یک آمار نشان می دهد کشتی گیران بیشتر از هر ورزشکار دیگری در ایران دوپینگ می کنند. چرا؟ آیا این اتفاق دلیل خاصی دارد؟
کد خبر: ۱۲۶۹۵۱۸

به گزارش جام جم آنلاین ، به تازگی گزارشی منتشر شده که نشان می دهد درصد دوپینگ هر یک از ورزشکاران ایرانی چقدر است. بعد از کشتی ، ورزشکاران رشته های نابینایان، بیلیارد، هندبال ، دوچرخه سواری، تیراندازی، والیبال، ووشو، شنا، وزنه برداری، قایقرانی، دو و میدانی و فوتبال قرار دارند.

در این میان فوتبالیست ها بیشتر از هر ورزشکار دیگری مورد آزمایش دوپینگ قرار می گیرند اما کسانی که نتیجه آزمایش دوپینگ آنها مثبت می شود بیشتر کشتی گیران هستند.

در جدول دوپینگ کنندگان ورزش ایران کشتی گیران در صدر قرار دارند. چه دلیلی باعث می شود که دوپینگ در کشتی گیران ایرانی تا این اندازه زیاد باشد؟

احمد دباغ مفسر  و کارشناس کشتی دلایل دوپینگ های متعدد ورزشکاران ایرانی را اینگونه توصیف می کند:

1-کشتی یک ورزش المپیکی است و رقابت در آن بسیار بالاست. تمامی تلاش های ورزشکاران این رشته بر این اصل استوار است که به المپیک برسند و برخی از آنها گمان می کنند با ابزاری به نام دوپینگ زودتر به این مقصد می رسند. در واقع استفاده از مواد نیروزا ارتباط مستقیمی با المپیکی بودن ورزش کشتی دارند. المپیک رویاها و آمال های هر ورزشکاری است. برای یک کشتی گیر نیز هیچ چیز مهم تر از المپیک نیست و برای رسیدن به آن برخی حاضرند دست به هر کاری بزنند از جمله استفاده از موادنیروزا و دوپینگ.

2-رقابت چه در مسابقات کشوری و در چه در بازی های انتخابی بسیار تنگاتنگ و سرسختانه است. یک کشتی گیر نه یک رقیب که ده ها رقیب دارد. برخی از کشتی گیران برای رقابت با حریفان سرسخت خود بدترین روش را انتخاب می کنند؛ دوپینگ. آنها گمان می کنند دوپینگ پلی است که آنها را از بسیاری رقیبان به راحتی عبور می دهد و به مراحل بالاتر می رساند.

3-نگرش غلط و دانش پایین برخی از مربیان کشتی در ایران واقعا مخرب است. بخشی از نگرش این مربیان بر این استوار است که با مواد نیروزا توان کشتی گیر خود را افزایش بدهند. مربیان کشتی نقش زیادی در افزایش آمار مربوط به دوپینگ در این رشته ورزشی دارند. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که بسیاری از کشتی گیران اطلاعی ندارند دوپینگ را انجام می دهند اما خوب میدانیم ندانستن دلیلی بر بی گناه بودن نیست. برخی از مربیان بدون اینکه از ماهیت یک دارو یا قرص به شاگرد خود اطلاعی بدهند این موادنیروزا را در اختیار آنها قرار می دهند.

4-کشتی یک ورزش تمام فیزیکی است و توان زیادی از یک فرد می گیرد. طبیعی است که در چنین شرایطی یک کشتی گیر به راه های غیرقانونی متوسل شود. یک رشته ورزشی هر چقدر مستلزم فعالیت فیزیکی باشد به همان اندازه ضریب دوپینگ در همان رشته بالا می رود. البته رشته های دیگری هم هستند که با وجود اینکه توان بدنی بالایی را نمی طلبند دوپینگ در آنها زیاد است. اما ما اکنون با کشتی روبرو هستیم که دوپینگ های مربوط به آن واقعا بالاست. وقت آن است که یک فکر اساسی برای آن شود در غیراینصورت اعتبار کشتی ما به عنوان یکی از قدرت های جهانی در مجامع بین المللی زیر سوال می رود و مخدوش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها