بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ، غرور ملی مردم آمریکا طی یک سال اخیر به‌شدت کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۲۷۰۴۵۳

دلایل کاهش غرور ملی مردم آمریکا شامل موارد متعددی است مانند:

جمهوری اسلامی ایران

یک سال قبل پهپاد رادارگریز گلوبال هاوک را که نماد برتری تکنولوژیک و نظامی آمریکا بود، ساقط کرد. این اقدام به قدری تاثیرگذار بود که روسیه با تمام قدرت نظامی‌اش، سامانه موشکی سوم خرداد را افسانه‌ای توصیف کرد.

در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳دی ۱۳۹۸) ارتش آمریکا بنا به دستور دونالد ترامپ، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد. این ترور که خلاف بسیاری از موازین حقوق بشری و حقوق بین‌الملل عمومی بود، موجب تظاهرات شدید و عکس‌العمل‌های منفی در آمریکا شد. از جمله این عکس‌العمل‌ها می‌توان به عذرخواهی مایکل مور، کارگردان مطرح آمریکایی از رهبر معظم انقلاب و حمایت شارون استون، بازیگر هالیوود از مراسم تشییع جنازه حاج قاسم اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ترور حاج قاسم سلیمانی، به پایگاه عین‌ الاسد آمریکا حمله موشکی کرد. اهمیت این اقدام موقعی درک می‌شود که توجه شود پس از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری جرات نکرده بود به خاک آمریکا یا پایگاههای آن حمله مستقیم نظامی کند؛ بنابراین این اقدام، پس از ۷۴ سال اولین مورد در نوع خود بود.

مدیریت غلط دولت ترامپ در خصوص بیماری کرونا موجب خسارات فراوانی برای آمریکا شده است. از این رهگذر جدی نگرفتن این بیماری در هفته‌های ابتدایی شیوع آن و طرح مسائل اشتباهی همچون خوردن محلول ضدعفونی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا توسط ترامپ، باعث شده تاکنون آمریکا دارای بالاترین میزان تلفات ناشی از کووید-۱۹ در دنیا باشد. کرونا در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون بیکار روی دست دولت آمریکا گذاشته و خسارات اقتصادی فراوانی به این کشور وارد کرده است.

مسأله قتل جورج فلوید سیاهپوست و اعتراضات ضدنژادپرستی که هفته‌هاست آمریکا را درگیر بحران کرده، یکی دیگر از این موارد است. مسأله قتل فلوید، یک بار دیگر گسست‌ها و عدم پیوست اجتماعی جامعه آمریکا را به رخ مردم این کشور کشیده است. وقتی وضعیت داخلی یک کشور آشفته و از هم گسیخته باشد، این شرایط روی ذهنیت و ایستارهای مردم آن جامعه تاثیر منفی می‌گذارد. مردم آمریکا هم از این قاعده مستثنا نیستند.

همچنین جان بولتون با انتشار کتابی ادعا کرده ترامپ از دولت چین برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ تقاضای کمک کرده است. ترامپ هنوز از اتهام دریافت کمک از روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و درخواست از دولت اوکراین برای پیدا کردن مدرک علیه فرزند جو بایدن مبرا نشده که مجدد اتهام مشابهی از سوی بولتون به وی وارد شده است. وجود چنین رئیس جمهوری که مکررا با این دست از اتهامات مواجه می‌شود، قطعا یک پارامتر منفی برای جامعه آمریکاست؛ آن هم جامعه‌ای که همواره به یک حامی و قهرمان نیاز دارد و این مورد بارها در سینمای هالیوود به تصویر کشیده شده است. چنین رئیس‌جمهوری قطعا نمی‌تواند نشانی از یک حامی یا قهرمان برای مردم آمریکا داشته باشد.

شرایطی برای مردم آمریکا پدید آمده که با استناد به نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، به کاهش غرور ملی آنها منجر شده و این موضوع می‌تواند آثار و تبعات فراوانی بر پیکره اجتماعی جامعه آمریکا داشته باشد.

بنابراین اگر ترامپ موفق نشود در فرصت باقیمانده این چالش و شکاف اجتماعی را پر کند، نمی‌تواند پیروز کارزار انتخابات آینده باشد. زمزمه‌های اخیری که از درون حزب جمهوریخواه مبنی بر احتمال عدم‌حضور ترامپ در انتخابات 2020 شنیده می‌شود را می‌توان از همین دریچه تحلیل و ارزیابی کرد.

محمد شیخان - کارشناس مسائل سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها