مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۴ کشتی اختصاصی در ۲ سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندرشهیدبهشتی چابهار وارد شده که تنها پنج کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان به این کشور امسال وارد این بندر شده است.
کد خبر: ۱۲۶۹۹۲۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، بهروز آقایی اظهارداشت: هر کشتی با ۱۰ تا ۱۵ هزار تن ظرفیت وارد بندر چابهار شده و سپس با کامیون به کشور افغانستان کالاها ارسال شده است.
 
وی با بیان اینکه بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، بیان کرد: قرار است تمامی ۷۵ هزار تن گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان از این بندر وارد و سپس با کامیون از طریق میلک زابل به این کشور ترانزیت شود.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ترانزیت کالا به داخل و خارج کشور در رونق اقتصادی این استان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقل قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و این مزیت ترانزیت نفع خواهند برد.
 
آقایی افزود: این مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در بحث ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پر رونق کشور باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.
 
وی خاطرنشان کرد: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده که با ایجاد دو اسکله جدید در فاز دوم طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.
 
وی اظهارداشت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم کشور و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی برخوردار است که می‌تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ساخت بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملتهاست.
 
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغانستانی به ارسال محموله‌های صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار، راه اندازی مسیر ترانزیتی چابهار - میلک فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی مسیر چابهار - میلک خواهد بود.
 
آقایی گفت: چابهار با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها