معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر

به جوانان مهارت «نه گفتن» را بیاموزیم / اعتیاد فقط برای مجردها و بیکاران نیست

امیرحسین یاوری معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین از فعالیت های این ستاد در زمینه بهبود یافتگان، خانواده مبتلایان و اقدامات سمن ها در این حوزه سخن گفت.
کد خبر: ۱۲۶۹۳۳۸
به جوانان مهارت «نه گفتن» را بیاموزیم / اعتیاد فقط برای مجردها و بیکاران نیست
 
چه فعالیت های برای توانمند سازی افراد در معرض خطر داشتید؟
ما حجم وسیعی از کارها را در حوزه کاهش تقاضا انجام میدهیم. برای مثال سال گذشته 9600 کانون تشکیل دادیم و 12000 مدرسه را توسط آنها در سطح کشور پوشش دادیم. به کانون ها منابع، محتوا، کتاب، عکس، فیلم و تیزرهای تبلیغاتی دادیم و آنها به دانش آموزان آموزش دادند.
امسال این عدد انشالله به 60 هزار مدرسه میرسد و افق کاری ما در سال 1400 رسیدن به آمار کل کشور و 135 هزار مدرسه است. آموزش پرورش همکاری نزدیک و خوبی را با ما انجام داد و تعدادی از مدیرکل هایش به صورت مستمر با ما در این زمینه جلسه دارند.
ما اگر بتوانیم به جوانان 15 تا 20 ساله «نه گفتن» را در مقابل پیشنهاد اطرافیان یاد بدهیم، همین کافیست.
البته در محیط های مستعد دیگر مثل تجمع های کارگری هم در حال فعالیت هستیم. در باور عمومی این طور است که اگر کسی بیکار باشد، معتاد میشود ولی در واقع اینطور نیست و خیلی از افراد متاهل و شاغل دچار اعتیاد میشوند. پایه بسیاری از باورهای سنتی ما امروزه تغییر کرده است.
در ماه آینده هم حدود 40 تیزر 1 دقیقه ای در فضای مجازی خواهید دید که با همکاری وزارت ارشاد تهیه شده است.

برای توانمند سازی افراد بهبود یافته چه فعالیت هایی داشتید؟
ما دو گروه معتاد داریم. گروه اول افرادی هستند که خودشان به ما مراجعه میکنند و یک کارت «در حال درمان» میگیرند. این افراد دیگر مجرم نیستند.
دسته دوم کسانی هستند که به عنوان متجاهر در خیابان دستگیر میشوند و درواقع تمایلی به درمان ندارند ولی چهره شهر را خراب میکنند. اینها توسط نیروی انتظامی، سپاه، بهزیستی و سازمان زندان ها و با حکم مقام قضایی دستگیر میشوند و به زندان برده میشوند. قانون اجازه  نگهداری این افراد را تا 3 ماه داده بود ولی بخاطر شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی در زندان میمانند.
ما برای هر دو گروه توافقاتی با سازمان های مختلف داشتیم. برای مثال سازمان فنی حرفه ای به این افراد حرفه هایی مثل جوشکاری و رنگ کاری را رایگان آموزش میدهد. علاوه بر این به زودی بیمه سلامت ویژه معتادین نیز راه اندازی خواهد شد و امسال معتادان برای تمام درمان های متفرقه و همچنین درمان اعتیادشان بیمه خواهند داشت.
 برای استخدام این افراد نیز ما توافقی با صندوق بیمه کارفرمایان داشتیم و این امکان را ایجاد کردیم تا هر واحد تجاری که تعداد مشخصی از این افراد را استخدام کند تا 50 درصد حقوق و مزایا توسط ما پرداخت میشود. صندوق کارآفرینان امید هم به ازای هر نفر 50 میلیون تومان ایجاد کارافرینی میکند.
با معاونت علمی و فن آوری رییس جمهور نیز جلساتی داشتیم تا با ایجاد زنجیره تولید تعداد زیادی شغل مطمئن برای این افراد با کمک کارآفرینان ایجاد کنیم.
یکی از برنامه های دیگر سال 99 هم برند سازی تولیدات معتادین بهبود یافته است که مدتهاست در سطح جهان انجام میشود.

به جوانان مهارت «نه گفتن» را بیاموزیم / اعتیاد فقط برای مجردها و بیکاران نیست
 

برنامه های آینده ستاد برای کاهش تقاضا چیست؟
ما تعدادی عکس آماده کرده ایم تا جهت آگاهی سازی مردم در بیلبوردهای بین جاده ای نصب شود. همجنین با وزارت ورزش قراردادی داریم تا تعدادی خانه ورزش در شهرستان های کوچک و روستاها با کمک مالی و همکاری دو طرف و چند دستگاه دیگر ساخته شود.
 
برای خانواده معتادین و بهبود یافتگان چه اقداماتی انجام میشود؟
این افراد جزو گروه های هدف ما هستند. برای تحت پوشش قرار دادن اینها با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان زندان ها جلسه ای گذاشتیم که خیرین را به سمت حمایت از این خانواده ها سوق دهیم تا کمک مالی کنند و یا برایشان شغل پیدا کنند.
در واحد هایی هم که بهبود یافتگان استخدام هستند از کارفرمایان میخواهیم حقوقشان را به خانواده ها تحویل دهند و مستقیم به خودشان ندهند.
 
درمان معتادان با چه همکاری هایی انجام میشود؟ آیا کمک مالی هم میکنید؟
سازمان های مردم نهاد زیادی هستند که که این امکان را به صورت رایگان فراهم کرده اند و ما هم برای تعدادی را به صورت رایگان انجام میدهیم.
ولی در واقع اغلب افرادی که معتاد هستند مبالغ زیادی را در این راه مصرف میکنند و اگر بخواهند ترک کنند مشکل مالی ندارند.
 
به سازمان های مردم نهاد چه کمک های مالی و معنوی میشود؟
برای کمک به سازمان های مردم نهاد آیین نامه ای وجود دارد که میتوانند از کمک های دولتی استفاده کنند ولی سمن ها معمولا با انگیزه شخصی آغاز به کار میکنند و بیشتر مایل هستند که دولت در کارشان ورود پیدا نکند.
در زمینه توانمند سازی و معرفی این گروه ها تا 2 ماه دیگر استارتاپ ویکندی برگزار خواهیم کرد و نحوه فعالیتشان را بررسی میکنیم.
همچنین مایل هستیم تعدادی سمن ایجاد شود و ما برای تسهیل فعالیت های ستاد به آنها سفارش کار دهیم و آنها درآمد این کار را برای خودشان داشته باشند. در جلساتی که با این سازمان ها داشتیم پیشنهادات خوبی ارائه شده و در این استارتاپ ویکند معرفی خواهند شد.
 
چه عواملی  و اقداماتی به کم شدن برگشت بهبود یافتگان کمک میکند؟
مکان و زمان در این باره مسئله مهمی است. ما به بهبود یافتگان و خانواده آنها توصیه میکنیم تا گروه دوستان گذشته خود و محل زندگیشان را تغییر دهند تا کمتر به یاد عواملی که باعث ابتلایشان شده بود، بیافتند. بیشترین ضربه را جغرافیا و دوستان قدیمی مبتلا میزنند و عامل برگشت هستند.
همچنین اگر بهبود یافتگان از روش های مختلف درمانی مانند خانواده درمانی و رفتار درمانی و ... استفاده کنند، احتمال برگشتشان کمتر میشود.
 
آمارهای در این حوزه را بیان کنید.
ما حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر را در 9300 مرکز خود تحت درمان داریم که اقسام مختلف خدمات را از ما میگیرند.
دست کم 3000 سازمان مردم نهاد هم در حوزه های مختلف در حال خدمت رسانی هستند.
 
در آخر اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
از مردم میخواهیم هر سوالی داشتند با شماره 09628 سازمان بهزیستی تماس بگیرند تا کارشناسان و پزشکان این مرکز پاسخگویشان باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها