مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با جام جم آنلاین:

اغلب اختلالات بورس مربوط به کارگزاری هاست

سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت گفت: روش سهام عدالت در بانک ها یک امر غیرعادی برای یک زمان خاص و ویژه کسانی است که به شبکه کارگزاری بازار سرمایه دسترسی ندارند؛ این کار برای یک دوره مشخص است.
کد خبر: ۱۲۶۸۳۷۹

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، حسین فهیمی در برنامه پایش که با موضوع «مدیریت دولت بر سهام عدالت» پخش شد، با اشاره به اینکه سهام عدالت پس از ۱۰ سال انتظار آزاد شده است، اظهار داشت: یکی از جنبه‌های مالکیت این است که سهامدار بتواند سهام خود را بفروشد اما ما در این خصوص دعوتی برای فروش سهام عدالت نداشته‌ایم و به وظیفه خود در راستای ایجاد زیر ساخت بر آن عمل کرده‌ایم.

سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت بیان کرد: سود سالیانه شرکت‌های سهام عدالت، مثل سال‌های قبل به همان نحو اتفاق خواهد افتاد، اما کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند و در ۳۶ شرکت سهامدار شده‌اند، از این شرکت‌ها سود می‌گیرند.

وی ادامه داد: ترکیب ۳۶ شرکت سهام عدالت شامل صنایع مختلفی است، الزاماً این شرکت‌ها درآمد سالیانه خودشان را به سود تقسیمی تبدیل نکرده‌اند، فرصتی به مردم داده شد که با ارزش سال ۸۵ مابه‌التفاوت ارزش سهام عدالت تسویه نشده را پرداخت کنند در غیر این صورت آن مقدار از سهامی که تسویه نشد به دولت بازگشت.

سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت ادامه داد: در حال حاضر یک جامعه ۴۶ میلیونی سهام عدالت داریم، مفهوم آزادسازی سهام عدالت، فروش آن نیست و مردم می‌توانند دارایی‌شان را مدیریت کنند، این سهام تا قبل از این تحت مدیریت دولت بود و حالا خود سهامدار می‌تواند آن را مدیریت کند.

وی افزود: ما برای کسانی که می‌خواهند دارایی سهام عدالتشان را نقد کنند، زیرساخت را فراهم کرده‌ایم، این به منزله تشویق برای فروش سهام نیست، در روز دهم خرداد که سهام عدالت آزاد شد بیش از ۱۳ میلیون سهامدار جدید به بازار بورس ایران وارد شدند.

فهیمی با بیان اینکه رفتار مالی مردم با آزادسازی سهام عدالت تغییر می‌یابد، گفت: فروش سهام عدالت در شعب بانک‌ها یک امر غیرعادی برای یک زمان خاص و ویژه کسانی است که به شبکه کارگزاری بازار سرمایه دسترسی ندارند، بنابراین این کار برای یک دوره مشخص است.

وی افزود: در همه بازارها امکان سوءاستفاده وجود دارد ولی سازمان بورس باید از آن جلوگیری کند، ولی این انتظار را نباید داشت که به خاطر این مسئله زیرساخت را کنار گذاشت، ما تلاش می‌کنیم از دارایی‌های سهام عدالت به خوبی محافظت کنیم سوءاستفاده نشود.

رشد بالای سبد سهام عدالت در ۳ ماه اخیر

احسان همتی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه پایش با اشاره به اینکه آزادسازی سهام عدالت ۱۵ سال به طول انجامیده است، گفت: ارزش شرکت‌های بورسی سهام عدالت در ۱۵ سال اخیر، بیش از ۲۰ برابر شده، اما شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هنوز ارزش گذاری نشده‌اند.

وی بیان کرد: در مسئله سهام عدالت ابهاماتی وجود دارد از این جهت که در ابتدا ۶۰ شرکت دولتی را شامل می‌شد که به مردم واگذار شد، اتفاقی که رخ داده این است که ۱۱ شرکت از سبد سهام عدالت حذف شده و دلیل آن مشخص نیست.

همتی افزود: در سال ۹۵ سهام عدالت ارزش گذاری شد و برخی شرکت‌ها حذف و درصد سهام برخی شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کرد، معیار حذف و کاهش درصد سهام این شرکت‌ها مشخص نیست.

همتی با تاکید بر اینکه در ۳ ماهه اخیر سبد سهام عدالت رشد خوبی داشته است، گفت: درصد زیادی از مردم روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، طی یک ماه اخیر تصمیمات زیادی در خصوص سهام عدالت گرفته شده که بعضاً عجیب است و همین تصمیمات باعث سردرگمی مردم شده است.

تحریم‌ها اثری بر بازار سرمایه ندارد

در ادامه ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه سهام عدالت سبدی سرمایه گذاری که از صنایع مختلفی تشکیل شده است، گفت: این سبد شامل صنایع بزرگی نظیر فلزات اساسی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و غیره است.

وی گفت: تغییرات قیمت سهام عدالت شبیه تغییرات شاخص کل بازار بورس بوده، تحریم‌ها در ۱۰ سال اخیر باعث افت شرکت‌های بورسی نشده و ارزش آنها یا ثابت بوده و یا بیشتر شده است، بنابراین تحریم‌ها اثر چندانی بر روی بورس ندارد.

هلالات افزود: در دو دولت مختلف تحریم‌ها اوج داشته که آمار نشان می‌دهد تأثیری بر بازار بورس نداشته است، از طرفی شاخص تورم نیز یکی از عوامل مؤثر بر بورس بوده، که با بررسی اطلاعات این نتیجه استنباط شد که رشد بازار بورس بیش از تورم بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اثر کرونا بر روی بورس کوتاه مدت است، از طرفی فروش شرکت‌ها در فروردین ماه افت می‌کند که اثر این پارامتر قبلاً در قیمت‌ها دیده شده و کرونا نیز در این زمان رخ داد، بنابراین اثری بر بازار نداشت.

هلالات گفت: در بازارهای موازی افزایش‌هایی داشته‌ایم، به عنوان مثال دلار و شاخص بورس همبستگی مستقیمی دارد، بنابراین در ۳ ماه اخیر با افزایش نرخ ارز، شاخص بورس نیز رشد کرده است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از سال ۹۱ تا ۹۳ بازار سرمایه ۲۷۰ درصد رشد داشته، گفت: از خرداد ۹۳ تا فروردین ۹۵ نیز بازار با ۴۰ درصد ریزش مواجه بوده، بنابراین در آن سال‌ها نیز بازار سرمایه ریزش سنگینی را تججربه نکرده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
۰
۰
ویرایش را دوباره بزارید خواهش میکننم

نیازمندی ها