یک پزشک متخصص در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

آغاز دوباره لیگ برتر یعنی آغاز فاجعه کرونایی

یک پزشک متخصص می گوید آغاز دوباره لیگ برتر فوتبال ایران آن هم در حالی که شمار مبتلایان به کرونا روند تصاعدی دارد نه تنها عقلانی که انسانی هم نیست.
کد خبر: ۱۲۶۶۶۹۴

 دکتر خلیل رازقی پزشک متخصص داخلی در گفت و گو با جام جم آنلاین ، در پاسخ به این پرسش که ورزش های گروهی تا چه اندازه خطر شیوع کرونا را افزایش می دهد عنوان کرد: نه تنها در ایران که در هر کشور دیگری راه اندازی مجدد رقابت های ورزشی منطقی نیست و خطر بروز دوباره پیک کرونا را افزایش می دهد.

وی گفت: تاکید بر این است افراد جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند و وقتی هم بیرون می روند ضمن استفاده از دستکش و ماسک، فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند. هیچ استثنایی هم وجود دارد. حالا با چه منطقی قرار است لیگ برتر فوتبال ایران مجددا آغاز شود. آغاز این لیگ یعنی آغاز پیک دوباره و یک فاجعه انسانی دیگر.

انتقال سریع ویروس کرونا در اماکن ورزشی

این پزشک متخصص افزود: ویروس کرونا به راحتی انتقال می یابد. یک محیط ورزشی به سادگی آلوده به ویروس شخص ناقل می شود و به افراد دیگر نیز منتقل می شود. همین فوتبال را در نظر بگیرید. 22 بازیکن در میدان فوتبال حضور دارند و افراد دیگر مثل مربیان را در نظر نمی گیریم. کشور ما یکی از کشورهایی است که شیوع در آن بالا و نرخ مرگ و میز بسیار تاسف بار است. با این شرایط چه کسانی ، با کدام علم و  با چه جراتی حرف از آغاز دوباره مسابقات ورزشی می زنند؟

وی ادامه داد: محیط های سربسته خطرات بالایی دارند، به خصوص محیط هایی که در آن سیستم تهویه قابل توجهی وجود نداشته باشد. در این صورت ویروس در محیط سربسته راحت تر به افراد منتقل می شود.

رازقی خاطرنشان کرد: راه پیشگیری از کرونا پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه کردن، دوری از افراد مبتلا، شستن مداوم دست ها، استفاده از عینک و محفظه مخصوص چشم در هنگام بیرون رفتن است. این بیماری اکنون خود را با علائم جدیدتری نظیر اسهال و استفراغ نشان می دهد و باید بسیار مراقب بود.

این پزشک متخصص تاکید کرد: لباس آلوده به ویروس هم می تواند خطرناک باشد. به افراد توصیه می کنم که بعد از بازگشت به منزل لباس های خود را بشویند. حالا که به اینجا رسیدیم خطرات ورزش بیشتر دیده می شود. تصور کنید بعد از پایان یک مسابقه بازیکنان در محیط رختکن تجمع می کنند، لباس های آنها روی هم انباشته می شود و محیط به شدت غیربهداشتی است. علاوه بر آن در طول یک مسابقه به دلیل جنب و جوش یک بازیکن نفس های او عمیق تر می شود به این ترتیب او خطر بیشتری برای بلعیدن ویروس های احتمالی در اطراف خود را دارد.

وی در پایان گفت: پاندمیک کرونا فعلا ادامه دارد. تعیین زمان پایان آن مقدور نیست اما تعیین پیک مجدد آن شدنی است. به نظر می رسد که با ادامه شرایط فعلی باید در انتظار یک اوج گیری دیگر باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها