هشدار درباره عملیات‌های تروریستی جدید

آمریکایی‌ها ۴ هزار داعشی را وارد عراق کردند

نماینده مجلس اعلا عراق در گفتگو با جام جم آنلاین:

امریکا می خواهد از الکاظمی به عنوان اهرم ضربه به حشد الشعبی استفاده کند

ماجد غماس نماینده مجلس اعلاء عراق در ایران، درباره انتخاب المصطفی کاظمی بعنوان نخست وزیر عراق و رابطه ایران و عراق گفت: آینده خوبی در انتظار دو کشور است، چون گروههای سیاسی که آقای کاظمی را بر مسند نخست وزیری نشانده اند و او را در پارلمان انتخاب کردند خواسته های واضح و شفافی داشتند و ارتباط حسنه با جمهوری اسلامی ایران از خواسته های این طیف بود.
کد خبر: ۱۲۶۶۱۸۷

گفتگوی ماجد غماس با خبرنگار جام جم آنلاین را بخوانید:

 با توجه به انتخاب آقای کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق روابط بین دو کشور ایران و عراق به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟
 
با توجه به اهمیت جمهوری اسلامی ایران، عراق ارزش زیادی برای این کشور قائل است. جمهوری اسلامی ایران از جمله اولین کشورهایی بود که نخست وزیری اقای کاظمی را تبریک گفت. هر چه روابط این دو کشور مستحکم تر باشد و گسترش پیدا کند آینده بهتری در انتظار هر دو کشور است. از طرفی شیطنت های آمریکا و فشارهای برخی از کشورهای منطقه از جمله اسرائیل در این مسیر است که عراق را به سوی غرب مایل کند. این مساله یکی از چالش های بزرگ عراق در دوره پیش رو است. آمریکا سعی خواهد کرد که در روابط بین ایران و عراق خلل ایجاد کند. ولی در کنار این مسائل دیدیم که آمریکا اجازه داد عراق به مدت 120 روز دیگر از گاز ایران استفاده کند. این پتانسیل خوبی است و می توان از این منظر در چنین مسائلی امتیازاتی کسب کرد. در کل آینده خوبی در انتظار دو کشور است، چون گروههای سیاسی که آقای کاظمی را بر مسند نخست وزیری نشانده اند و او را در پارلمان انتخاب کردند خواسته های واضح و شفافی داشتند و ارتباط حسنه با جمهوری اسلامی ایران از خواسته های این طیف بود.
 
 با توجه به تبریک پمپئو بسیاری این کار را زنگ خطری برای ایران ارزیابی کرده اند.
 
از این منظر چالش بزرگی روبروی عراق است چون آمریکا می خواهد از کاظمی به عنوان اهرمی برای ضربه زدن به محور مقاومت و حشد الشعبی و حتی مرجعیت دینی استفاده کند. این مساله کاملا مشخص و واضح است باید کاری کرد تا موازنه قدرت باقی بماند. ارتباط عراق و ایران رابطه واضح و روشنی است. ایران و عراق همسایه هم هستند و با هم درگیری ندارند و بین دو ملت رابطه ای بسیار قدرتمند و متین وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران در مساله داعش به عراق کمک کرده است. ولی در مقابل، آمریکا شیطنت کرده و به داعش کمک می کند. امروز آمریکا در میان ملت عراق به این حرکت متهم شده است. همین فشار بر روی آمریکا است.
 
 ایران و عراق در چنین شرایطی باید چه استراتژی داشته باشند؟
 
امروز 17 سال از سقوط رژیم صدام می گذرد و ایران توانسته است رابطه ای تنگاتنگ با جمهوری عراق برقرار کند. مردم عراق نیز بر باقیماندن این رابطه تنگاتنگ اصرار دارند همین استراتژی امروز نیز باید اجرا شود تا روابطی بیش از این برقرار شود. استقلال جمهوری عراق و عدم توجه به منویات آمریکا و برخی از کشورها از جمله خطوط قرمز مردم و گروههای سیاسی در عراق است که باید توسط دولت جدید عراق مورد توجه قرار بگیرد.
 
 آمریکا پشت تحرکات اخیر داعش ایستاده است و اینکه استراتژی جدید داعش در این دوره چه خواهد بود؟
 
قطعا آمریکا پشت این حرکت جدید داعش قرار گرفته است. آمریکا داعش را بازیچه دست خود کرده و می خواهد نیات شوم خود را در هر زمان و هر کجا با داعش عملی کند. امروز وضعیت سیاسی عراق بسیار حساس است و آمریکا قصد دارد دولتی دست نشانده در عراق تشکیل شود و اشخاصی بر سر کار بیایند که طبق دستور امریکا عمل کنند. از طرفی گروههای سیاسی از جمله مقاومت خواهان بر سر کار آمدن دولتی هستند که مساله وجود نیروهای آمریکایی را در عراق مورد بحث قرار بدهد و مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی را به اجرا در بیاورد. همچنین مسائلی دیگر که وضعیت عراق را بیش از پیش حساس می کند. در چنین وضعیتی آمریکا خواهان باقیماندن در منطقه و اجرای دکترین سیاسی خود است. ظهور دوباره داعش نشان می دهد آمریکا با ایجاد بلبشو قصد دارد ضعفی در دولت ایجاد کند و اوضاع را بر هم بزند و اهرم فشاری برای تن دادن سیاسیون به خواسته های آمریکا فراهم شود.
 
 آیا می توان اتفاقات اخیر را برنامه ای برای تضمین بقای آمریکا در منطقه دانست؟
 
بله. همینطور است. ترامپ نگاهی کاملا اقتصادی دارد و همه چیز را از منظر سود و زیان می بیند اسرائیل و برخی از هم پیمانان آمریکا در منطقه خواهان باقی ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه هستند. و چه در خصوص جمهوری اسلامی و چه در مورد محور مقاومت و همچنین ایجاد عراقی جدید وارد عمل شود.
 
 با توجه به طولانی شدن تنش در عراق آیا تحرکات اخیر برای این کشور خطرناک نیست؟
 
قطعا ضعف سیاسی می تواند باعث چالش اساسی در وحدت و تمامیت ارضی عراق باشد. صداهایی از کردستان و مناطق غربی شنیده می شود و استقلال خواهی و تجزیه عراق مطرح می شود که یکی از سیاست های قدیمی آمریکا در مورد عراق است. این مساله می تواند بابی برای اجرای این سیاست در کل منطقه باشد. ولی گروههای سیاسی مخلص در عراق همچنین بسیاری از اهالی پارلمان ایستادگی در برابر آمریکا را خواهان هستند. عراق همچنان پتانسیل مبارزه در برابر داعش را دارد. نیروهای امنیتی عراق از قدرت بالایی برخوردار هستند و حس فداکردن جان در برابر میهن بالا است. حشدالشعبی ظرفیت بزرگی دارد این گروه در درگیری اخیر کار بزرگی انجام داد و در کنار نیروهای مسلح عراق بود. امروز عملیات بزرگی در استان الانبار و خصوصا در جنوب الانبار در جهت پاکسازی این مناطق در جریان است. مضاف بر اینکه مرجعیت دینی و نیروهای مقاومت نیز حضور دارند و اجازه نخواهند داد پروژه های آمریکا در منطقه به اجرا گذاشته شود.
 
 هدف آمریکا از اجرای این برنامه تسلط بر کل منطقه است و یا قصد او فقط اشغال عراق است؟
 
عراق کشوری بسیار مهم و حلقه ای از زنجیر مقاومت منطقه است و از لحاظ جغرافیایی و پتانسیل ملت عراق و حس مقاومت در نهاد این ملت کشوری پر اهمیت است و اگر آمریکا در این حلقه خللی ایجاد کند خواهد توانست این سلسله را در منطقه دچار گسستگی کند. این گسست به معنی قرار گرفتن منطقه زیر چتر آمریکا است. مساله کرونا و مشکلات اقتصادی در آمریکا اجازه نمی دهد آمریکا با تمام توان خود به منطقه توجه کند و ما شاهد تلاشی مذبوحانه در ایجاد مشکل بودیم. البته باید نقش دولت قبلی عراق در این مسائل و ایجاد بلبشو دیده شود.
 
در مرحله اول از ظهور داعش کشورهای اروپایی و عربستان در کنار آمریکا بودند حمایت از داعش در این مرحله چه چینشی دارد؟
 
در درگیری های اخیر پشتیبانی از داعش دیده شد. کشفیات و مدارک مهمی به دست آمده و باید بر این اساس
نظر داد و بر اساس مستندات حرف زد. قطعا اسرائیل و آمریکا پشت این مساله قرار دارند. کشورهایی چون امارات و عربستان امروز مشکلات زیادی دارند و در وضعیتی نیستند که به چنین اقداماتی دست بزنند. عربستان در یمن و سوریه و لیبی درگیر است و متهم کردن این کشورها نیاز به سند قدرتمند دارد.
 
 آیا آمریکا می تواند با چنین ورودی در تحقق هدف خود موفق باشد؟
 
شرایطی که بوجود آورده اند باعث خواهد شد در صورت عدم تطابق دولت با نیت مردم ایشان نیز به مشکل بر بخورد. در حال حاضر مساله به شخص مربوط نیست و مطابق با اهداف دولت بررسی خواهد شد. مساله تخلیه پایگاههای آمریکا در عراق و اجرای انتخابات در اسرع وقت و خدمت رسانی بر مردم باید در رای امور باشد.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها