد

روح الله عباسپور نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین در مورد اجرایی شدن شعار «جهش تولید» در سال جاری گفت: قرار است در جلسه آینده اولویتهای کمیسیون صنایع و معادن نوشته شود. به طور کلی اولویتهای مجلس در حوزه اقتصادی است و مجلس باید در بحث جهش تولید در درجه اول کارهایی را انجام دهد. اول این که کاملا در جریان برنامه ها و استراتژی های صنعتی دولت، در صورت وجود برنامه قرار بگیرد و دوم به وظیفه نظارتی خود در راستای اجرای قوانین و همچنین تنظیم قوانین عمل کند.

عباسپور به شرح وظیفه کمیسیون صنایع در بحث جهش تولید پرداخت و گفت: وظیفه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز این است که از دولت بخواهد برای فراهم کردن زمینه های جهش تولید لایحه ای ارائه دهد و یا خود کمیسیون طرح بدهد و قوانین و مقررات مترقی در جهت تثبیت بازار کسب وکار، تنظیم و بر اجرای آن ها نظارت کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی قوانینی را که در راستای اجرایی شدن جهش است، اینگونه برشمرد: موضوع دیگری که در قالب تنظیم قوانین وجود دارد این است که قوانینی که مانع تولید است را اصلاح کنیم. بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که قوانین خوبی در زمینه جهش تولید داریم اما دولت یا آنها را اجرا نمیکند و یا بین 15 تا 20 درصد از آن را اجرایی میکند. یکی دیگر از این قوانین، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است. مجلس باید نظارت کند تا این قانون به بهترین نحو به اجرا دربیاید. قانون دیگری که وجود دارد، قانون تسهیل بازار کسب و کار است و مجلس باید پیگیر شود تا این قانون اجرا شود و اگر جایی از آن نقص داشت، دولت به اصلاح آن بپردازد.

وی ادامه داد: قانون بعدی، قانون مبارزه با قاچاق کالا است. قاچاق کالا امروزه یکی از تهدید کننده های تولیدات داخل کشور است. ما باید پیگیر اجرایی شدن این قانون باشیم و نظارت کنیم که واردات بی رویه ای که تولیدات آن را در داخل داریم کنترل شود و تولید کننده مورد حمایت قرار بگیرد. کمیسیون صنایع باید به منظور کنترل بازار در محورهای مختلف به ویژه در حوزه های صنعتی اقدام کند و از وزرای مربوطه به ویژه وزیر صمت بخواهد که نقش نظارتی خود را تقویت کرده و بحث تنظیم بازار را جدی بگیرد. روزانه افزایش قیمت را در بازارهای مختلف داریم. این شرایطی که در جامعه وجود دارد غیرقابل تحمل و غیرقابل جبران برای مردم است.

روح الله عباسپور با اشاره به این که مجلس باید اطلاعات خود را از وضعیت تولید در کشور افزایش دهد، اضافه کرد: مجلس باید اطلاعات خود را از اتاق بازرگانی، سازمان بخش خصوصی و دستگاه های دولتی ذیربط بگیرد و برای رفع مشکلاتی که پیش روی صنعت است، اقدام کند. قرار است مجلس با توجه به شرایط ویژه روزهای اخیر بیشتر از این که صحن محور باشد، به صورت کمیسیون محور عمل کند تا تحولی در جامعه به وجود بیاید.

وی در پایان تاکید کرد: دولت میدان دار اصلی تولید در کشور است و مجلس میتواند به دولت تکلیف کند و در یک اقدام نظارتی، دولت را در ریل قانونی قرار بدهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها