رییس پیشین بانک مرکزی در گفتگو با جام جم آنلاین:

کاهش نرخ سود باعث خروج سرمایه از بانک ها می شود

رییس پیشین بانک مرکزی براین باور است که بازار سرمایه، باید برای سرمایه ها برنامه ریزی داشت. کار ساده ای است و برنامه ریزی می خواهد. کنترل و سوق دادن نقدینگی به سمت بازار تولید راه حل جلوگیری از آسیب است و نباید سرمایه ها را رها کرد. می توان با چند ماه برنامه ریزی کاری کرد که از بهم ریختگی بازارها جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۰۲

محمود بهمنی نماینده سابق مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین درباره افزایش قیمت ارز گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت ها نقدینگی است که منتشر می شود ولی به سمت تولید هدایت نمی شود. اگر این نقدینگی سامان نداشته باشد و کنترل نشود و هدایت نگردد به سمت خودرو و بورس و مسکن و ارز و طلا می رود و هر کدام که اشباع شد بازار دیگری را بهم می ریزد و این نقدینگی اشباع شده بازارها را خراب می کند. وقتی در حال انتشار نقدینگی هستیم باید آن را به سمت تولید هدایت کنیم.

وی در ادامه افزود: عامل دوم، عامل روانی است. امروز مردم در این فکر هستند که باید به کدام سمت هجوم ببرند و هر چیزی که اعلام می شود فورا نقدینگی مازاد صفی در مقابل آن ایجاد می کند. چون این نقدینگی در دست مردم مانده است و ما برای تولید هیچ برنامه ریزی نکرده ایم تا سود تولید افزایش پیدا کند. در این صورت مردم برای سرمایه گذاری در آن بخش ها می رفتند.

رییس پیشین بانک مرکزی با اشاره به برنامه های دولت گفت: دولت باید برای سرمایه گذاری در بخش تولید انگیزه ایجاد کند وقتی در چنین شرایطی نرخ سود بانک ها پایین آورده می شود یعنی ما سپرده ها را به سمت بیرون هدایت می کنیم تا به طرف بخش هایی بروند که سود آوری بیشتری دارد. امروز 15% سود سپرده بانکی داریم که در ماه 1.2 یا 1.3 درصد است ولی در مقابل آن می بینیم سود بورس در طی دو ماه تا 90% سود آوری داشت. این جذابیت سرمایه ها را به سمت خود می کشد.

بهمنی در ادامه تصریح کرد: باید برای این سرمایه ها برنامه ریزی داشت. کار ساده ای است و برنامه ریزی می خواهد. کنترل و سوق دادن نقدینگی به سمت بازار تولید راه حل جلوگیری از آسیب است و نباید سرمایه ها را رها کرد. می توان با چند ماه برنامه ریزی کاری کرد که از بهم ریختگی بازارها جلوگیری شود. در خصوص ثبات ارزی نیز وقتی قیمت دلار و ارز بالا می رود قطعا قیمت کالاهای وارداتی بیشتر می شود نمی توان از این وضعیت اجتناب کرد. این رشته به هم پیوسته است و نمی توان انتظار داشت یکی از این بازار ها صعود کند و باقی بازار ها تکان نخورند.

این نماینده سابق مجلس درباره شرایط فعلی اقتصاد کشور تاکید کرد: در شرایط فعلی امکان کمی وجود دارد تا بتوان با مالیات کسری بودجه را جبران کرد. دولت امروز عرضه های اولیه دارد و باید این دستآورد را روی سرمایه های ثابت ببرد و با سرمایه گذاری هایی با بازده بالا کار کند. طبیعی است که در صورت سرمایه گذاری می توان ایجاد اشتغال داشت ولی باید هزینه کرد و در حقوق و یا عدم سرمایه گذاری تقاضا را بالا می برد و نقدینگی را به سمت هزینه ها سوق می دهد از این رو کنترل و نظارت و دقتی اصولی مورد نیاز است.

بهمنی در پاسخ به این سوال، چرا دولت نتوانسته است در بازار سرمایه تعادلی ایجاد کند، گفت: نشدنی نیست و کسی نمی گوید عملی نیست. رعایت چند موردی که ذکر کردم آثار خوبی بر جای می گذارد. برنامه های میان مدت مستلزم زمان است و آقایان باید بنشینند و جلسه ای بگذارند این کارها به بررسی های بیشتری نیاز دارد و کاری نیست که با جلسات تلفنی انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها